Kirjoittaja
Aihe: Karavaanari.org ja keskustelukulttuuri (Luettu 14755 kertaa)
« Vastaus #46 : 25.02.2018 kello on 21:10 »
Mielenkiintoista. Idiotismi ja idiootit nostettu esille mutta ihan mielenkiinnosta voisi minullekin selvittää kuka on se jolla riittää natsat toisten idiooteiksi leimaamiseen ? Jokaisella meillä on huonot päivät ja pitäisi ajatella pariin kertaan ennen lähetä-napin painamista. Ei välttämättä siksi, että tarkoituksella kenellekään vinoilisi mutta sarkasmi on aika vaikea laji nettipalstoilla harjoitettavaksi. Riittävä määrä hymiöitäkään ei välttämättä paranna tilannetta. Sen mitä olen palstaa jokusen vuoden lähinnä sivusta seurannut niin olen kyllä huomannut, että herkästi leimataan toisia ja toisten mielipiteitä. Suhteellisen avointa vittuiluakin on näkynyt jota ei voi edes epäonnistuneen sarkasmin piikkiin pistää.
Mistä kaikki sitten kumpuaa ? Seuraan aktiivisesti useampaa palstaa harrastusteni ja intohimojen mukaan. Monet niistä käyttäjä- ja kirjoitusmääriltään huomattavasti suurempia mutta silti kinastelua huomattavasti vähemmän kuin täällä. Olemmeko tätä harrastusta harrastavat keskimääräisesti huonommin koulutettuja, sivistymättömiä ihmisiä joilla käytöstavat ovat jääneet oppimatta ? Olemmeko keskimääräistä vanhempia internet-palstojen aktiivejä joilla on jäänyt omat mielipiteet ja asenteet niin syvälle pääkopan poimuihin ettemme voi edes puolitosissamme ajatella, että asiat voi olla/tehdä myöskin toisella tavalla ja aikojen kuluessa myös muuttua ?
Ei välttämättä mikään yllämainituista mutta silloin kun olin vielä sfc:n jäsen niin ei voinut olla yllä luettelemiani asioita ajattelematta kun yhdistyksen keskustelupalstaa luki.
Palataan Sääntö 1. Juttuun. Eihän lukija toisesta idioottia tee kuin itselleen. Toiselle sen tekeminen edellyttää kirjoittamista ja tahallista tai tahatonta provosointia. Toisaalta ei kirjoittajakaan ole vastuussa toisen provosoitumisesta. Jos kokee naapurin idiootiksi, on tunne aito. Se tosin ei tee naapurista idioottia. Onpahan oma näkemys, ei sen kummempaa.
« Vastaus #47 : 25.02.2018 kello on 23:07 »
Olemmeko tätä harrastusta harrastavat keskimääräisesti huonommin koulutettuja, sivistymättömiä ihmisiä joilla käytöstavat ovat jääneet oppimatta ? Olemmeko keskimääräistä vanhempia internet-palstojen aktiivejä joilla on jäänyt omat mielipiteet ja asenteet niin syvälle pääkopan poimuihin ettemme voi edes puolitosissamme ajatella, että asiat voi olla/tehdä myöskin toisella tavalla ja aikojen kuluessa myös muuttua ?
Hienosti sanottu 
« Vastaus #48 : 26.02.2018 kello on 08:16 »
Hienosti sanottu

Hyvä että olet tuota mieltä  Katsotaan kauanko muutos kantaa. Odotan mielenkiinnolla.
« Vastaus #49 : 26.02.2018 kello on 08:29 »
Hyvä että olet tuota mieltä 
Katsotaan kauanko muutos kantaa. Odotan mielenkiinnolla.
Muutos? Olen ollut tätä mieltä. Hienoa että täällä on muitakin samoin ajattelevia. Lause "näin on aina tehty" ei kuulu sanavarastooni.
« Vastaus #50 : 26.02.2018 kello on 08:52 »
Pumppukeskustelun https://karavaanari.org/index.php/topic,20523.0/topicseen.html jälkeen tuli mieleeni keskustelukäytännöt palstalla. Tämähän on yksi SFC-alue. Vakioporukka määrää mistä keskustellaan ja miten. "Ulkopuoliset" saavat osallistua keskusteluun, kunhan sopivasti peesaavat kantahenkilökunnan mielipiteitä eivätkä häiritse keskustelun oikeaa suuntaa.
Olen sen verran uusi täällä, että vakiporukoista ei minulla ole aavistustakaan. Paljon olen täältä saanut hyviä neuvoja ja fiksuja ohjeita. Siksi minulle tulikin hiukan puskan takaa kommentit, kun esitin mielipiteeni niinkin tärkeästä asiasta tässä maailmassa kuin mopoautoista. Suoraan ihmeteltiin mistä olen siinnyt..  Kovinkaan montaa asiallista vastausta ei tullut. Asia ei sinällään minua vaivaa, enkä ottanut papua nenääni siitä. Lähinnä hivenen huvittuneena ihmettelin, kuinka paljon tunteita näinkin vähäpätöinen aihe toi pintaan. En uskalla edes ajatella mitä seuraisi, mikäli täällä keskusteltaisiin poliitikasta yms. perinteisistä jankkaus asioista  Otin nytkin kantaa vain siksi, että keskustelukulttuuri on nostettu aiheeksi. Meitä ihmisiä on paljon ja meille on eri asiat tärkeitä ja luonnollisesti on erilaisia mielipiteitä ja näkökulmia. Kaikki eivät vaan voi olla samaa mieltä kaikista asioista. Ehdottaisinkin, että annetaan kaikkien pitää omat mielipiteensä, vastataan ja perustellaan omat mielipiteet asiallisesti menemättä henkilökohtaisuuksi in.
« Vastaus #51 : 26.02.2018 kello on 08:55 »
Muutos? Olen ollut tätä mieltä. Hienoa että täällä on muitakin samoin ajattelevia. Lause "näin on aina tehty" ei kuulu sanavarastooni.
Eli turha toivo. Tähän lainaamaasi perustin ajatukseni, mutta ei. jäänyt omat mielipiteet ja asenteet niin syvälle pääkopan poimuihin ettemme voi edes puolitosissamme ajatella, että asiat voi olla/tehdä myöskin toisella tavalla ja aikojen kuluessa myös muuttua ?
« Vastaus #52 : 26.02.2018 kello on 10:12 »
No joo. Tavallaan. Mun sanavarastoon kuuluu. On paljon asioita joita on kehitetty kauan sitten ihan huippuunsa. Eikä niitten muuttaminen tuo mitään arvoa. Esim näin puukkoseppänä näen että puukko on hyvä peli ja jos puukko keksitään uudelleen se ei välttämättä ole enään puukko. Saattaa olla kyllä hyvä veitsi. Kainuulainen Tommi puukkokin on niin valmis peli että se on paree tehdä niinkuin ennenkin. Mutta ymmärrän tarkoituksesi. Kerran yhellä sfc alueella menin saunaan, heittäjän paikalla oli tilaa. Hetken päästä hiljaisuudesta kuului: -se on Masan paikka. -ai jaa, missäs Masa? -se ei ole täällä tänä viikonloppuna...
« Vastaus #53 : 26.02.2018 kello on 10:15 »
Nostankin asian tänne pohdittavaksi kun tämä pumppupuolella herättää myös negatiivisia tunteita;
@88k5: "Eräs innovaatio tarvitsisi kaksisuuntaista miel.. pumppausta." - Innovaatio... tämä on taikasana joka herättää uteliaisuuden vaikka foorumin taso miten herättäisikin inhoreaktion.
Tuossa on viitteitä siihen suuntaan että sivukanavapumppu voisi olla yksi mahdollisuus. Sehän on dynaaminen pumppu mutta sillä on syrjäytyspumppumais ia ominaisuuksia. Ellei kanavan muotoilulla tarkoituksellisesti muuta aiheuteta niin se toimii molempiin suuntiin yhtä hyvin. Hyötysuhde ei aivan pärjää radiaalipumpulle mutta toisaalta ei kärsi toimintapisteen muutoksesta yhtä herkästi.
Se täytyy myöntää että en nyt heti keksi mistä soveltuvan pumpun sopivasti hankkisi, niitä tulee satunnaisesti vastaan monenlaisissa laitteissa.
Erittäin mielenkiintoinen ja valaiseva kirjoitus. Tosin vain kirjoittajansa mielestä.
Tämän tyyppiseen mielipiteenilmaisuu n (ja tällaisten vastauksista) tulee eniten raportteja asiattomuuksista, vain ylläpidolle ja moderaattoreille näkyviä .. Ja viittaus kirjoittajaan on 2-jakoinen kun alkup. lainauksessa niitä tosiaan on 2..
« Vastaus #54 : 26.02.2018 kello on 10:25 »
Nostankin asian tänne pohdittavaksi kun tämä pumppupuolella herättää myös negatiivisia tunteita;
Erittäin mielenkiintoinen ja valaiseva kirjoitus. Tosin vain kirjoittajansa mielestä.
Tämän tyyppiseen mielipiteenilmaisuu n (ja tällaisten vastauksista) tulee eniten raportteja asiattomuuksista, vain ylläpidolle ja moderaattoreille näkyviä .. Ja viittaus kirjoittajaan on 2-jakoinen kun alkup. lainauksessa niitä tosiaan on 2..
No, mitä mieltä olet kirjoituksesta. Kuinka suurelle lukijajoukolle luulet sen olevan kirjoitettu?
« Vastaus #55 : 26.02.2018 kello on 10:40 »
No, mitä mieltä olet kirjoituksesta. Kuinka suurelle lukijajoukolle luulet sen olevan kirjoitettu?
En mielläni kommentoi toisten mielipiteitä (julkisesti) - toivottavasti en ole ketään niistä ole moittinut (ehkä yleisellä tasolla), enkä omasta mielestäni kehunutkaan. Mielipidevapaus  Asioista voidaan kaikki olla avoimestikin erimieltä kunhan jotain argumentteja mukana - ja jos meni mettään, myönnetään se.. Ainakin itse mutuilun päätteksi olen parikin sähköpuoleen liittyvää testiä tehnyt ja julkaissut niistä raportit "että enpäs ollut oikeassa" 
« Vastaus #56 : 26.02.2018 kello on 10:52 »
No, mä nyt olen tyytyväinen tämän orgin keskustelukulttuuri in, ja modejen linjaan. Käsittääkseni suurin osa on. No sitte tietysti, joka saitilla, työpaikalla, taloyhtiössä, yhdistyksessä ja vaikka missä on aina niitä joille homma ei käy. Ei montaa, mutta äänekkäitä. Tämäkin ketju on menossa väittelyn puolelle, väittelyn joka ei johda mihinkään hyödylliseen, ja katsonkin: Mitäs minä, hiljanen mies, olisin siellä nimenhuudossa tehny.
« Vastaus #57 : 26.02.2018 kello on 11:02 »
Asioista voidaan kaikki olla avoimestikin erimieltä kunhan jotain argumentteja mukana - ja jos meni mettään, myönnetään se..
Varmaan ammattitauti mutta tätä minäkin liian usein kaipaan. Kun esille tuodaan varma, paikkansapitävä ja ehdoton totuus, voisi edes ½:lla sanalla vihjaista perusteista.
« Vastaus #58 : 26.02.2018 kello on 11:27 »
En mielläni kommentoi toisten mielipiteitä (julkisesti)
Sitten on aika vaikea keskustella. Tämähän on keskustelupalsta jossa esitetään mielipiteitä. Faktista tietoa lukuunottamatta muu on mielipidettä. Kirjoituksellaan kukin siihen kommentoi. Puolesta tai vastaan. Moderointilinja on asiallista lukuunottamatta muutamaa seikkaa: Kun joillekin ei mielipiteeni kelpaa, eikä osaa vasta-argumenttia kirjoittaa vaan alkaa kommentoida henkilökohtaisuuksi a, viesti jää palstalle. Kun tähän vastaan joskus tylsemmällä joskus terävämmällä kynällä, jo siivooja-Marjoonalla luutu viuhahtaa. Taitaa joillakin modeilla olla putsausintoa henkilökohtaisistak in syistä. Edelleen ihmettelen ettei keskustelukulttuuri n luojat ja totuuksien esittäjät ole tähän keskusteluun osallistuneet.
« Vastaus #59 : 26.02.2018 kello on 11:49 »
Sitten on aika vaikea keskustella. Tämähän on keskustelupalsta jossa esitetään mielipiteitä. Faktista tietoa lukuunottamatta muu on mielipidettä. Kirjoituksellaan kukin siihen kommentoi. Puolesta tai vastaan. ..
Selkeästi mielipiteenä esitetty kommentti (mutu) ei minusta muiden arvosteluja/tivaamisia kaipaa. Esimerkkinä, jos joku kysyy reittiehdotuksia Eurooppaan - joku kommentoi yksinkertaisesti "en tykkää Ruotsin läpiajosta" tai "en tykkää Balttia läpiajosta".. mitäs siinä kun ei syitä kerro, niin ei asiassa ole keskusteltavaakaan. Tai jos vetoautokeskustelus sa joku kirjoittaa "en tarvitse isoa autoa". Jos ei kommentoijalla mielipiteensä tueksi ole mitään argumenttia, ei asiassa minusta ole mitään keskusteltavaakaan - tällöin kaikenlaiset vastaheitot tällaiseen mutuiluun on myös aika korneja
|