Itsellä on juuri tuo kuuluisa "kurahaaramoottori" eli 3.0 V6 CDI
Siihen vaihdatin nokkaketjun (helppo homma kun uittamalla tekee) ja samalla meni tuo surullisen kuuluisa silmälasitiiviste vaihtoon.
Tuossa on tehtaalla ollut moka. Materiaali on väärä ja ajan kuluessa tuo tiiviste kovattuu ja rupeaa falskaamaan öljyä. Uudet osat ovat toisesta materiaalista eikä samaa ongelmaa pitäisi enää tulla.
Osa itsessään ei paljoa maksa mutta kun tuota rupeaa vaihtamaan, kannattaa vaihtaa muutakin samalla. Käytännössä kaikki tiivisteet jne. mitä matkalla tulee vastaan. Aikaa se ottaa eikä ole ihan yksinkertainen homma.
Omastani tuossa samalla poistettiin EGR toiminnasta sekä siirrettiin tuon moottori parempaan paikkaan tuolta turbon alta. Näin ongelmia ei enää senkään puolesta pitäisi tulla.
Ajossa koneessa on "riittävästi" puhtia, varsinkin ohjelmoituna ja vaunu tulee perässä kuin ei mitään ja kaikin puolin loistava kone. Itse olen vääntöuskovainen ja uskon kulkupelien menevän väännöllä. Kierroksista en niinkään piittaa. Tuossa nykyisin vääntö 650nm joten tuollaiseen koppaan se on enemmän kuin riittävä. Kierroksen maantiellä pyörivät siinä 1200rpm hujakoilla joten väitän ettei tuota ajamalla rikki saa, eikä tuollaisia raportteja ole oikein näkynytkään. Noilla on kuitenkin ajettu useita satoja tuhansia ilman mainittavampia ongelmia (jos huomioi yllä olevan)
Huonot puolet. No verot tietenkin ja kulutus. Ihan pienellä tuo ei mene. Itsellä vielä 4-matic joka vie vielä sen litran verran enemmän. Maantiellä olen saanut menemään 7,5l/100, yleensä keskikulutus on siinä 10 luokkaa ja vaunu perässä 12. Vetomoottorina kuitenkin loistava ja aina suunpielet kääntyy hymyyn kun vähän polkaisee. Koskaan ei tarvitse kaasua pohjaan polkaista...
Vaihdelaatikoista vielä. Kuulemma (ei omaa kokemusta) tuo 5 pykäläinen on parempi kuin saman aikakauden 7 pykäläinen. Vaihtaa nätimmin ja muutenkin parempi käytökseltään. Omastani (siis tuo 5 pykäläinen) vaihdatin juuri öljyt huutelemalla ja samalla laitettiin Kyb venttiili uusiksi. Nyt taas senkin puolesta pitäisi mennä kymmeniä tuhansia ilman murheita. Muutenhan tämä laatikko on kestävä (kuulemma) mutta tehtaan öljynvaihtovälille kannattaa näyttää kinnasta ja vaihdattaa puolet useammin niin pysyy hyvässä kunnossa.