Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
vaihe/nolla/maa
Yankka:
--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 17.12.2017 kello on 09:58 ---Voe mahoton paekka. Yheksäntoista sivua yksinäisyydestä kärsivien "pyykkärimummojen" jonniin joutavia jorinoita. Jatkakaa vain vaikka Juhannukseen, jos yksinäisyys ja harrastuksen puute vaivaa. En voi kun ihmetellä. ::) ::)
--- Lainaus päättyy ---
jokainen tykkää eriasioista tää on Just paras aihe ollut tekniikassa mun mielestä
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: juksii - 17.12.2017 kello on 09:53 ---En minä ainakaan mitään teko-ohjeita kaivannut mihinkään. Halusin vain tietää, että miksi se valaisin on maadoitetussa pistorasiassa vaarallisempi kuin 0-luokan maadoittamattomassa pistorasiassa. Mikä sen tekee vaaralliseksi?
--- Lainaus päättyy ---
0-luokan rasia on asennettu paikkaan missä pintojen on aikanaan katsottu oleva riittävän eristäviä ettei käyttäjä ole kosketuksissa maa-potentiaaliin.
Maadoitetut rasiat asennettiin muihin paikkoihin (kylpyhuoneet, ulkotilat). Nykyisin asennetaan aina maadoitettu.
0-luokan pistokkeen laite on suojaeristetty.
Kummassa mielummin käsittelet sähkölaitetta jonka rungossa voi olla jännite:
-olohuoneen lattialla
-ulkona lammikossa avojaloin seisten
Jo kysymyskin kertoo että kannattaa luottaa vain tehdasvalmisteisiin ja ammattilaisen tekemiin sähkölaitteisiin. Älä tee mitään itse.
E: perustietoa käyttöolosuhteista: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/lvi/aihio4/tietoperusta/tietoperusta_1.htm
Aakku:
Täytyy varmaan miettiä noi joulukuusen valotkin uudestaan....
Meillä oli pitkään aidot kynttilät kuusessa ja pelkona oli tulipalovaara ja joskus oksat vähän kärysivätkin. Sitten tuli nykyaika ja on pärjätty Narvan sähkökynttilöillä.
Niissä vaan ei ole kaiketi maajohtoa, niin varmaan on taas tulipalovaara. Pistorasiatkin on keittiössä vallan maadoitettuja.
Oliskohan nissä paristokäyttöisissä kuusenkynttilöissä jotain turvatakuuta.
juksii:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 17.12.2017 kello on 10:21 ---0-luokan rasia on asennettu paikkaan missä pintojen on aikanaan katsottu oleva riittävän eristäviä ettei käyttäjä ole kosketuksissa maa-potentiaaliin.
Maadoitetut rasiat asennettiin muihin paikkoihin (kylpyhuoneet, ulkotilat). Nykyisin asennetaan aina maadoitettu.
0-luokan pistokkeen laite on suojaeristetty.
--- Lainaus päättyy ---
Et nyt varsinaisesti vastannut kysymykseeni vaikka nyt pystyn jo haistelemaan vastauksen. Eli pistorasian vaihtaminen ei vaikuta laitteen turvallisuuteen eikä se, että veistänkö pistotulpasta palat pois vai en. Kyse on valaisimen rakenteesta joka toki on ollut samanlainen jo silloin kun valaisin oli vielä turvallinen.
Eli tilanne minulla kotona.
- 0-luokan lamppu nojatuolin vieressä. 0-luokan pistorasiassa. => Kaikki määräysten mukaista ja turvallista
- 0-luokan lamppu nojatuolin vieressä maadoitetussa pistorasiassa veistellyllä pistotulpalla => Määräysten vastaista ja turvatonta? Miksi?
--- Lainaus ---Kummassa mielummin käsittelet sähkölaitetta jonka rungossa voi olla jännite:
-olohuoneen lattialla
-ulkona lammikossa avojaloin seisten
--- Lainaus päättyy ---
Jos valita saa, niin en kummassakaan, mutta miten tämä liittyy pistorasian vaihtamiseen?
--- Lainaus ---Jo kysymyskin kertoo että kannattaa luottaa vain tehdasvalmisteisiin ja ammattilaisen tekemiin sähkölaitteisiin. Älä tee mitään itse.
--- Lainaus päättyy ---
Pakko tehdä, kun työnantaja on valmis maksamaan siitä.
juksii:
--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 17.12.2017 kello on 10:21 ---0-luokan rasia on asennettu paikkaan missä pintojen on aikanaan katsottu oleva riittävän eristäviä ettei käyttäjä ole kosketuksissa maa-potentiaaliin.
--- Lainaus päättyy ---
Öööh. Ei. Mulla ainakin on sähköpatteri seinällä josta kuori maadoitettu ja sen vieressä 0-luokan pistorasia ihan kosketusetäisyydell ä. Tähän 0-luokan valaisimen laittaminen on turvallista. Jos vaihdan pistorasian maadoitettuun, niin se valaisin muuttuukin vaaralliseksi?
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta