Toi on vaikea asia, pitäisikö vaihtaa pätkille jalankulkijaa kohdatessa.. vaimo aina ärisee (ääneen) koiralenkillä kun joltain jää vaihtamatta. Olen sanonut ihan samaa, että mä voi laittaa vähä lippaa alemmas, niin ei ainakaan minua kiusaa oli kuinka kirkkaat valot vain. Kävelijää ei luonnon elukat yllätä pimeissä kohdin, mutta autoilijalta lähtee tilanne taju kun 60-80km/h alueella (yhdys/seutu/maantie) valaisualue tippuu <50m ja vauhti ei. Siksi pienempi vaiva on kävelijällä pitää silmänsä varjossa niiden muutaman sekunnin ajan - korkeintaan kuoppaan kompastuu. Autoilijalta, jolla "kaikki tilanteen avaimet käsissä", jos homma lähtee käsistä kohtaustilanteessa, lähtee kävelijä äkkiä tuonelaan - siksi parempi, että tilanteessa vahvemmalla parhaimmat olosuhteet..
Sen olen huomannut kun tehokkailla ja uusilla heijastin/huomio kelt. kamppeilla liikkuu, niin valot tippuu ja kaukaa kiertävät.. autoilijana vastaavia kävelijöitä olen tavannut pimeän tien varressa, niin tehokkailla led-pitkillä se kävelijä oikeastaa "ampuu takas" pahasti, ja tekee mieli tiputtaa jo pätkille siitäkin syystä.. päästiin takas otsikkoon