Kirjoittaja
Aihe: Ikänäkö (Luettu 6948 kertaa)
« Vastaus #31 : 7.10.2017 kello on 10:17 »
Syvältä koko näkötesti.... Mitä hyötyä on nähdä kärpäsenpaska konepellillä, ja vielä yhdellä silmällä, kun oleellisempaa olisi nähdä se, mitä on muutama metri auton nokasta eteenpäin?
PS. ei ole lasipakkoa. Vielä.
No nyt oot ymmärtänyt jotakin väärin. Tietysti ajokortti tutkimuksessa mitataan nimenomaan kaukonäköä, sekä yhdellä, että molemmilla silmillä. Ihan sama mitä lähelle näet. Iso puute on hämäränäön huono testaaminen.
« Vastaus #32 : 7.10.2017 kello on 10:20 »
No nyt oot ymmärtänyt jotakin väärin. Tietysti ajokortti tutkimuksessa mitataan nimenomaan kaukonäköä, sekä yhdellä, että molemmilla silmillä. Ihan sama mitä lähelle näet. Iso puute on hämäränäön huono testaaminen.
Itse ymmärsit väärin... Katsotaan toisella ja sitten toisella silmällä, ei molemmilla. Ja taulu ja kärpäsenpaskat on muutaman metrin päässä. Ei se kerro, näenkö minä liikenteen ja merkit. Ja hämäränäköä eitestata mitenkään.
« Vastaus #33 : 7.10.2017 kello on 10:28 »
Juu, oikea, vasen ja molemmat. Standardi taulu 3-5m etäisyydellä, riippuu taulusta. Tuota pidemmällä etäisyydellä ei ole testaamisen kannalta merkitystä. Lisäksi näkökentät, minimissään sormiperimetrialla.
Kun näet tietyn kokoiset "kärpäsenpaskat" esim. 5m päässä niin se on sitten pelkkää matematiikkaa, millä etäisyydellä näet liikennemerkit.
Kontrastinäön testaaminen on varmasti puutteellista liian usein.
« Vastaus #34 : 7.10.2017 kello on 11:49 »
Kun näet tietyn kokoiset "kärpäsenpaskat" esim. 5m päässä niin se on sitten pelkkää matematiikkaa, millä etäisyydellä näet liikennemerkit.
Ei muuten ole. Katsele sitä kamerasi optiikkaa ja mieti, miten se toimii.
« Vastaus #35 : 7.10.2017 kello on 13:05 »
^ No joo, onneksi olen oppinut että näissä keskusteluissa on turha ruveta jankuttamaan. Tottakai näkemiseen vaikuttavat olosuhteet ja tuhat ja yksi muuta tekijää, mutta kun testaamista ei voida viedä jokaisen kohdalla käytännön tilanteeseen, niin pääpiirteissään noin.
Minun puolestani voit ajatella asiasta ihan, mitä lystäät, mutta faktana nyt kuitenkin seuraavaa, jos vaikka jota kuta ihan oikeasti kiinnostaa. Puhutaan siis visus arvosta, joka kertoo henkilön pienimmän erotuskyvyn, eli sen, miten lähekkäin olevat pisteet erotetaan vielä kahdeksi erilliseksi pisteeksi. Visus 1.0 vastaa 6 metrin päässä olevaa Snellen E:n näkemistä, kun E:n sakaran paksuus on 1,74 mm. Tästä nyt sitten voidaan johtaa että esim. 20cm korkeat liikennetekstit erottuvat visuksella 1,25 157m päästä, visuksella 0,5 63m päästä. v. 0,5 riittää ykkösluokan korttiin, eikä ole mielestäni kovin hyvä.
Tämä tästä minun osaltani.
« Viimeksi muokattu: 7.10.2017 kello on 13:38 »
« Vastaus #36 : 7.10.2017 kello on 13:36 »
Niin, toinen tietää ja toinen jankkaa...  Itellä tulee 50 täyteen vuodenvaihteen jälkeen ja kaukolaseilla sinnitellään. Tablettia luen ilman laseja. Näytön tuijotukseen löytyy +1 klipit tarvittaessa ja +2 klipit tarkempaan hommaan. Klipit siis sellaiset, jotka napsautetaan kaukolasien päälle. Mutta esim. kaupassa pitää rillit ottaa päästä, jos lukee pientä tekstiä.
« Vastaus #37 : 7.10.2017 kello on 14:15 »
Niin, toinen tietää ja toinen jankkaa... 
Niin se on. Ongelmana on vaan löytää se tieto....  Korttiin ei tullut merkintää lasesista, vaan en minä silti niitä häpsäköitä näe riittävän kaukaa. Näen silti liikennemerkit kauempaa, mitä moni sellainen, joka laseineen on näkötestistä selvinnyt. Siinä on sen testin hölmöys.
« Vastaus #38 : 7.10.2017 kello on 23:00 »
Niin se on. Ongelmana on vaan löytää se tieto....  Korttiin ei tullut merkintää lasesista, vaan en minä silti niitä häpsäköitä näe riittävän kaukaa. Näen silti liikennemerkit kauempaa, mitä moni sellainen, joka laseineen on näkötestistä selvinnyt. Siinä on sen testin hölmöys.
En sitten ota kantaa testien hölmöyteen mutta meikäläiselle tuli 50v-tarkastuksessa komento hankkia lasit kaukonäönkin vuoksi. Hieman tuttu optikko valitteli että nyt joudun kirjoittamaan sellaisen paperin että sun pitää lasit hommata. Ilomielin otin tuon viestin vastaan kun itsekin jo havaitsin että liikennemerkkien infon havaitseminen siirtyi lähemmäs kohtaamista. Vaikka nuo testit olisivat joidenkin mielestä pers***tä niin itse olen huomannut että kun kaukonäkö ja sitä ennemmin lähinäkö alkaa olla heikkloa niin optikon pakeille. Taas lisää plussia laseihin ja näkökyky paranee. Tarvis olisi kai taas käydä optikolla ja tarkastuttaa näkökyky. Nytten voi jo kaukopuolelle tarvita +4 ja lähelle +6. Siis ilman laseja en uskaltaisi mitenkään liikenteeseen lähteä. Niin... Laseilla on korttitestit menneet kirkkasti läpi ja käytännössä tulee usein perheenjäsenten kanssa "kilpailtua" siitä että kuka saa esim. edessä menevän auton jota saavutetaan rekisterinumeron ensiksi näkyvmään. Yllättävästi meikä pärjää tuossakin kisassa. Siis oikeasti laseista on hyötyä.
« Vastaus #39 : 8.10.2017 kello on 01:32 »
Tarvis olisi kai taas käydä optikolla ja tarkastuttaa näkökyky. Nytten voi jo kaukopuolelle tarvita +4 ja lähelle +6. Siis ilman laseja en uskaltaisi mitenkään liikenteeseen lähteä.
Ei kai noilla vahvuuksilla uskalla edes kävellä ilman? 
« Vastaus #40 : 8.10.2017 kello on 07:47 »
Ei kai noilla vahvuuksilla uskalla edes kävellä ilman? 
Ei uskalla... Siinä on se hyvä puoli, että ei istu vahingossa rillien päälle, kun ne on aina nokalla.
« Vastaus #41 : 8.10.2017 kello on 18:45 »
Setäni vaimolla oli vain yhdet lasit, vaikka hän eli 95 vuotiaaksi.  Minä 40 iässä aloin käymään optikoilla, n. viideltä sain vuosien aikana lasit, en oikein ollut tyytyväinen, menin aina eri optikolle. Kunnes menin pieneen ketjuihin kuulumattomaan liikeeseen, sieltä sain mielestäni vähemmän huonot. Sieltä otinkin muutamat lasit, parhailta tuntuu n. 10 v. sitten saadut monitehot. Myöhemmin saadut ovat jääneet vähemmälle käytölle. Tämä optikko joutui "ketjujen paineessa" lopettamaan oman liikkeensä, pääsi isoon ketjuun töihin, jotta voi omasta liikkeestään "perimiään" velkoja maksella pois . Otin häneltä, uudessa työpaikassaan lasit, eivät nekään oikein tunnu mukavilta, vähällä ovat käytöllä. Niin hintaa yleensä kysyn vasta viimeisenä, joka yleensä on muutaman kertainen, siihen mitä mainostetaan. Noita kosteus tippoja n. 10 oon kokeillut, useimmista ei mielestäni mitään hyötyä, paitsi apteekille. Ei silmälääkärikään tiennyt mitään parempia? Minulle eniten hyötyä toistaiseksi Membrasin suihkeesta, ihan heti en muita ala kokeilenaankaan?
|