rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017  (Luettu 30757 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:55
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #90 : 2.11.2017 kello on 02:19 »
Vakuutusyhtiön kanssa kannattaa keskustella jos sinun tekee mieli jäädä vaimon seuraksi tuonne. Saattavat korvata sinunkin kuluja. Vakuutusehdot saattaa sisältää jonkun matkan keskeyttämisvakuutu ksen tai vastaavan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #91 : 2.11.2017 kello on 22:31 »
To 2.11.

Kiitos Kimi tuosta tiedosta. Minusta ei kuitenkaan liene mitään apua täällä päässä. Päivät vaan olisivat pitkiä koiria hoitaessa ja välillä sairaalassa käydessä. Yhdessä sovimme,  että annamme sairaalan SOS-palvelun yhdessä vakuutusyhtiön kanssa hoitaa potilas ja minä ja koirat menemme kotiin hoitamaan sen pään. Meneehän mulla matkaankin jo 7-10 päivää mun matkavauhdilla.

Tämä päivä meni, Bavariaa lainaten "kuin jäitä polttelisi",  SOS-lääkärin soittoa odotellessa.  Iltapäivällä se tuli, mutta kun hän ei ole vielä ollut yhteydessä sairaalaan,  niin ei  ollut paljoa kerrottavaakaan. Hänelle ilmoitin päätösestämme ja matkani keston.

Sairaalassa käytyäni ja vietyäni tavaroita, lähdin ajelemaan. Olin valinnut pienemmän tien ja n. tunnin matkan päässä olevan Donaueschenin ja sen SP:n.  Ensin löysin toisen navigaattorin opastamana jo suljetun SP:n. Mutta koiria käyttäessäni näinkin, että se on hiukan edempänä. Ennen sinne ajoa kävin vielä kaupassa ostamassa ruokaa (ja vähän juomaa). Nyt  meitä on täällä 5 yksikköä. Palveluita ei ole muita kuin sähköä eurolla 2 kWh:a. Niin ja  turistivero pitäisi mennä maksamaan turisti-infoon.








10403

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #92 : 3.11.2017 kello on 21:46 »
Pe 3.11.

Aamulla meinasi iskeä paniikki. Olin illalla sammuttanut tabletin ja  pannut sen lataantumaan yöksi 12V USB-pistokkeella. Aamulla yritin avata sitä, niin ei minkään valtakunnan reaktiota käynnistysnappulast a. Eikä mitään reaktiota vaikka laitoin samalla kaapelilla laturiin kiinni.  Sitten välähti, tuli kuin salama taivaalta, kokeile toista kaapelia. Näin tein ja heti näytöllä näkyi akun  varauskuva. Annoin sen jonkin aikaa olla, kokeilin avautumista ja sehän avautui. Mutta varausta ei vielä ollut akussa, että olisi pysynyt pidempään päällä. Siis lisää latausta. Hetken päästä kokeilin sitä öistäkin kaapelia ja sitten sekin toimi. Kumma juttu, minulle. Annoin tabletin siten latautua koko päivän, niin nyt kirjoittelen sillä.

Päivä meni ajellessa ja muutaman kerran potilaan asioita hoitaessa puhelimitse.

Päivän matkan pystyi ajamaan moottoritietä Stuttgartin ja Ulmin kautta tai pienempää tietä Ulmiin. Valitsin jälkimmäisen kun "kolmas navi" ei olut opastamassa. Se oli tompan mukaan n. 50km lyhyempi mutta keztoltaan 15min. enemmän. Valinta johtui ziitä, että eilen radiosta kuului vähän väliä Stautiedotteita, joissa mainittiin Stuttgart. En ymmärtänyt, olisivatko olleet reitillä, mutta varmuuden vuoksi.  Nyt oli yksi,  arviolta puoli tuntia Ulmin kohdalla.

Nyt olen Neumarktissa Fritz Bergerin Stellplatzilla. Aamulla käyn kaupassa katsomassa löydänkö jääkaappiin hyllyjä. Yksi on poikki ja toinen puuttuu. Ja sattuisko muutakin tarttumaan mukaan. Lisäksi päätin, että Tuv tai Dekra pitää löytyä, että saan Umweltplaketen autoon, koska näyttää, että sellaista voi tarvita milloin tahansa. Suosittelen muillekin sen ja muiden maiden vastaavien hankkimista ennen matkaa.








10606

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #93 : 4.11.2017 kello on 21:20 »
La 4.11.

Normaalien aamutoimien jälkeen kävin Fritz Bergerillä, senhän takia tänne tulinkin. Kävin etsimässä jääkaappiin hyllyjä, vaan ei ollut. Mutta mukaan tarttui Garminin Camper navigaattori. Siihen saa ladattua auton mitat ja siten pitäisi osata valita riittävän tilavat tiet. Ja sisältäähän se ACSIn kämppärioppaankin sekä jonkun Stellplats-oppaan mukden normaalien navien tietojen kanssa. On vaan aikamoinen opeteltava tompan jälkeen ilman käyttöohjetta. Ja onhan mulla taas kolme navigaattoria vaikka yksi jäi sairaalaan.

Sen jälkeen ajoin TUVin katsastusasemalle ostamaan Umweltplaketen.  Sieltähän sen sain hintaan 6€. Liimaus van hieman epäonnistui. Otin ensin yläreunasta suojakelmun irti ja laitoin tarran ikkunaan. Vaan enpä sitten saanut alareunan kelmua irti joten otin sen pois. Silloin jäi vähän tarran pintaa lasiin. Kun sain alareunan kelmun alkuun irti, niin yritin sovittaa tarraa vanhaan paikkaan. Eihän se tietenkään onnistunut. Saapa nähdä jos joku tarkastaa tarran, niin kuinka virkaintoisena haluaa sakottaa. Suurin osa tarrasta rekisteritieto mukaanlukien on ihan oikein ehyenä.

Sen jälkeen en enää jaksanut ajaa kovin pitkälle. Tämä on joku pieni kaupunki Nurnbergin ja Leipzigin välillä, nimeä en muista enkä viitsi kaivaa, ja sen Stellplatz. Tässä olen kahden sakun välissä. Vrk maksaa viitosen, sähköäkin olisi mutta kun eivät viitsi mainita muuta kuin, että euron kolikolla saa. Vaan ei sitä kuinka paljon?? Olisi yhdessä töpselissä ollut 200Wh jäljellä, vaan ei sen takia viitsi ottaa edes kaapelia ulos.

Tässä illalla yritin vielä tutustua Garminiin, mutta vaikeata onkin. Niin se miksi lopullisesti innostuin siitä oli, että se oli mennyt alemyyntiin, vajaasta 400:sta alle 3:n sadan.

Mutta nyt pidetään peukkuja, että tämä tulee perille kun täälä on aina välillä, aika useinkin, huonot puh. ja datayhteydet.








10796

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:30
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #94 : 4.11.2017 kello on 21:39 »
Tuosta tarran liimauksesta pitäsi olla kunnon ohjeet.
Itsellä kävi juuri samoin, sen alaosan suojamuovin poistaminen on lähes mahdotonta jos yläosa on lasissa kiinni.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #95 : 4.11.2017 kello on 22:43 »
Tuosta tarran liimauksesta pitäsi olla kunnon ohjeet.
Itsellä kävi juuri samoin, sen alaosan suojamuovin poistaminen on lähes mahdotonta jos yläosa on lasissa kiinni.

Katsuri näytti mulle   mistä se suoja aukeaa.  Ja  nyt viisastuneena tiedän, että molemmat puolet pitää avata ja taittaa, että siitä kulmasta saa sen vedettyä pois. Vaan jospa sitä tietoa ei enää tarviikkaan.

Tämän paikkakunnan nimi on Eisenberg, jos joku on sattunut kartasta katsomaan reittiämme.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
    • www.lintukuvia.net
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #96 : 5.11.2017 kello on 17:04 »
Jätit vaimon yksin sairaalaan?  :o

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:16
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #97 : 5.11.2017 kello on 20:02 »
Jätit vaimon yksin sairaalaan?  :o

Aika kompromissejä joutuu tuossa tilanteessa tekemään. Kalusto on siellä koirien kanssa. Vaimo pitää melko varmasti lennättää kotiin jokatapauksessa aikanaan vakuutusyhtiön piikkiin eikä laittaa pitkälle automatkalle toipilaana.
Kyllä järjestelmä huolehtii kun vakuutukset kunnossa.

Joskus järki vaan voittaa tunteet vaikka raadollista onkin. En tietenkään tiedä tapauksesta yksityiskohtia.
 I

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:13.07.2020 kello on 20:31
    • www.lintukuvia.net
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #98 : 5.11.2017 kello on 20:23 »
Aika kompromissejä joutuu tuossa tilanteessa tekemään. Kalusto on siellä koirien kanssa. Vaimo pitää melko varmasti lennättää kotiin jokatapauksessa aikanaan vakuutusyhtiön piikkiin eikä laittaa pitkälle automatkalle toipilaana.
Kyllä järjestelmä huolehtii kun vakuutukset kunnossa.

Joskus järki vaan voittaa tunteet vaikka raadollista onkin. En tietenkään tiedä tapauksesta yksityiskohtia.
 I

Olihan se varmasti järkevin vaihtoehto! Mutta ei varmasti ole ollut helppoa tehdä ratkaisua ja lähteä jatkamaan matkaa! Puhumattakaan miten tylsää siellä sairaalassa on makoilla yksin odottamassa lentolupaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #99 : 5.11.2017 kello on 20:37 »
Olihan se varmasti järkevin vaihtoehto! Mutta ei varmasti ole ollut helppoa tehdä ratkaisua ja lähteä jatkamaan matkaa! Puhumattakaan miten tylsää siellä sairaalassa on makoilla yksin odottamassa lentolupaa.

Juuri näin se meni kuin smy totesi. En minä siellä sairaalassa olisi voinut kuin pitää hetken kädestä ja sitten taas rientää koiria hoitamaan. Pitää vaan luottaa SOS-internationaaliin ja vak.yhtiöön, että hoitavat potilaan kotiin. Koko jalka paketissa ei matka olisi onnistunut autossakaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #100 : 5.11.2017 kello on 23:40 »
Su 5.11.

Ei tämän päivän nimiin mitään erikoista, ehkä määränpäähän saapumista lukuunottamatta.  Matka meni pieniä teitä pitkin yrittäen samalla tulkita Garminia. Matkalla tankkasin sen verran, että pääsee reilusti Puolaan tankkaamaan. Kai se siellä on vieläkin edullisempaa kuin tällä puolella.

Määränpäähän saapuessani alkoi ihmettely. On tälle SP:lle viitat. Tässä pitäisi olla cämppärin edessä 10 paikkaa kuudella eurolla sekä kaksi  maksutonta paikkaa. Nuo 10 paikkaa lienevät tuolla "häkissä" portin takana.  Vaan cämppäri on kiinni ja siten myös portti. Noiden kahden  maksuttoman paikan oman lapun näin, mutta sekin jonkin työmaan aidan takana. Näin ollen olen vastapäisen kebabin ym. kiinteistön pihassa yksin. Kylän pääväylä menee tuossa lähellä,  vaan vaikuttaa hyvin hiljaiselta.

Ai niin, kylän nimi on Mullrose, uun päällä pitäisi olla Umlaut, vaan tällä tabletilla ei saa/en osaa.

Illalla sateen ropistessa kattoon, harjoittelin Garminia suunnitellen tulevien päivien taipaleita.

Tämä on vähn kuin jälkikirjoitus, vaikka en ole vielä edes lähettänyt, tuli juuri mieleen. Garminissa on sellainen (kin) ominaisuus, että se osaa kertoa ympäristö (tarra)alueet. Olipa huoletonta antaa lupa sen läpimenemiseen, kun tarra on ikkunassa.









11370

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
« Vastaus #101 : 6.11.2017 kello on 22:41 »
Ma 6.11.

Aamulla varhain oli kuitenkin tuolla pääväylällä jonkin verran häiritsevää liikennettä.

Illalla olin katsonut naveista Saksan puolelta kauppakeskusta. Löysin sen, vaan en löytänyt sitä paikanpäällä. Tietyöt sekoittivat minut täysin ja aika pian luovuin sen etsimisestä ja etsin toisen kaupan. Siellä hämmästytin paikallisia asiakkaita ajamalla parkkihalliin. Kyllä, katto on edelleen mukana sillä hallin korkeus oli 3m. Mutta ei kai siellä päivittäin käy m-autoja varsinkin kun käytävät ja ruudut tuppaavat olemaan pikkuautoille. Mutta kun ei ulkopaikkojakaan ollut vapaina.

Sitten ajoin Puolan puolelle tankkaamaan. Seuraavaksi ajo Poznaniin maksullista moottoritietä. Tämä taipale maksoi 37zl. Maksuosuus ei ala ihan rajalta, vaan olisikohan 10-15km ensin ilmaista. Ja hyvissä ajoin ennen Poznania oli maksukopit. Eli Poznanin ohikulkuosuus ei maksa mitään.

Yöpaikka on vanhastaan tuttu hotelli Maltan cämppäri, jossa saan olla ainoana asiakkaana. Täällä wifi toimii sen verran hyvin, että katselin klo 18.00 YLEn tv-uutiset ja nyt kirjoittaessa kuuntelen radiosta aiemmin illalla tullutta maakuntalauluiltaa.










11610

  • Vieras
  • Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #102 : 7.11.2017 kello on 00:00 »
    Ma 6.11.

    Aamulla varhain oli kuitenkin tuolla pääväylällä jonkin verran häiritsevää liikennettä.

    Illalla olin katsonut naveista Saksan puolelta kauppakeskusta. Löysin sen, vaan en löytänyt sitä paikanpäällä. Tietyöt sekoittivat minut täysin ja aika pian luovuin sen etsimisestä ja etsin toisen kaupan. Siellä hämmästytin paikallisia asiakkaita ajamalla parkkihalliin. Kyllä, katto on edelleen mukana sillä hallin korkeus oli 3m. Mutta ei kai siellä päivittäin käy m-autoja varsinkin kun käytävät ja ruudut tuppaavat olemaan pikkuautoille. Mutta kun ei ulkopaikkojakaan ollut vapaina.

    Sitten ajoin Puolan puolelle tankkaamaan. Seuraavaksi ajo Poznaniin maksullista moottoritietä. Tämä taipale maksoi 37zl. Maksuosuus ei ala ihan rajalta, vaan olisikohan 10-15km ensin ilmaista. Ja hyvissä ajoin ennen Poznania oli maksukopit. Eli Poznanin ohikulkuosuus ei maksa mitään.

    Yöpaikka on vanhastaan tuttu hotelli Maltan cämppäri, jossa saan olla ainoana asiakkaana. Täällä wifi toimii sen verran hyvin, että katselin klo 18.00 YLEn tv-uutiset ja nyt kirjoittaessa kuuntelen radiosta aiemmin illalla tullutta maakuntalauluiltaa.



    11610


        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
       -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


       Itse olen ajanut Gniezno -Bydgoszcz-Ostroda-Olzyn-Mikolajki-Elk-Augustov-Suwalki. jne....Hyviä teitä ajella. Turvallista
       matkaa.



    Edit: Lainaus korjattu ,KEV


    « Viimeksi muokattu: 7.11.2017 kello on 08:00 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:54
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #103 : 7.11.2017 kello on 23:49 »

       Itse olen ajanut Gniezno -Bydgoszcz-Ostroda-Olzyn-Mikolajki-Elk-Augustov-Suwalki. jne....Hyviä teitä ajella. Turvallista
       matkaa.

    Ti 7.11. On tuokin reitti minulle tuttu, olen joitakin kertoja ajanut sen. Nytkin katselin sitä "sillä silmällä".  Löysin jopa leirintäalueen Torunista. Mutta en puhelinnumeroa, että olisin voinut varmistaa sen olemisen auki. Minä/me yövymme Puolassa yleensä aina leirintäalueilla. Ja jos olisin ajanut vaan tuonne eikä se olisi ollut auki, niin minulla ei olisi ollut varasuunnitelmaa. Tämän hetkisessä tilanteessa tuo väli Poznanista Magrowon lähelle olisi ollut liian pitkä. Magrowon lähelle den takia, että tiedän siellä olevan alueen auki.

    Tänään siis ajoin Poznanista Warkaut.. ei kun Warsowan WOK 90:neen. Täällä oli tullessa yksi auto, en tiedä minkä maalainen kun olemme niin eri puolilla. Minä lähellä ravintolaa, että netti pelaisi, vaan pelaa läppärillä huonosti.

    Päivän maininnan ansaitsee policija. Olin kääntymässä eräässä risteyksessä vasemmalle. Yht äkkiä aivan vieressä mäjähti hälytysajoneuvon sireeni huutamaan. Tietysti pelästyin, että mitä tein. Vaan onneksi se en ollut minä, vaan policijalle tuli kiire jonnekin, kahville, kotiin, työpäivä alkoi päättyä tai jotain muuta ehkä vakavaakin.

    Toinen päivän huomio oli mahdollinen tuleva maksuasema Lodzin ja Warzowan välillä.  Jo viime vuonna mainitsin tästä ja epäilin sen tulevan pian käyttöön. Mielestäni se oli aivan samassa vaiheessa vieläkin.  Kenttä asvaltoitu ja porttien betonityöt tehtynä. Mutta varsinaiset maanpäälliset rakenteet, kopit, katokset ja puomilaitteet puuttuivat, jos ehdin nähdä oikein kun liikenne oli aika vilkasta siinä kohtaa.

    Eilisen moottoritiemaksun lisäksi tänään piti maksaa ensin yhdestä välistä 17zl., joka maksettiin suoraan ilman tickettiä. Toinen, ticketillinen, maksu oli 9,90zl. Ja Lodzin ja Warsowan väli oli maksuton.

    Tännän sain potilaalta kuulla ensimmäisen kerran,  että on suunnitelmia toimittaa potilas Suomeen. Tosin siihen saattaa vierähtää vielä viikko. Mutta jo ajatuskin saa hyvälle mielelle.





    11900

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:55
    Vs: Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017
    « Vastaus #104 : 8.11.2017 kello on 11:41 »
    Juuri näin se meni kuin smy totesi. En minä siellä sairaalassa olisi voinut kuin pitää hetken kädestä ja sitten taas rientää koiria hoitamaan. Pitää vaan luottaa SOS-internationaaliin ja vak.yhtiöön, että hoitavat potilaan kotiin. Koko jalka paketissa ei matka olisi onnistunut autossakaan.

    Noinhan se menee käytännössä. Oman vaimoni tuntien tuo vaan ei toimisi. Joutuisin viettämään sen ajan minkä pystyn sairaalassa ja muun sitten hoitaisin kolmea eläintä.

    Hyvää kotimatkaa sinulle ja vaimolle nopeaa parantumista.