Matkailukeskustelut > Matkailu ulkomailla

Puolaa, Keski- ja Etelä(?)-Eurooppaa 2017

<< < (19/25) > >>

kimi:
Vakuutusyhtiön kanssa kannattaa keskustella jos sinun tekee mieli jäädä vaimon seuraksi tuonne. Saattavat korvata sinunkin kuluja. Vakuutusehdot saattaa sisältää jonkun matkan keskeyttämisvakuutu ksen tai vastaavan.

seppoko:
To 2.11.

Kiitos Kimi tuosta tiedosta. Minusta ei kuitenkaan liene mitään apua täällä päässä. Päivät vaan olisivat pitkiä koiria hoitaessa ja välillä sairaalassa käydessä. Yhdessä sovimme,  että annamme sairaalan SOS-palvelun yhdessä vakuutusyhtiön kanssa hoitaa potilas ja minä ja koirat menemme kotiin hoitamaan sen pään. Meneehän mulla matkaankin jo 7-10 päivää mun matkavauhdilla.

Tämä päivä meni, Bavariaa lainaten "kuin jäitä polttelisi",  SOS-lääkärin soittoa odotellessa.  Iltapäivällä se tuli, mutta kun hän ei ole vielä ollut yhteydessä sairaalaan,  niin ei  ollut paljoa kerrottavaakaan. Hänelle ilmoitin päätösestämme ja matkani keston.

Sairaalassa käytyäni ja vietyäni tavaroita, lähdin ajelemaan. Olin valinnut pienemmän tien ja n. tunnin matkan päässä olevan Donaueschenin ja sen SP:n.  Ensin löysin toisen navigaattorin opastamana jo suljetun SP:n. Mutta koiria käyttäessäni näinkin, että se on hiukan edempänä. Ennen sinne ajoa kävin vielä kaupassa ostamassa ruokaa (ja vähän juomaa). Nyt  meitä on täällä 5 yksikköä. Palveluita ei ole muita kuin sähköä eurolla 2 kWh:a. Niin ja  turistivero pitäisi mennä maksamaan turisti-infoon.

10403

seppoko:
Pe 3.11.

Aamulla meinasi iskeä paniikki. Olin illalla sammuttanut tabletin ja  pannut sen lataantumaan yöksi 12V USB-pistokkeella. Aamulla yritin avata sitä, niin ei minkään valtakunnan reaktiota käynnistysnappulast a. Eikä mitään reaktiota vaikka laitoin samalla kaapelilla laturiin kiinni.  Sitten välähti, tuli kuin salama taivaalta, kokeile toista kaapelia. Näin tein ja heti näytöllä näkyi akun  varauskuva. Annoin sen jonkin aikaa olla, kokeilin avautumista ja sehän avautui. Mutta varausta ei vielä ollut akussa, että olisi pysynyt pidempään päällä. Siis lisää latausta. Hetken päästä kokeilin sitä öistäkin kaapelia ja sitten sekin toimi. Kumma juttu, minulle. Annoin tabletin siten latautua koko päivän, niin nyt kirjoittelen sillä.

Päivä meni ajellessa ja muutaman kerran potilaan asioita hoitaessa puhelimitse.

Päivän matkan pystyi ajamaan moottoritietä Stuttgartin ja Ulmin kautta tai pienempää tietä Ulmiin. Valitsin jälkimmäisen kun "kolmas navi" ei olut opastamassa. Se oli tompan mukaan n. 50km lyhyempi mutta keztoltaan 15min. enemmän. Valinta johtui ziitä, että eilen radiosta kuului vähän väliä Stautiedotteita, joissa mainittiin Stuttgart. En ymmärtänyt, olisivatko olleet reitillä, mutta varmuuden vuoksi.  Nyt oli yksi,  arviolta puoli tuntia Ulmin kohdalla.

Nyt olen Neumarktissa Fritz Bergerin Stellplatzilla. Aamulla käyn kaupassa katsomassa löydänkö jääkaappiin hyllyjä. Yksi on poikki ja toinen puuttuu. Ja sattuisko muutakin tarttumaan mukaan. Lisäksi päätin, että Tuv tai Dekra pitää löytyä, että saan Umweltplaketen autoon, koska näyttää, että sellaista voi tarvita milloin tahansa. Suosittelen muillekin sen ja muiden maiden vastaavien hankkimista ennen matkaa.

10606

seppoko:
La 4.11.

Normaalien aamutoimien jälkeen kävin Fritz Bergerillä, senhän takia tänne tulinkin. Kävin etsimässä jääkaappiin hyllyjä, vaan ei ollut. Mutta mukaan tarttui Garminin Camper navigaattori. Siihen saa ladattua auton mitat ja siten pitäisi osata valita riittävän tilavat tiet. Ja sisältäähän se ACSIn kämppärioppaankin sekä jonkun Stellplats-oppaan mukden normaalien navien tietojen kanssa. On vaan aikamoinen opeteltava tompan jälkeen ilman käyttöohjetta. Ja onhan mulla taas kolme navigaattoria vaikka yksi jäi sairaalaan.

Sen jälkeen ajoin TUVin katsastusasemalle ostamaan Umweltplaketen.  Sieltähän sen sain hintaan 6€. Liimaus van hieman epäonnistui. Otin ensin yläreunasta suojakelmun irti ja laitoin tarran ikkunaan. Vaan enpä sitten saanut alareunan kelmua irti joten otin sen pois. Silloin jäi vähän tarran pintaa lasiin. Kun sain alareunan kelmun alkuun irti, niin yritin sovittaa tarraa vanhaan paikkaan. Eihän se tietenkään onnistunut. Saapa nähdä jos joku tarkastaa tarran, niin kuinka virkaintoisena haluaa sakottaa. Suurin osa tarrasta rekisteritieto mukaanlukien on ihan oikein ehyenä.

Sen jälkeen en enää jaksanut ajaa kovin pitkälle. Tämä on joku pieni kaupunki Nurnbergin ja Leipzigin välillä, nimeä en muista enkä viitsi kaivaa, ja sen Stellplatz. Tässä olen kahden sakun välissä. Vrk maksaa viitosen, sähköäkin olisi mutta kun eivät viitsi mainita muuta kuin, että euron kolikolla saa. Vaan ei sitä kuinka paljon?? Olisi yhdessä töpselissä ollut 200Wh jäljellä, vaan ei sen takia viitsi ottaa edes kaapelia ulos.

Tässä illalla yritin vielä tutustua Garminiin, mutta vaikeata onkin. Niin se miksi lopullisesti innostuin siitä oli, että se oli mennyt alemyyntiin, vajaasta 400:sta alle 3:n sadan.

Mutta nyt pidetään peukkuja, että tämä tulee perille kun täälä on aina välillä, aika useinkin, huonot puh. ja datayhteydet.

10796

mjh48:
Tuosta tarran liimauksesta pitäsi olla kunnon ohjeet.
Itsellä kävi juuri samoin, sen alaosan suojamuovin poistaminen on lähes mahdotonta jos yläosa on lasissa kiinni.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View