rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle  (Luettu 6243 kertaa)

  • Vieras
  • Noniin. Aviomiehen kanssa kyllästyttiin normaaliin elämään ja päätettiin, että on aika ostaa karavaani ja muuttaa siihen ja asustella sitten ympäri Eurooppaa. Muuten hyvä, mutta budjetti on hyvinhyvin pieni. Kysymys onkin seuraava... kumpi on kannattavampi ostaa kun pääomaa laitettaisiin vaunuun + autoon/asuntoautoon kiinni yhteensä ~5000e? Tiedostetaan, että vanhan romunhan tuolla saa, mutta kai sitä elämässä pitää jännitystäkin olla... (varsinkin kun kumpikaan meistä ei tiedä autoista paljon mitään.) suunnitelmana olisi siis asua kyseisessä kapistuksessa 3-12kk Eurooppaa kierelllen, alkaen tuosta syyskuun loppupuolelta. Kuinka usein tuommoiset '80-luvun loppupuolen n. 180-220k ajetut asuntoautot dieselkoneilla hajoilee tien päälle? Ja mitä te oikeat karavaanarit mieltä, tuleeko koko reissusta enemmän päänvaivaa, kuin leppoisaa elämää?

    Itse olen ajatellut että asuntoauton haluaisin, vaunu+auto tarkoittaisi kahden asian ostoa ja etsimistä, ellei joku myisi pakettina, mitö harvemmin tietenkin tapahtuu.

    Kaikki vinkit ja neuvot otetaan lämpimästi vastaan.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:58
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #1 : 21.08.2017 kello on 13:12 »
    Joku aina voittaa lotossakin, joten yksiselittäistä vastausta ei liene.
    JOS budjetti on tuo, niin luulisin, että vain yksi hankinta toisi parhaan hyödyn, kun kerran on tarkoitus kiertää.
    Jos kuitenkaan et tiedä autosta muuta kuin että siinä on neljä pyörää, niin pyydä joku avuksi, sitten kun huuma on korkeimmillaan.
    Tulet saamaan paljon 'neuvoja', joissa tyrkytetään kalliimpaa ja ehdottomasti toisenlaista.
    Siinä sitten joudut valitsemaan.
    Itse.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #2 : 21.08.2017 kello on 13:28 »
    Tuo budjetti edellyttää, että osaa itse korjata, kun särkyy. Mielellään vielä mahdollisimman paljon.

    Minä kallistuisin auton ja vaunun kannalle, ja etsisin mahdollisimman kuivan vaunun. Sen jälkeen muut vaatimukset. Vetokykyisen auton voi saada reilulla tonnilla, joten vajaa 4000 riittänee vaunuun, kun etsii ajan kanssa ja myös osaa etsiä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:35
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #3 : 21.08.2017 kello on 13:41 »
    En kyllä tohtisi lähteä tonnin autolla kiskomaan vaunua ympäri eurooppaa, jos ei olisi korjaustaitoja mukana.
    Tuolla yhtälöllä valitsisin asuntoauton,  jossa tekniikka pelaa.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:52
    • viva la France
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #4 : 21.08.2017 kello on 13:43 »
    Asuntoauto koska butjetti on pieni, niin ilmeisesti myös reissu butjetti ei ole iso. Joku peltikuorinen vanhus.

  • Vieras
  • Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #5 : 21.08.2017 kello on 14:20 »
    Tai sitten joku SFC:ltä ajatteli tehdä jäynän ORG:n puolelle.   ^-^

    Ei olisi uutta, no saadaanhan sillä naurut aikaiseksi, alan olla kyyninen jo "vieras"-kirjoittajiin.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:13
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #6 : 21.08.2017 kello on 14:29 »
    Jos itse olisin tuossa tilanteessa, niin pyrkisin löytämään auton hintaluokassa 3000€ (ei välttämättä sen huonompi mitä 5000€:n auto) ja loppurahalla pyrkisin etsimään jonkun joka huoltais/korjais auton loppurahalla jonkunlaiseen kuntoon

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #7 : 21.08.2017 kello on 14:34 »
    TUOLLA tarinoita ja eri varsioita.
    Minä kanssa unohtaisin asuntoautot ja -vaunut ,tuollaisella budjetilla.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #8 : 21.08.2017 kello on 14:40 »
    Mulla on ollut aikanaan reilulla tonnilla ostettu farmari Golf ja alle tonnin Omega - jälkimmäisellä vedin vaunuakin jonkun verran. Molemmilla pääsi eteenpäin toista vuotta ilman isompia korjaamisia. Olisi niillä vuoden reissun tehnyt. Kevyt vaunu perään vain.

    Viiden tonnin budjetilla jos löytää oikeasti toimivan matkailuauton ilman korjaustarpeita niin hyvä on. Joko tuuri tai taito.

    Halvan auton voi vaihtaa, jos ei pelaa. Vaunu harvoin hajoaa kokonaan. Matkailuauton kohdalla menee kaikki, jos vaikkapa kone leviää.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
    • Etelä-Pohjanmaa
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #9 : 21.08.2017 kello on 14:42 »
    Vetoautoksi Saab 900s

    https://www.nettiauto.com/saab/900/9017858

    Ja vaunuksi Perus 550 Solifer

    https://www.nettikaravaani.com/solifer/550/1482938

    Varmasti tekee pidemmänkin lenkin.




    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #10 : 21.08.2017 kello on 14:46 »
    Veturi on hyvä esimerkki - halvempikin voisi riittää. Tuon Soliferin pitäisi olla kuiva. Itse olisin varuillani.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:11
    • "Where days drop as softly as fruit from trees"
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #11 : 21.08.2017 kello on 14:58 »
    Budjetti on hieman tiukahko... Äkkiä kun lukaisin, niin tuli mieleen masokistin päiväuni.  ;D Totta puhuen ehdottomasti auto ja vaunu erikseen omaksi jos ostaa pitää.

    Jos itse pitäisi valita, niin laittaisin tonnin pari autoon ja lähtisin kiertelemään sillä. Loppurahat käyttäisin huokeisiin majoituksiin ja elämyksiin.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #12 : 21.08.2017 kello on 15:22 »
    Vaunu on toki astetta vaikeampi puskaparkkeilun ja halpojen tai edullisten stellplatzien/airejen kannalta. Matkailuautoilijall a yöpyminen on helpompaa ja halvempaa, pääsääntöisesti.

    Matkabudjettia ei kysyjä kerro, vain kalustobudjetin. Jos 5000 on koko budjetti, niin kannattaa pysyä kotona ja säästää ensi kevääseen asti.

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla: 9.02.2019 kello on 22:56
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #13 : 21.08.2017 kello on 17:31 »
    Itse reissubudjetti on siis reilut tuplat tuohon verrattuna, muttei hirveästi selvästikään haluta autoon rahaa laittaa, kun ideana lopuksi vaan luopua autosta jos kiva paikka asumiseen löytyykin... tuo paku idea on käynyt myös mielessä, mutta hirveästi haluisin suihkun ja vessan... asialla vielä sinänsä kiire, kun syyskuun lopussa pitäis päästä lähtemään  :laugh: hmmm...

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Asuntoauto vai -vaunu+auto minibudjetilla aloittelijalle
    « Vastaus #14 : 21.08.2017 kello on 17:54 »
    Auto, teltta ja edulliset leirintäalueet / luontoyöpyminen?