rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkaajan katto vuotaa  (Luettu 15144 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:34
  • Oululainen terwaporwari
Matkaajan katto vuotaa
« : 17.07.2011 kello on 23:35 »
Uudessa Ducato Matkaajassani vm-88 alkoi jo nyt katto vuotaa!Itse epäilen kattokaiteen kiinnitysjalkojen ruuveja,mutta mikä on rakenne katolla reunoissa tai poikittain kulkevien listojen alla?Onko siellä peltien sauma?Vesi tippuu keittiön kohdalta.Huomasin että vesi seisoo katolla ylämakuutilan jälkeisen viistouksen ja sen takana alkavan tasaisen katon rajassa.Ajatukseni on puhdistaa kiinnitysjalat,laittaa ruuvien reikiin massaa ja tietysti jalkojen ja katon väliin uusi massa.Lisäksi rakennan tai ostan ajorampit jotta keula nousee ylemmäs ja täten vesi valuu paremmin taaksepäin pois.Tietysti sisäkaton vaurio täytyy korjata. Nuo listat on mulle uusi juttu,käytänkö ne irti,ja mitäs sitten?Neuvoja vastaanotetaan!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 06:59
  • Pahkakoski
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #1 : 18.07.2011 kello on 18:22 »
Kyllä minä epäilisin kattoluukkua tuon ikäisessä. Itsellä alkoi viimeviikolla kun oltiin (Korvalankestikievar issa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä ja vettä tuli kuin esterin .....) tulemaan vettä useammasta paikasta. Auto on LMC 6400 -89 ja suurin vuoto oli takimmaisen kattoluukun luona. Otin perjantaina luukun pois ja laitoin uuden massan tilalle. Eipä tippunut vettä enää viikonlopun sateiden aikana.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:34
  • Oululainen terwaporwari
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #2 : 18.07.2011 kello on 19:05 »
Luukun ympäristö täysin kuiva,mutta voihan se vesi tieten kulkeutua kauempaakin.Merkkej ä tästä ei kuitenkaan ole.Katon reunassa kosteutta n.30 cm leveydeltä ja vajaan metrin matkalla tiskikaapin ja viereisen kaapin päällä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 06:59
  • Pahkakoski
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #3 : 18.07.2011 kello on 19:15 »
Meillä alkoi vuoto ensin parista paikasta seinän vierestä ja lopulta alkoi tippua kattoluukun kierrettävän kahvan juuresta. Itse luukun ympäristöstä ei vettä tullut. Jos katolla on vaneri heti pellin alla ennen eriste kerrosta niin vesi voi kulkeutua hyvinkin kauas.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #4 : 20.10.2011 kello on 20:06 »
Jos ja kun, kulkimen saumasta tai läpiviennistä on tirahtanut kosteutta eristeen ja sisävanerin väliin, olisi vuotokohta korjattava pikaisesti. Yksi mahdollisuus kosteuden pois saamiseksi on että, vaurion kohtaan piiloon, kaapin sisältä, tai vaikka verhon takaa, poistaa viiden sentin läpimitalta vaneria pois, ja laittaa päälle pienen tuuletusritelin. Siistejä riteleitä saa veneilytarvike kaupasta.  :D :D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #5 : 20.10.2011 kello on 22:34 »
Meillä oli Matkaajassa seinässä kosteus vaurio.Puoli seinää meni uusiksi,silloin huomasin että styroksi tuntu ihan kuivalta kun sitä kädellä koetteli,mutta kun sinne ison ruuvimeisselin työti niin ihan vesi valu rukaria pitkin.Styroksi ei kuivu millään sen jälkeen kun sinne on vesi päässyt.Ei muuta kuin märät pois  ja uudet foamit tilalle.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #6 : 21.10.2011 kello on 08:29 »
Niin, nuo minun konstit ei auta isoihin vuoto kohtiin. Toivottavasti kulkimen valmistajat ovat viisastuneet, eikä laita styroksia enää eristeeksi. Eriste materiaalin hinta kulkimen hinnassa on mitätön. Kävin vuosi sitten ostamassa tarvikkeita vaunuhuollossa, siellä oli Solifer merkkinen vaunu korjattavana, osa seinästä auki revittynä. Ihmettelin kovasti kun seinästä poistivat märkää STYROKSIA.  :'(

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #7 : 21.10.2011 kello on 13:24 »
 Minulla oli Fiiliksessä vuodon lähde kattokaiteen kiinnityksessä; Hapiksesta tehty kaide,kiinnitys rautapultilla katon läpi(8kpl),eri metallit syö toisiaan(sähkökemiallinen ilmiö),katto kun on alumiinia,!! Laitoin jokaiseen kaiteen kiinnitys jalkaan kumi lätkän alle,pultin reikä täyteen  Wurthin massaa,eipä ole enää vuotanut !!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.11.2022 kello on 11:23
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #8 : 21.10.2011 kello on 15:29 »
Siellä katolla sen makuutilan viistotuksen jalkeen on listalla peitetty sauma (juuri siinä missä vesi seisoo). Itse avasin sauman ja poistin siitä sen paksun silikonisauman teräsharjalla ja liimasin Sikapondilla ne limittäin menevat alumiinilevyt ja päälle Sikalasomeri ja lista päälle. Katon alemmalla tasolle (aurinkoterassi) on vanerilevy liimattu suoraan alumiiniin joten vesi voi kulkeutua pitkälle jos liimaus on irti. On tullut tutustuttua Matkaajan rakenteisiin aika tarkkaan tässä parin vuoden aikana koska rakentelin vuoden 89 Transit Matkaajan täysin uudestaan ja nyt on seinien, katon ja lattian eristeenä Finnfoamit. Vanhaa jäi pystyalde ja patterit ei muuta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:34
  • Oululainen terwaporwari
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #9 : 21.10.2011 kello on 15:39 »
Kiitos vastauksista,kävin läpi kaikki saumat ja läpiviennit katolta ja uusin massat.Selvää vuotopaikkaa en löytänyt,mutta vuoto loppui korjauksen jälkeen.Sisäkatto pitää aukaista vielä ainakin kostuneelta alueelta ja korjata vauriot.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #10 : 21.10.2011 kello on 18:10 »
 Tuollai siinä käy,kun vesi tekee tehtävänsä,mutta korjattavissa,kuva ennen ja jälkeen !!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.04.2024 kello on 16:37
  • Oulun seudulta
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #11 : 21.10.2011 kello on 19:34 »
Käytin vaunua paikallisessa vaunuliikkeessä kosteusmittauksessa juuri sen vuoksi, ettei pääsisi tapahtumaan tuollaista perho-ukon kuvissa olevan näköistä jälkeä.

Hakiessani vaunua lapussa luki, että kuiva on ja kertoivat tehneensä mittaukset pintakosteusmittari lla, vaikka ympäri vaunua on valmiita mittausreikiä.

Mitä mieltä olette pintakosteumittauks esta muovitapetin ja muovimaton pinnasta?


Minä olen sitä mieltä, että meni 85 eur harakan per***seen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #12 : 21.10.2011 kello on 19:59 »
Kyllä se pintakosteusmittari llakin onnistuu kosteuden havaitseminen. Ei se hukkaan ole mennyt rahat siinä. Mulla joskus mitattiin sillä tavoin ja mittaaja totesi muutamissa kohdissa, että jos nyt olisi Matkaaja kyseessä niin mittari näyttäisi isoja lukemia. Mun vaunussa se ei näyttänyt mitään niissä kohdissa.
Kaveri joka mittauksen suoritti on SFC:n Tekton toimissa tehden näitä hommia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2017 kello on 21:22
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #13 : 21.10.2011 kello on 20:14 »
Kyllä se pintakosteusmittari llakin onnistuu kosteuden havaitseminen. Ei se hukkaan ole mennyt rahat siinä. Mulla joskus mitattiin sillä tavoin ja mittaaja totesi muutamissa kohdissa, että jos nyt olisi Matkaaja kyseessä niin mittari näyttäisi isoja lukemia. Mun vaunussa se ei näyttänyt mitään niissä kohdissa.
Kaveri joka mittauksen suoritti on SFC:n Tekton toimissa tehden näitä hommia.

Mitkä ne on Matkaajan ns: huonot kohdat??

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Matkaajan katto vuotaa
« Vastaus #14 : 21.10.2011 kello on 20:20 »
 Jos on asuntoauto,kattokaiteitten läpiviennit,samoin katon ja seinän liitos kohta reunoilla(listat),samoin pellin jatkokset katolla !!