rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.  (Luettu 6731 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« : 27.07.2017 kello on 14:33 »
Tässä ajoin eilen Tuurista-Mikkeliin.

Ja siinä seurailin kulutuslukemia.

Nykyään autoissa on kaikki mahdolliset hilavitkuttimet, mutta vakionopeudensäädin on loppujenlopuksi aika tyhmä.

Ylämäessä lisätään kaasua ja kulutus nousee ja alamäessä vähennetään kaasua.

Miksi autoissa ei ole keskinopeussäädintä .

Keskinopeussäädin olisi asennettu esim 80 km/h. Ylämäessä nopeus laskisi esim 70 km/h ja alamäessä nousisi 90 km/h.

Näin saataisiin myös kulutusta laskettua, yksinkertaisin toimin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:23
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #1 : 27.07.2017 kello on 14:40 »
^
Se johtunee nopeusrajoituksista ....

Kuorma-autoissa saa hiukan huomioitua maastoa.
Niissä voi olla tasanopeussäädin, johon saa säädettyä hieman siimaa notkon pohjalle. Esim. jos on kytketty 80km/h, niin siihen voi lisätä vaikkapa +5Km/h. Taas alamäessä hidastin on automaattisesti tasaamassa nopeutta.
Joissakin autoissa on GPS, joka tunnistaa etukäteen tulevat mäet sijaintinsa perusteella ja alkaa lisätä tarvittaessa puhtia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 7.03.2021 kello on 09:49
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #2 : 27.07.2017 kello on 14:47 »
Noitakin on monenlaista toiminnaltaan. Ainoa omista autoista (ja ajamistanikin) oli A8, jossa nopeusmittari pysyi kuin liimattuna asetettuun nopeuteen. Nykyinen Passattikin antaa ensin nopeuden hiipua 10 km/h, sitten vaihtaa pykälän-pari pienemmälle ja kohta onkin 10 km/h yli tavoitteen (mäen harjalla, josta vielä nopeus nousee mahdollisessa alamäessä). Jotkut vielä jarruttelee alamäkeen, ainakin 2-sarjan Bemmi ja taitaa tuo E-merssukin, mikä on nyt "sisäänajossa". Kun tuntuu että melkein kaikkea pystyy nykyautoissa säätämään, niin kyllä pitäisi vakkarinkin toimintaa pystyä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #3 : 27.07.2017 kello on 15:00 »
Keskinopeussäädin ei osaa ennustaa matkaa minkä aikana keskinopeus on saavutettava.
Vakkarin ollessa päällä kaasua voi lisätä säätimen häiriintymättä. Siis ennen ylämäkeä voi ottaa vauhtia.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #4 : 27.07.2017 kello on 15:38 »
Tuossa mersussa ainakin on tuo vakkari liimattu siihen nopeuteen mihin se on laitettu, vaikka 2000 kg vaunu olisikin perässä.


Jotenkin ajattelisi että ei tuollaisen keskinopeussäätimen tekeminen voisi olla mikään mahdottumuus nykyään.

Alamäessä



Ylämäessä




*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:48
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #5 : 27.07.2017 kello on 15:45 »
Aika monessa autossa se on merkkikohtaisella huoltolaitteella asetettavissa paljonko vakkari sallii tuota peliliikettä puuttumatta vielä asiaan kovinkaan jyrkästi. Esim. tuossa mun QQ:ssa se muistaakseni on default 3 km/h jonka vakkari sallii nopeuden vaeltaa, vaikka toki pyrkiikin jatkuvasti täsmälleen siihen asetettuun nopeuteen 8)

Aikaisemmin otettiin pojan kanssa vähän haastettakin mökkireissuilla, annoin hänen käyttää cruisea jos halusi jne. ja vastaavasti paluumatkan ajoin sitten minä ilman mitään apuja. Molemmissa päissä auton kulutusmittari nollattiin ja katsottiin samalta ajotietokoneelta paljonko paloi. Autona oli tuolloin Megane II 1.6 farkku ja joka kerta itse pistelin pienemmät lukemat tiskiin vaikka kuinka koitettiin tasottaa, vaihdella kumpi ajaa kumpaan suuntaan, kummalla on auto täynnään ja toisella tyhjänä jne. Nopeusmittari piti pitää siinä mitä tikkari kertoo +/-5 km/h tarkkuudella jotta ei siitäkään juuri päässyt syitä tuohon kulutuseroon keksimään ^-^

Jotenkin ajattelisi että ei tuollaisen keskinopeussäätimen tekeminen voisi olla mikään mahdottumuus nykyään.

Keskinopeus mistä? Miten se auto voi tietää ajellaanko sitä 10 vaiko 100km siivu, onko reitti 60 vaiko 120km/h tietä? Pikemminkin kyse on vain tuon säätimen PID-asetuksista, kuinka hienovaraisesti ne osataan asetella softassa paikoilleen, miten se reagoi nopeuden muutoksiin esim. mäkisyyden vuoksi, ottaako se huomioon myös nopeuden muutosnopeuden vaiko ihan vaan tyhmänä seuraa nopeuden sen sekunnin murto-osan poikkeamaa asetetusta vai miten. Vaikuttaako auton lastaus ja/tai peräkärry säätimen toimintaan, jne 8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #6 : 27.07.2017 kello on 16:13 »

Aikaisemmin otettiin pojan kanssa vähän haastettakin mökkireissuilla, annoin hänen käyttää cruisea jos halusi jne. ja vastaavasti paluumatkan ajoin sitten minä ilman mitään apuja. Molemmissa päissä auton kulutusmittari nollattiin ja katsottiin samalta ajotietokoneelta paljonko paloi. Autona oli tuolloin Megane II 1.6 farkku ja joka kerta itse pistelin pienemmät lukemat tiskiin vaikka kuinka koitettiin tasottaa, vaihdella kumpi ajaa kumpaan suuntaan, kummalla on auto täynnään ja toisella tyhjänä jne. Nopeusmittari piti pitää siinä mitä tikkari kertoo +/-5 km/h tarkkuudella jotta ei siitäkään juuri päässyt syitä tuohon kulutuseroon keksimään ^-^


Siis tätä juuri tarkoitin, autoissa on nykyään pelit ja himmelit, mutta kulutus kasvaa, kun laittaa härpäkkeet päälle.

Eikö se pitäisi olla juuri päinvastoin, ei vain ole.

Keskinopeussäätimel lä tarkoitan siis sitä, kun säädin laitetaan esim 80 km/h nopeus, auto pyrkii tähän nopeuteen, HUOM: kulutusta seuraten.

Esim ylämäessä kulutus ei nousisi esim 15 ltr enempää kuitenkin niin, että nopeus ei laskisi 70 km /h vähempää

Sama juttu alamäessä, kulutus ei menisi 0 ltr, vaan auto kiihdyttäisi esim 90 km/h asti ja sitten vasta kulutus menisi 0 ltr, mikäli alamäki jatkuisi.

Ja näitä kulutusvälyksiä / nopeuden heittoja, pitäisi pystyä säätelemään ihminen auton näytöiltä, kun auto ei ole liikkeessä.

Siis ts. sellainen vakionopeudensäädin, mikä seuraa kulutusta. 

Ja siellä voisi olla erilaisia esiohjelmoituja asetuksia esim fuel saver asetus tms.

Näistä oikeasti päästöt laskisi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • Kulkija
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #7 : 27.07.2017 kello on 16:19 »
Mulla on sellainen muistikuva, että Mersuun on ollut tarjolla senkintyyppistä "älykästä" vakionopeudensäädin tä, jossa on tuo Hitecin mainitsema jousto ylös ja alas. Eroa saattaa olla siinä, onko se saatavana automaattiin vaiko manuaaliin.

Kannattaa googlailla, jos kiinnostaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #8 : 27.07.2017 kello on 16:22 »
Tuossa mersussa ainakin on tuo vakkari liimattu siihen nopeuteen mihin se on laitettu, vaikka 2000 kg vaunu olisikin perässä.


Jotenkin ajattelisi että ei tuollaisen keskinopeussäätimen tekeminen voisi olla mikään mahdottumuus nykyään.

Alamäessä

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Ylämäessä


(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Ite olen ottanut tavaksi näpräillä +/- namiskoilla mäkien mukaan. Autosta riippuen yksi painallus on 1, 1.6 tai 5km/h.
Notkossa himppu vauhtia rullaten liki +10. Riippuen mäestä, löysäilen jopa -5km/h just ennen lakea, ja huipun jälkeen naksutellaa sinne "tavoitevauhtiin" - ellei tule seuraava ala-ylämäki kombinaatio - antaa rullata vaan tai moottorijarrua - jarrupedaalin painaminenhan on "rahan polttamista"  :P

Tuo siis sellaisella hiljaisella liikenteellä..

Yhtävähän pcm/ecu ymmärtää maaston päälle - mikä on taloudellisinta - oli kyse nopeuden pidosta tai vaihteen vaihtamisesta.. tomaattimiehet tietty luulee toisin  ;D

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #9 : 27.07.2017 kello on 16:26 »
Ite olen ottanut tavaksi näpräillä +/- namiskoilla mäkien mukaan. Autosta riippuen yksi painallus on 1, 1.6 tai 5km/h.
Notkossa himppu vauhtia rullaten liki +10. Riippuen mäestä, löysäilen jopa -5km/h just ennen lakea, ja huipun jälkeen naksutellaa sinne "tavoitevauhtiin" - ellei tule seuraava ala-ylämäki kombinaatio - antaa rullata vaan tai moottorijarrua - jarrupedaalin painaminenhan on "rahan polttamista"  :P

Tuo siis sellaisella hiljaisella liikenteellä..

Yhtävähän pcm/ecu ymmärtää maaston päälle - mikä on taloudellisinta - oli kyse nopeuden pidosta tai vaihteen vaihtamisesta.. tomaattimiehet tietty luulee toisin  ;D

Joo samaa olen tehnyt, mutta sitä vain olen pohtimut, miksi tätä ei voisi auto tehdä itse, edes auttavasti

Kokoajan hirveää ratin hierontaa  ;D

Täytyy tutustua tähän Alanin mainitsemaan "älykkääseen" vakionopeudensäätim een, onko sellainen olemassa tai saatavissa. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #10 : 27.07.2017 kello on 16:38 »
Joo samaa olen tehnyt, mutta sitä vain olen pohtimut, miksi tätä ei voisi auto tehdä itse, edes auttavasti

Kokoajan hirveää ratin hierontaa  ;D

Täytyy tutustua tähän Alanin mainitsemaan "älykkääseen" vakionopeudensäätim een, onko sellainen olemassa tai saatavissa.
Paras taloudellisuus tuollalailla on tullut.
Oliko muita "älykkäitä" vakkareita kuin jonomoodia käyttävät? himmailee edellämenevän mukaan.. ihaa voisi tietää kun tarkemmin autolehtiä seuraa.  ;)

Edes jonossa ajaessa ei haitaria tee kunha on riittävästi väliä edessä ja takana. Ohituskaistatkin jatkuvat laen toiselle puolelle, niin ennen lakea aavistuksen himmaten "myöhästyneet" ohittajatkin kerkeävät vielä ohi..
Riippuen tomaattivehkeestä, tuossa 80-90 hujakoilla, monesti vatkaa vaihdetta ja lukkoa auki/kiinni. Joku tietty hermostuksissaan lukitsee pienemmälle, mikä on kyllä myrkkyä taloudellisuudelle. .

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:52
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #11 : 27.07.2017 kello on 17:20 »
Kokoajan hirveää ratin hierontaa  ;D

Mä teen tuon oikean jalan isovarpaalla. Olkoon vakkari päällä  ja ylämäkeen hieman satikkaa painamalla kaazua.
Ja kaupunkiin mennessä on yksi alamäki, johon otan vakkarin pois vähän ennen  laskun alkua. Siitä huolimatta nopeus nousee liikaa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.01.2023 kello on 20:58
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #12 : 27.07.2017 kello on 17:21 »
Tuossa mersussa ainakin on tuo vakkari liimattu siihen nopeuteen mihin se on laitettu, vaikka 2000 kg vaunu olisikin perässä.


Jotenkin ajattelisi että ei tuollaisen keskinopeussäätimen tekeminen voisi olla mikään mahdottumuus nykyään.

Alamäessä

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Ylämäessä


(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Joo ja mersu vielä jarruttaa itse jos nopeus pyrkii nousemaan, varmaan muutkin merkit nykyään jarruttaa, helppo todeta pimeällä isommassa alamäessä tai kun pudotat nopeutta cuisella .... niin jarruvalot loistaa.

Itse kun mersun hankin ihmettelin rajua moottorijarrutusta cruisella, mutta sitten perehdyin aiheeseen ja huomasin auton jarruttavan itse, toki pienemmät alamäet menee moottorijarrutuksel la, mutta jos vauhti pyrkii nousemaan, niin alkaa jarruttamaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #13 : 27.07.2017 kello on 17:39 »
Joo ja mersu vielä jarruttaa itse jos nopeus pyrkii nousemaan, varmaan muutkin merkit nykyään jarruttaa, helppo todeta pimeällä isommassa alamäessä tai kun pudotat nopeutta cuisella .... niin jarruvalot loistaa.

Itse kun mersun hankin ihmettelin rajua moottorijarrutusta cruisella, mutta sitten perehdyin aiheeseen ja huomasin auton jarruttavan itse, toki pienemmät alamäet menee moottorijarrutuksel la, mutta jos vauhti pyrkii nousemaan, niin alkaa jarruttamaan.

Se on kyllä mahdollista, että jarruttaa. Ei se kyllä yhtään nouse auton nopeus isossakaan alamäessä, vaikka vaunu onkin perässä. Jos auto jarruttaa, niin se kyllä tapahtuu hyvin huomaamatta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:48
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Pohdintaa vakionopeudensäätimestä.
« Vastaus #14 : 27.07.2017 kello on 17:53 »
Siis ts. sellainen vakionopeudensäädin, mikä seuraa kulutusta. 

Monissa autoissa joissa on cruise, on siinä samassa myös nopeudenrajoitin. Eli voit laittaa sinne muistiin vaikka 80km/h ja auto sallii ajaa max. ko. nopeutta, ellet sitten paina sitä kaasua oikein kunnolla ja kerro vermeelle että tuo rajoitin halutaan nyt ohittaa väliaikaisesti. No miksei vastaavaa ole kulutukselle? Voisit laittaa sinne vaikka 10 sadalle ja sitä enempää ei palaisi ellet sitten taas polkisi kunnolla infoksi halustasi väliaikaisesti tuon rajoittimen ohittaa ???