Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot
VW T5 pohjaisen retkeilyauton speksailu ja pohdinta
Joko:
Minulla oli vastaava mutta 5 paikkainen vito henkilöauton verolla. Vero oli noin 900e ja nyt sprinterissä matkailuautona se on vähän yli 700e että ei nyt mikään valtava ole tuo ero. Tosin riippuu koklnaismassasta vitossa oli 2700kg muistelisin. 4 veto 2.5tdi voi äkkiä olla kokonaismassa pitkälti yli 3000kg jolloin verot on yli tonnin
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Casual - 25.07.2017 kello on 01:16 ---Tässä vielä yksi idea, jota olen pyöritellyt mahdolliseksi sänkyratkaisuksi. Itse tekisin tosin vähän yksinkertaisemman mallin ilman tuota irroitettavaa tuolia. Lisäksi tohon olisi kiva tehdä mekanismi, jolla sängyn päädyn saisi nostettua vinoon lukuasentoon tai suoraan pystyyn istumaasentoon. Tuolla videolla on se lyhyt swb-malli, eli kaavailemani lwb olis tuota vielä 40cm pidempi.
https://youtu.be/kR5JD1dgbfc
--- Lainaus päättyy ---
Tuo Rocky sohvan tapainen peti on aika toimiva....
Mulla on Westissä tuollainen. Petikuntoon saattaminen vie hitaasti tehtynä puoli minuuttia. Saman verran kuluu aikaa istuintilaan saattamiseen.
Casual:
Tuollainen rock and roll tyyppinen peti olisi kyllä kätevä. Sellainenhan tuleekin tavallaan multivanissa jo suoraan mukana. Myös Volkkarin oma California on toteutettu, tuollaisella pedillä. Noitahan saa toki tilattua myös irtotavarana, mutta hinnat karkaavat helposti. Noiden muuntuvien petien ongelma on tosin se, että tukirakenteista johtuen niiden alle ei jää juuri säilytystilaa.
https://youtu.be/DMn2j2xbffk
Käytännössä sänkyä ei voi nostaa liian ylös, koska sen pitää muuntua myös istuimeksi, jonka Trafikin vaatii. Sellainen yhtenäinen n. 50cm korkea tila olis kuitenkin kätevä varusteiden kuljetukseen.
Eikös toi verohomma mene nyt niin, että kun henkilöautoksi rekisteröityn tila-auton varustelee asiallisesti "retkeilyautoksi" ja muutoskatsastaa asuntoautoksi, niin vuosittaiset verot määräytysivät esim. tuolle aikaisemmin linkitetylle seuraavasti (kts. kuvakaappaus). Jos auto olisi sitten "verovapaa" 190cm korkeudella oleva paku, jonka muuttaisi matkailu käyttöön, niin tällöin välttyisi vielä siltä kertaalleen maksettavasta könttäverolta? Olenko ihan hakusessa tämän kanssa?
sim0a:
Olen suunnitellut melko samanlaista projektia, tosin halvemmasta aihiosta, eli vuosituhannen vaihteen T4:sta. Kiinnostaisi retkeilyauto, jolla ensisijaisesti ajettaisiin paikasta toiseen, joka olisi kätevä kaupungissa, mutta jossa pystyisi kesäisin yöpymään mukavasti. Mitään survival-rekkaa en tarvitse, vaan olen speksannut haluavani taakse seuraavan tekniikan: Jääkaappi, liesi (yksi levy riittää), lavuaari (kylmä vesi riittää), hupiakku ja mahdollisesti aurinkopaneelit. Yksinkertainen sohva, joka muuntuu sängyksi ja sohvan eteen pöytä, jonka voi nostaa sivuun. Unelmoin että saisin tämän ahdettua lyhyeen transporteriin, mutta kompromissina voin päätyä pitkäänkin.
Tällainen olisi unelma nousevalla katolla, mutta koska sellaisia aihioita ei ole tarjolla ja asentaminenkin maksaa euroopassa muutaman tonnin, tyydyn mieluusti matalaan korkeuteen. Se kuitenkin poistaa mahdollisuuden rekisteröidä auto matkailuautoksi. Pakettiauton perään taas ei kiinteitä kalusteita saa rakentaa, mutta entä jos auto on rekisteröity henkilöautoksi? Saako silloin takatilaan rakentaa mitä haluaa? Trafi ei kerro ja eipä paljon apua ole tullut parilta katsastusasemaltaka an johon olen soitellut. Minulle riittäisi että ajon aikana penkkeinä olisi vain etupenkit.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: sim0a - 26.07.2017 kello on 10:11 ---Tällainen olisi unelma nousevalla katolla, mutta koska sellaisia aihioita ei ole tarjolla ja asentaminenkin maksaa euroopassa muutaman tonnin, tyydyn mieluusti matalaan korkeuteen. Se kuitenkin poistaa mahdollisuuden rekisteröidä auto matkailuautoksi.
--- Lainaus päättyy ---
Nostokatto ei tuo verovapautta, mutta toki matkailuautoksi sen saa.....
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta