Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Kokemuksia Solifer S5 vm. 2000 vaunusta?
JK:
Vastailen s7 perusteella mutta samat jutut siinäkin.
Varsinkin tyhjänä on juurikin aispainoa liikaa mutta kuormattuna asia tasottuu hyvinkin.
Itse myös huomasin rengaspaineiden noston auttavan kulkuun, vetoauton takapäähän pikkasen lisää, itse vaunuun 4.5 bar.
Aisapaino kuntoon ja rengaspaineet niin tulee todella vakaasti perässä.
Solifer s5:
Kiitos tiedosta! Omaan vaunuun hankin uudet kesärenkaat, jotka on käyttöohjeen mukaiset ja niiden rengaspaine on 3,2 bar. En huomannut tuon tuovan mitään uutta ajettavuuteen.
Jarrukengät on vaihdettu ennen ostoa. Olin niitä itse asentamassa. Olen myös säätänyt jarrukenkiä kauemmaksi rummusta. Jarrut toimii hyvin ja aisajarrua löysäsin myös. Nämäkään tekijät ei auta.
Onko niin, että jos auton perä ja vaununaisa kyntää -> vaunun peränousee, jolloin vaunun poikki pinta-ala lisääntyy???
Ohjekirjan tietojen perusteella ilmanvastus 50 km/h on kaksinkertainen siihen verrattuna, että ajetaan pelkällä autolla. Nopeuden ollessa 100km
/h ilmanvastus nelinkertaistuu. Onko tämä oikeaa tietoa? Jos on olenko ymmärtänyt oikein, että auton perän noustessa riittävästi poikki pinta-ala vähenee ja ajettavuus tuntuman takuisuus korjautuu???
pamaus:
--- Lainaus käyttäjältä: Solifer s5 - 28.04.2017 kello on 19:10 ---
Onko niin, että jos auton perä ja vaununaisa kyntää -> vaunun peränousee, jolloin vaunun poikki pinta-ala lisääntyy???
Ohjekirjan tietojen perusteella ilmanvastus 50 km/h on kaksinkertainen siihen verrattuna, että ajetaan pelkällä autolla. Nopeuden ollessa 100km
/h ilmanvastus nelinkertaistuu. Onko tämä oikeaa tietoa? Jos on olenko ymmärtänyt oikein, että auton perän noustessa riittävästi poikki pinta-ala vähenee ja ajettavuus tuntuman takuisuus korjautuu???
--- Lainaus päättyy ---
Siis varmaan periaatteessa näin, kun sileällä pöydällä ajetaan.
Ongelma vaan on se, että tiessä on heittoja, joka aiheuttaa jatkuvasti auton perän heittelyä ja samalla myös vaunussa liikettä.
Muistelen kun minulla oli Solifer 550 Jubilee. vm 1991, niin siinä oli liian vähän aisapainoa ja se piti aina lastata keulaan, jos vaunussa ei ollut aisapainoa, se vatkasi perässä. Olisikohan tuossa seuraavassa Solifer sarjassa tavoiteltukin lähtökohtaisesti aisapainoa, saadun palautteen perustella mitä tuli Jubileesta.
JPM:
Minulla S9, ja siinä sama juttu että kaikki painava akselin ja aisan välissä. En pidä toista kaasupulloa ollenkaan mukana, ja ei sitä kyllä kesällä tarvikkaan. Aisapainoa en ole puntaroinut mutta oletan että alle 100kg pysyy. Nätisti silti tulee perässä.
K.E.V:
Joka tapauksessa mikäli auton perä ei kanna kuormaa lainkaan. Kuten aloittaja jo mainitsi tehneen muuta tavaraa autossa kuljetettaessa. Tällöin mpv:n vetäminen on takkuilua.
Vaunun aerodynamiikka on metsästä kun se ei ole suorassa , vetoauton perä hyllyy ja roikkuu.
Kehottaisin joko korjaamaan auton tai vaihtamaan sellaiseen millä voi vetää vaunua.
ps Henkilövaaka on hyvä aisapainon punnitsemiseen ja vaunussa voi laittaa tavaroita takasängyn alle, kummasti tasapainottaa tilannetta , mikäli sitä painoa on oikeasti vielä liikaa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta