Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Asunto-osan pääsulakkeen vaihto
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 24.04.2017 kello on 13:09 --- Meillä ainakin jääkaappi ottaa 12v voimansa asuintilan sähkökeskukselta ja ainoastaan 12v ohjausvirran suoraan akulta.
--- Lainaus päättyy ---
Pitänee tutkia tarkemmin omastakin. Mutta käsittääkseni voimavirta tulee moottorin laturilta vaikka kulkisikin as.osan laturin kautta. Mielestäni ei kulje laturin kautta. Myös kaapin ohjausvirta tulee as.laturilta ja siten as.akulta.
Alan:
Vähän asian vierestä aloittajalle ja ehdotuksena muillekin.
Kannattaa voidella esim. WD40:llä ne sähkökeskuksen liitännät, liitin irti ja kevyesti pinnoille. Mjo:n neuvo, muitakin aineita on jotka käy, mutta mulla on tuota aina.
Ilmeisesti voitelun puutteesta mulla tuli vahinkoa yhdellä Keski-Euroopan reissulla EBL 99:lle, olikohan 2013 vai 2014. Ei pelannut jääkaappi sen jälkeen kunnolla ja jäi tuoretavara tuomatta tuliaisina. Nyt on pelannut hyvin, Mjo:n korjauksen jälkeen.
T-Cat:
Minulla on Rimorissa Arsilicii AL120 latauskeskus (20A max), siinä on 50A liuskasulakkeet.
mjo33400:
Älkää sotkeko laturin sulaketta noihin muihin sulakkeisiin. Ei laturin sulakkeella ole mitään tekemistä käyttövirta sulakkeen kanssa.
T-Cat:
Selvennyksenä minulla ajoakun + kaapelissa joka menee latausyksikön sisäänmenoon (maa ja D+ lisänä) sekä latausyksiköltä lähtevässä + kaapelissa on nuo 50A sulakkeet. Tuota Arsilicii AL120 latauskeskusta valmistaja "mainostaa" sulakkeettomana eli fuseless mallina. Asunto-osan (230V) sulakkeina näkyi olevan 16A nallit.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta