rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kullankaivuuseen hurahtanut karavaanari  (Luettu 26590 kertaa)

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:50
  • Oululainen terwaporwari
Vs: Kullankaivuuseen hurahtanut karavaanari
« Vastaus #90 : 28.05.2011 kello on 13:10 »
Se on tuo terveys...voisko sanoa ihan kultaakin kalliimpi asia :D.Kulunut sanonta,mutta pitää ainakin meikäläisen kohdalla paikkansa,että vasta kun se horjuu tai sen menettää,sitä osaa arvostaa.Toivottava sti kaikki menee hyvin ja pääset nauttimaan ::) ;D.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.10.2025 kello on 10:42
  • Pirkanmaa, Sastamala, wanhaa Suur-Sastamalaa
« Vastaus #91 : 24.06.2011 kello on 07:45 »
Katselin eilen -90 luvulla nauhottamiani dokumenttejä vhs- kasetilta, Heikki Pihlajamäestä ja Yrjö Korhosesta. Molemmat olivat elättäneet itsensä vuosikymmeniä kultaa kaivaen lapiolla. Molemmat miehet näissä erillisissä dokumenteissä korostivat, tätä elämäntapaa (luonossa elämistä) mikä meni itse kullan määrän ohitse. Kullasta, kalastuksesta ja metsästyksestä saivat toki elantonsa.
Sanoivat että, siinä on romantiikka kaukana kun kultaa kaivaa ja etsii. Kesässä kului loppuun 5 lapiota ja 4 - 7 paria kumisaappaita, jotka kuluivat rikki pohjista.

Nyt kun olen kaverini kanssa tutustunut tähän hommaan, minä pintapuolisesti ja ajalisesti vähemmän, kaverini vähän laajemmin ja syvemältä (tarkoittaa myös montun koka) niin kovan työn takana on ennen ja nyt ollut se mitä on kultapulloon jäänyt.
Tutustuimme myös näihin todellisiin kullankaivajiin Inarin hautausmaalla, siellä niitä oli useita kymmeniä, joiden nimet oli myös kaiverrettuna pronsikilpiin.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.11.2025 kello on 18:42
  • lasiseppa
« Vastaus #92 : 24.06.2011 kello on 12:24 »
Satutko tietämään / muistamaa nimeä. Tapasin Lemmenjoella kullankaivajan joka jäi vahvasti mieleeni mutta jonka nimi on unohtunut, hän oli lähtöisin etelästä ja ollut veturin kuljettajana mutta veri vetänyt miehen montulle kesä kausiksi ja sanoi tavatessamme kaivavansa viimeisiä kesiä koska jalat olivat niin lopussa että ei enään jaksanut kävellä pitkäämäkeä leirille kuin pätkissä. Hänen kuvansa oli myöhemmin Tankavaaran kulta museon seinällä, erityis tuntomerkki oli että hänellä ei ollut nenää.
Tavatessamme hän oli montussa kaivamassa ja sanoi kaivaneensa kaksi päivää ränniin vaskaamatta välillä, kun olin utelias niin hän suostui vaskaamaan rännin minulle näytiksi että onko rännissä on kultaa. Vaskaus osoitti että olihan siellä vaskoolin pohjalla hiukan hippuja ei kylläkään kovin isoja eikä kovin paljon. Kyselin mieheltä että minkähän arvosta sitä olisi jolloin hän totesi että n. 60mk arvosta sitä ehkä on, katsoin miestä silmiin ja kysyin että otatko jolloin hän totesi että otan. Tästä seurasi vaskoolin lämmityksen jälkeen hippujen siirtyminen pieneen lasi putkiloon ja sen jälkeen putkilon siirtyminen minun taskuuni.
Ei kaivajalle kovin suurta päiväpalkkaa muodostunut mutta minulle jäi hyvä muisto siitä päivästä jolloin hänet tapasin.

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #93 : 24.06.2011 kello on 13:32 »
Olen lukenut jonkinverran näistä vanhoista kullankaivajista. Ei muistu mieleeni tuolla antamallasi tuntomerkillä ketään kuka hän olisi. Mutta jos siellä Tankavaarassa (missä poikkesin alkukuusta) on hänen kuvansa, niin kyllä hänelle siellä nimi löytyy. Katsoppas tuosta linkistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Lapin_kullankaivajista jos löytyy tuttua nimeä. Tässä luetellaan kyllä käsittääkseni vaan kaikki tunnetuimmat.

Voisiko olla Väinö Hoppu? (miinanraivaaja invalidi)

• Karavaanari
  • lasiseppa
« Vastaus #94 : 24.06.2011 kello on 16:41 »
Ei ole Hoppu, tapaamani mies eli viellä vuosituhannen vaihteessa. Yritän laittaa oheen kuvan, jos onnistuu?

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #95 : 24.06.2011 kello on 17:25 »
Kyllä hänelle sitten nimi Tankavaarasta löytyy jos hän vielä vuosituhannen vaihteessa on ollut. Mukava kun laitoit kuvan :)

Käänsin kuvan.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:50
  • Oululainen terwaporwari
« Vastaus #96 : 24.06.2011 kello on 17:57 »
Melkoisia "elämäntapaintiaanej a"lienee olleet nämä kaverit.En usko että he perimmiltään hakivat edes suuria rikkauksia,enemmän lienee kaipuu omavaraisuuteen,luonnon kanssa symbioosissa elämiseen,suureen hiljaisuuteen ja moniin muihin asioihin joita ei kerrostalossa tai kaava-alueella asuva kaupunkilainen välttämättä ymmärrä ::).Tietenkään se "isommuksen"löytäminenkään ei liene ollut vastenmielistä :o ;D ;D.

• Karavaanari
  • lasiseppa
« Vastaus #97 : 24.06.2011 kello on 20:26 »
Kiitos että käänsit , minä kun en osannut. Kuvan henkilö oli erittäin miellyttävä henkilö karusta ulkonäöstään huolimatta tuntui olevan itsensä ja elämänsä kanssa tasapainossa. Aino huoli oli miten pääsee vaan liikkumaan kun jalat olivat huonot.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.12.2021 kello on 14:47
« Vastaus #98 : 10.09.2011 kello on 15:15 »
http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194695060489/artikkeli/palsinojalta+loytyi+16+3+gramman+isomus.html

Näyttää sitä sieltä Palsilta löytyvän.Onneks olkoon vaan Matsonnille!

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2025 kello on 13:08
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
« Vastaus #99 : 11.09.2011 kello on 06:41 »
Kiitis JEE

kesä oli todella kultarikas saatiin tuonlisäksi 1 grammanen ja 0.62 sekä 0.19, 0.13, 0.11, 0.10 ja paljon pienempiä.

ps mistä tiesit että se olin minä ::) ::)
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011 kello on 21:02 »

• Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #100 : 1.01.2012 kello on 10:27 »
Hyvää vuotta 2012.
Vielä viisi kuukautta ja taas mahdollisesti nautitaan Lapin rauhasta ja elämyksistä :) Saalis ei ole tärkein, ei kalassa eikä kullassa. Vaan ollaan hengessä mukana.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #101 : 1.01.2012 kello on 12:10 »
Hyvää vuotta 2012.
Vielä viisi kuukautta ja taas mahdollisesti nautitaan Lapin rauhasta ja elämyksistä :) Saalis ei ole tärkein, ei kalassa eikä kullassa. Vaan ollaan hengessä mukana.
    ;D ;D ;D ;D

• Karavaanari
« Vastaus #102 : 29.02.2012 kello on 17:43 »
 Tämä krapiainen meinas mennä takasi syntysijoilleen viime kesänä.Oli jo aivan rännin hännillä kun tarkastin.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2025 kello on 13:08
  • nautitaan elämästä niin kauan kuin voidaan.......
« Vastaus #103 : 29.02.2012 kello on 20:52 »
no perhana olipa lähellä....onnea vaan... paljonko painoi  ::)

• Karavaanari
« Vastaus #104 : 29.02.2012 kello on 22:26 »
Oliskohan tuo ny ollu hiukan toista  kgeetä kun  tuo puntarini ei noita desimaaleja kovin pitkälle mittaa.  ;)