Tekniikkakeskustelut > Lämmitys ja ilmastointi

Öljytäytteisen lämmittimen todellinen lämmitysteho

<< < (3/10) > >>

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: Mjerica - 23.03.2017     kello on 03:59 ---                     
@Turhan Höpöttäjä: "Jos tuommeseen sähköpatteriin kohdistuu ulkoista ilman virtausta,
      silloin homma muuttuu toiseksi."

- Näin arvelin itsekin ja kokeilin asiaa. Lähellä nolla-astetta (Celsius), virtauksella
   joka ei ole tavallisilla kotitalousvehkeillä edes saavutettavissa, jaksotuksen päällä-
   olosuhde kasvoi vain marginaalisesti. Lämmitin vaan alkoi käydä viileämpänä. Tuohonkin
   löytyi sitten selitys ylilämpösuojan rakenteesta, siitä seuraavassa.....   

--- Lainaus päättyy ---

Minä en puuttunut pintalämpötiloihin enkä ylikuumenmis suojiin. Vaan siihen, että paikallaan ilman puhallinta oleva patteri on koko tilan kannalta huono, koska lämpö nousee patterilta ylös päin, eikä lämmitä siellä missä pitäisi. Jos kotona on hella lämmitys, niin laipio lämpiää ensin, sitten kerrostunut lämmin ilma "laskeutuu" pikku hiljaa alemmaksi. Ei mikään ihme, jos laipiossa on lämmintä kolmekymmentä astetta ja lattian tasolla viisitoista. Monessa korkeassa kaupassa tai hallissa tämä on korjattu niin että katossa on puhallin (olikohan dirivent) joka puhaltaa lämpimän kerrostuneen ilman laipiosta alas.

Mautoilija:
Ylilämpösuoja on varolaite joka katkaisee lämmityksen häiriötilanteessa. Se ei saa palautua itsekseen. Siis sitä ei voi käyttää lämmönrajoittimena. Jos näin on, on takaisinvedon paikka. "Tietty piste" päädyssä, heh heh... :laugh:
Luuletko että jälleenmyyjät ottavat riskin myydessään "paperitehokkaita" lämmittimiä? Kun alitehoisuus käy selville, alkaa palautusten ja reklamaatioiden rumba. Tätä miettivät myyjätkin someaikana.
Mutta mittaamallahan asia selviää. Odotellaan tuloksia. Itse en voi mitata kun ei tällaista lämmitintä ole.

Puhallin on Dirivent.

volvo:

--- Lainaus käyttäjältä: Mautoilija - 23.03.2017     kello on 18:19 ---Ylilämpösuoja on varolaite joka katkaisee lämmityksen häiriötilanteessa. Se ei saa palautua itsekseen. Siis sitä ei voi käyttää lämmönrajoittimena. Jos näin on, on takaisinvedon paikka. "Tietty piste" päädyssä, heh heh... :laugh:
Luuletko että jälleenmyyjät ottavat riskin myydessään "paperitehokkaita" lämmittimiä? Kun alitehoisuus käy selville, alkaa palautusten ja reklamaatioiden rumba. Tätä miettivät myyjätkin someaikana.
Mutta mittaamallahan asia selviää. Odotellaan tuloksia. Itse en voi mitata kun ei tällaista lämmitintä ole.

Puhallin on Dirivent.

--- Lainaus päättyy ---
puhutaan nyt "alitehoisuudesta". kuinka moni palauttaa autosoittimen missä luvataan 4x50w, käytännössä saadaan ehkä 10w per kanava? taitaa olla aika harvassa ihmiset jotka jaksaa mitata ja tutkia asioita ja vielä valittaa niistä valmistajille. nohevana miehenä osaat kertoa miten näitä mittauksia tehdään, kun en itse osaa.

99:

--- Lainaus käyttäjältä: volvo - 24.03.2017     kello on 18:12 --- puhutaan nyt "alitehoisuudesta". kuinka moni palauttaa autosoittimen missä luvataan 4x50w, käytännössä saadaan ehkä 10w per kanava?

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä siitä soittimesta saadaan helposti tehoa tuo 50W per kanava (jopa yli 70W), mutta silloin ei pysty puhumaan mitään äänenlaadusta. Mutta lupaus tehosta on pidetty.

seppoko:

--- Lainaus ---Mutta ajatellaampa vaikka majoitusalueen "valosähköä", esim. kuormitettavuus em.
       600W, (oliko realistinen esimerkki?) Sillähän voisi hieman lämmittää syysyötä. Mutta
       jos todellinen lämpöteho onkin tuo 230W, lämmittäisikö sillä?. Lukemat voivat olla
       hataria mutta ymmärtänette miksi tällä on erityismerkitys karavaanareille.

--- Lainaus päättyy ---

Minun toimintani tässä tapauksessa, tosin mulla on puhallinlämmittimiä, ei öljysellaisia. Joissakin on termari, toisissa ei. Jos termari on, niin sen asetus tappiin ja sitten:

Ensin lasken paljonko tarvitsen tehoa. Aiemmin olen tutkinut, että tehoa tarvitsen vaikka 70W/ ulko-sisäaste-ero. Nolla kelillä sisälle 20 ast. niin tehoa pitäisi olla 1400W. Sitten puhaltimia lähelle tuota lukemaa. Jos yksi lämmönlähde on Truma/Alde, niin sen termostaatti hoitaa lämpötila säädön, olipa sen lämmönlähteenä sitten sähkö tai kaasu.  Tähän tapaan lasken paljonko laitan puhaltimia, olipa sulakkeen koko mikä tahansa. Toisin sanoen lisälämmittimien tehon käytän aina täysimääräisenä. "Lisälämmittimenä" toimii auton/vaunun vakiolämmitin.

Jos autossani olisi useampia lämmittimiä, joissa termostaatti "toimii", niin mikä lämmitin olisi vuorossa?

Saikohan tuosta mitään selvää?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View