Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
Dethleffs a5881 ei lataa 230V:lla ajoakkua
mjo33400:
Minkä osan vaihdoit kun sanoit "ylijännitesuoja"? Ai niin, tarkoitat sitä NTC-vastusta. ;)
rullaaja:
Moi simppa. Mukavaa että joku kertoo mitä komponentteja
Korttiin on vaihdellut, helpottaa vian etsinnässä. Piirilevykuvia ei tunnu löytyvän mistään. Itsellä juuri samanlainen ebl. Omasta laturikortista oli kärähtänyt yksi zener diodi. Eipä kestänyt monta vuotta niin taas savut nousi jostain. Täytyy alkaa tutkimaan. Onneksi komponentit on halpoja.tieto vain tuntuu olevan kovin salaista näiden laitteiden osalta :) Aika heikkoatekoa tuntuu olevan. Siksipä pidän mukana erillistä laturiakin. Joku brittiläinen firma joka näitä korjaa kertoi että laturin ikään voi vaikuttaa vaihtamalla heikko akku ajoissa uuteen, sähköpiikit myös rikkovat, ja verkkovirta kannattaisi ottaa pois kun käynnistää auton.
mjo33400:
Ihan vain tiedoksi, että kun NTC-vastus on pamahtanut niin silloin kyllä kannattaa tarkistaa myös diodisilta ja se fetti. Myös suurjännite konkan kunto on hyvä tarkistaa. Kytkentä kuvia ei tehtaalta saa, mutta ne löytyy minulta ja niiden piirtäjältä, mutta minulla ei ole julkaisuoikeutta kuviin. Eri EBL-latureissa on hieman eroja hakkuri puolella, mutta kytkennällisesti ne on hyvinkin saman moisia.
simppa80:
--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 - 24.03.2017 kello on 19:04 ---Ihan vain tiedoksi, että kun NTC-vastus on pamahtanut niin silloin kyllä kannattaa tarkistaa myös diodisilta ja se fetti. Myös suurjännite konkan kunto on hyvä tarkistaa. Kytkentä kuvia ei tehtaalta saa, mutta ne löytyy minulta ja niiden piirtäjältä, mutta minulla ei ole julkaisuoikeutta kuviin. Eri EBL-latureissa on hieman eroja hakkuri puolella, mutta kytkennällisesti ne on hyvinkin saman moisia.
--- Lainaus päättyy ---
Rikkoontunut komponentti minulla oli varistori S10 k275 heti sulakkeen vieressä sininen komponentti. ( http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7806 ) Eli toimii tässä käsittääkseni ylijännitesuojana 275VAC. Tuohan aiheutti minulla ainakin oikosulun heti sulakkeen jälkeen n. 36 ohm. Kun katkaisi toisen jalan vain siltä niin alkoi jo sillä toimia tuo koko masiina. Laitoin kuitenkin tilalle S7 K275 komponentin joka on vain 7mm halkaisijaltaan kun tuo alkuperäinen tais olla 10mm, purkausvirta oli hiukan matalampi mutta en usko sen merkitsevän.. On toiminut toistaiseksi niinkuin pitääkin. Tuossa pihalla ollaan yövyttykkin / harjoiteltu ja kokoajan on roikassa auto ollut. Ei ongelmia. Joskus voi päästä vähällälläkin Thumb
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: simppa80 - 3.04.2017 kello on 20:41 ---Rikkoontunut komponentti minulla oli varistori S10 k275 heti sulakkeen vieressä sininen komponentti. ( http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7806 ) Eli toimii tässä käsittääkseni ylijännitesuojana 275VAC. Tuohan aiheutti minulla ainakin oikosulun heti sulakkeen jälkeen n. 36 ohm. Kun katkaisi toisen jalan vain siltä niin alkoi jo sillä toimia tuo koko masiina. Laitoin kuitenkin tilalle S7 K275 komponentin joka on vain 7mm halkaisijaltaan kun tuo alkuperäinen tais olla 10mm, purkausvirta oli hiukan matalampi mutta en usko sen merkitsevän.. On toiminut toistaiseksi niinkuin pitääkin. Tuossa pihalla ollaan yövyttykkin / harjoiteltu ja kokoajan on roikassa auto ollut. Ei ongelmia. Joskus voi päästä vähällälläkin Thumb
--- Lainaus päättyy ---
Verkkojännitteessä on ollut ilmeisesti piikki ( salama ) ta käynnistetty agregaatti kun johto on jo seinässä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta