Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Käytettyä hankkimassa - Ford vai Fiat?

(1/11) > >>

Yojimbo:
Tervehdys kaikille. Tässä taas yksi uusi karavaanariksi aikova kyselee kokeneempien kokemuksista.

Ajatuksena on ollut hankkia tässä kevään tullen (tai kenties vasta ensi vuonna) matkailuauto. Kaikenlaista on tullut luettua niin täältä foorumilta kuin muualtakin, mutta lisätietoa kaivataan. Yleisesti ottaen kiinnostaa niin korivalmistajien laatuerot ja talvikäytettävyys, mutta koska en ole rasvanäppi, yksi tärkeimmistä asioista olisi alustan laatu. Harvinaisuuksiakin on liikenteessä, mutta Fiat ja Ford erottuvat selvästi joukosta. Kertokaapa siis miksi pitäisi valita valtamerkki Fiat ja miksi Ford? Mitä eroja on vuosimalleissa (Fiat 03->) ja moottoreissa ja mitä näistä pitäisi tietää esim tyyppivikojen suhteen. Olen tullut siihen käsitykseen että Fordin 2.4 litrainen alusta takavetoineen olisi oiva peli, mutta olenko oikeassa? Entä esimerkiksi Fiatin 2.8 litrainen siinä -05 vuosimallin tienoilla?

Pohjaratkaisussa tullee olemaan melko varmasti kerrossängyt ja koko sen mukaan. Mukana kulkisi kaksi aikuista, kaksi alakouluikäistä ja pieni koira.

Joko:
Fordista en osaa sanoa mutta fiiatin koneista ei ole pahaa sanottavaa. Ovat ivecon valmistamia. Pakettiautpkorissa 2.3jtd menee noin litran pienemmällä kuin 2.8 eikä kulkupuolessa ole isoja eroja. Minusta jos auto muuten miellyttävä niin kokolailla sama onko 2.3 vai 2.8 koneella. 2.0jtd koneesta ei ole omakohtaisia kokemuksia mut kuilopuheiden mukaan ei ole niin luotettavassa maineessa kun 2.3 tai 2.8

kimi:
Meillä on 2002 vuoden takaveto Ford 2,4l koneella. Ostin auton hiukan yli 100 000 ajettuna ja kohta mittarissa 300 000. Kardaanin yksi laakeri, laturi, etupyörien laakerit ja toinen raidetangonpää on muistaakseni ainoat mitä siihen on tehty. Nyt joku hehku ilmeisesti vaihtokunnossa ja itse olen aiheuttanut vaihteisto-ongelman kun jäi yksi tulppa huonosti kiinnitettyä ja öljyt valui ulos. Laatikko ääntää ja se laakeroidaan uudestaan, samalla tietty vaihdan kytkimen.

Paripyöräisenä kun vielä löytää niin välitykset on kohdillaan. Etuvetoisissa 2,2l koneissa on tietääkseni ollut ongelmia, niistä en tiedä.

seppoko:
Aiotko matkailla ulkomailla? Saattaa olla edessä kotimaassakin:

Yksi näkökohta on, että Fiateissa on taka-akselin kantavuus 2000kg, ainakin kaikissa mulla olleissa on ollut, ja nykyisessä Fordissa 2250kg. Jos aikoo lastata autoa vähänkään enemmän, niin kannattaa muistaa, että talliin pantu 100kg.  on akselin  kohdalla lähes 150kg. Ja muutenkin lähes kaikki lasti rasittaa taka-akselia.

Yojimbo:
Jep, ulkomailla olisi nimenomaan tarkoitus matkailla. Toki myös kotimaassa, sukulaisten pihoissa jne. Enpä ollut vielä tätä akselikohtaista kantavuutta ajatellutkaan.. Huoh.. taas yksi asia lisää joka pitäisi ottaa sitten huomioon. Näistä ei muuten yhdessäkään ilmoituksessa ole mainintaa - toki eipä ole aina edes omamassaa muutenkaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View