rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kabe, laadun mittari?  (Luettu 16292 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 21:21
  • Ukki
Kabe, laadun mittari?
« : 28.10.2016 kello on 20:02 »
Lahden messuilla kävimmme meille sopivan oloisessa Kabe autossa. Ikävä yllätys oli että samassa autossa oli kahdesta yläkaapista salpa jo rikki. Taitaa olla nykyisin samaa luokkaa muiden kanssa.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #1 : 28.10.2016 kello on 20:57 »
Sivusta seuranneena ainakin vaunupuolella on.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #2 : 28.10.2016 kello on 21:29 »
Paha kommentoida kun en ole itse Kabea omistanut, mutta messuilla kun noita vaunuja on tullut kierreltyä ja katseltua.

Ja sellaisen huomion tein, että nykyvaunuissa merkistä riippumatta, on todella paljon samoja osia käytössä.

Kattoluukut, ikkunat, kasettiverhot, vessat, keittiöt, lavuaarit,  lämmittimet, jääkaapit, valot, vilkut, runko, vetopäät, akselistot ym ym. Tosi paljon samoja osia on nykyään käytössä ja vaunutehtaiden omat valmisteet jääneet vähemmälle, nykyään valmistajat ovat lähinnä korinrakentajia.

Toki koriakin voidaan tehdä vielä monella eri tavalla ja hyvä niin, mutta sisustat alkavat olemaan kaikki saman sisältöisiä. 

Tuossa kun katselee omaa lmc:stä vm 1991. Niin siellä on primus ja jääkaappi muiden tekemiä, melkein muut on tehnyt lmc itse, jopa "porttipotta" on oma tekele ja tiskipöytä.

Onko se sitten hyvä vai huono asia, kun kaikki käyttävät samoja osia. Ajattelisi ainakin, että vara-osien saatavuus myös tulevaisuudessa olisi turvattu. Mutta onko laatu laskenut näissä yhteistuotteissa, se onkin jo aivan toinen juttu.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2016 kello on 21:58 »

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #3 : 28.10.2016 kello on 21:43 »
Paha kommentoida kun en ole itse Kabea omistanut, mutta messuilla kun noita vaunuja on tullut kierreltyä ja katseltua.

Ja sellaisen huomion tein, että nykyvaunuissa merkistä riippumatta, on todella paljon samoja osia käytössä.

Kattoluukut, ikkunat, kasettiverhot, vessat, keittiöt, lavuaarit,  lämmittimet, jääkaapit, valot, vilkut, runko, vetopäät, akselistot ym ym. Tosi paljon samoja osia on nykyään käytössä ja vaunutehtaiden omat valmisteet jääneet vähemmälle, näkyään valmistajat ovat lähinnä korinrakentajia.

Toki koriakin voidaan tehdä vielä monella eri tavalla ja hyvä niin, mutta sisustat alkavat olemaan kaikki saman sisältöisiä. 

Tuossa kun katselee omaa lmc:stä vm 1991. Niin siellä on primus ja jääkaappi muiden tekemiä, melkein muut on tehnyt lmc itse, jopa "porttipotta" on oma tekele ja tiskipöytä.

Onko se sitten hyvä vai huono asia, kun kaikki käyttävät samoja osia. Ajattelisi ainakin, että vara-osien saatavuus myös tulevaisuudessa olisi turvattu. Mutta onko laatu laskenut näissä yhteistuotteissa, se onkin jo aivan toinen juttu.

Tuo että kaikki käyttäisivät samoja osia on mielestäni erittäin hyvä asia vaunun omistajan kannalta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #4 : 31.10.2016 kello on 11:51 »
Lahden messuilla kävimmme meille sopivan oloisessa Kabe autossa. Ikävä yllätys oli että samassa autossa oli kahdesta yläkaapista salpa jo rikki. Taitaa olla nykyisin samaa luokkaa muiden kanssa.

Minun nähdäkseni vaunun laatua ei voi oikein määrittää tai laadun mittarina käyttää pelkkiä kaappien salpoja tai oheislaitteita kuten jääkaappia tai lämmitintä.

Samat osat voivat palvella aivan eri tavoin riippuen siitä miten ne on asennettu. Lämmittimeen vaikuttaa itse laitteen lisäksi patteriverkoston tai ilmaputkiston asennus. Salpoihin ja saranoihin vaikuttaa se millaiseen materiaaliin ja miten ne on kiinnitetty.

Ainakin Kabe vaunuissa näin ympärivuotisen asujan näkökulmasta moni asia on hyvin. Mutta eivät suinkaan kaikki - vikoja ja tyyppivikoja seuraa vuosimallista toiseen.

Heikoin lenkki lienevät lattiat, joiden rakenne ei kestää pitkää käyttöä. Mulla on nykyisessä vaunussa maton alla 6mm vaneri suojaamassa lattiaa jotta se kestäisi paremmin kuin kahdessa edellisessä vastaavassa - tai lähes missä tahansa vaihtovaunussa jota vaunuliikkeissä voi käydä katsomassa - lattiavaneri kitisee koska sen liimaus alla olevaan eristeeseen on pettänyt.

Toinen heikko lenkki ovat suorat etuikkunat - oletteko nähneet sellaista suoraikkuinaista kabea jossa etuikkuna ei olisi lontollaan? Kosmeettisen haitan lisäksi käytäntö tuntuu osoittavan, että lontto ikkuna alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa karmin vastaisesta tiivisteestään.

Nykyisessä vaunussamme olen korjannut mm. Etuistuinryhmän kalusteiden runkoja vaikka koppi ei ole vielä edes vuoden ikäinen.

Niin moni asia on vaunussa on kuitenkin hyvin, että toistaiseksi en ole keksinyt omaan käyttöömme paremmin soveltuvaa vaihtoehtoisen merkin tuotetta.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #5 : 31.10.2016 kello on 13:53 »
Lahden messuilla kävimmme meille sopivan oloisessa Kabe autossa. Ikävä yllätys oli että samassa autossa oli kahdesta yläkaapista salpa jo rikki. Taitaa olla nykyisin samaa luokkaa muiden kanssa.

Mikähän tässä ovessa on....   no aukeshan se!

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #6 : 31.10.2016 kello on 17:00 »

Heikoin lenkki lienevät lattiat, joiden rakenne ei kestää pitkää käyttöä. Mulla on nykyisessä vaunussa maton alla 6mm vaneri suojaamassa lattiaa jotta se kestäisi paremmin kuin kahdessa edellisessä vastaavassa - tai lähes missä tahansa vaihtovaunussa jota vaunuliikkeissä voi käydä katsomassa - lattiavaneri kitisee koska sen liimaus alla olevaan eristeeseen on pettänyt.

Toinen heikko lenkki ovat suorat etuikkunat - oletteko nähneet sellaista suoraikkuinaista kabea jossa etuikkuna ei olisi lontollaan? Kosmeettisen haitan lisäksi käytäntö tuntuu osoittavan, että lontto ikkuna alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa karmin vastaisesta tiivisteestään.


Nämä eivät ole pelkästään Kaben ongelmia. Lattia ongelmat ovat joka merkissä, ja tulevat esille varsinkin niissä vaunuissa, joissa lattiaeriste on styroksia. Foam eriste on vähän tukevampi.

Ja tuo etuikkuna asia korostuu jokaisessa vaunussa, jossa leveys on 250 ja talvet vaunu ollut pihalla. Järjestään 250 leveiden soliferienkin katotkin ovat alaspäin, kun katsoo sisältä kuinka yläkaapisto "roikkuu".

Kyllähän näissä uusissa vaunuissa on tähän koriin alettu pikkuhiljaa kiinnittämään yhä enemmän huomiota ja hyvä niin.

Korihan se kaikista lujimmilla on ja varsinkin mitä pitempi vaunu, sitä "kireämmällä" kori on.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:37
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #7 : 31.10.2016 kello on 19:05 »
Minun nähdäkseni vaunun laatua ei voi oikein määrittää tai laadun mittarina käyttää pelkkiä kaappien salpoja tai oheislaitteita kuten jääkaappia tai lämmitintä.

Samat osat voivat palvella aivan eri tavoin riippuen siitä miten ne on asennettu. Lämmittimeen vaikuttaa itse laitteen lisäksi patteriverkoston tai ilmaputkiston asennus. Salpoihin ja saranoihin vaikuttaa se millaiseen materiaaliin ja miten ne on kiinnitetty.

Ainakin Kabe vaunuissa näin ympärivuotisen asujan näkökulmasta moni asia on hyvin. Mutta eivät suinkaan kaikki - vikoja ja tyyppivikoja seuraa vuosimallista toiseen.

Heikoin lenkki lienevät lattiat, joiden rakenne ei kestää pitkää käyttöä. Mulla on nykyisessä vaunussa maton alla 6mm vaneri suojaamassa lattiaa jotta se kestäisi paremmin kuin kahdessa edellisessä vastaavassa - tai lähes missä tahansa vaihtovaunussa jota vaunuliikkeissä voi käydä katsomassa - lattiavaneri kitisee koska sen liimaus alla olevaan eristeeseen on pettänyt.

Toinen heikko lenkki ovat suorat etuikkunat - oletteko nähneet sellaista suoraikkuinaista kabea jossa etuikkuna ei olisi lontollaan? Kosmeettisen haitan lisäksi käytäntö tuntuu osoittavan, että lontto ikkuna alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa karmin vastaisesta tiivisteestään.

Nykyisessä vaunussamme olen korjannut mm. Etuistuinryhmän kalusteiden runkoja vaikka koppi ei ole vielä edes vuoden ikäinen.

Niin moni asia on vaunussa on kuitenkin hyvin, että toistaiseksi en ole keksinyt omaan käyttöömme paremmin soveltuvaa vaihtoehtoisen merkin tuotetta.

Onko sinulla katto pysynyt ryhdissä? Kysymys ei ole piruilua vaan olisin kiinnostunut miten asia on korjattu vuoden vanhassa vaunussa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 21:21
  • Ukki
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #8 : 1.11.2016 kello on 09:38 »
Messuilla on ihan mahdoton selvittää muita laatuun kuuluvia seikkoja. Juuri tuollaiset pikku jutut kuten nuo haperot salvat antavat huonon kuvan. ne on siinä nenän edessä.
Käyttäjien kertomuksiin pitää suhtautua varauksella, joku ei voi millään kertoa omastaan huonoja puolia, laitetaan vahinko kiertämään. Toinen taas pettyneenä, päästyään eroon vehkeestään taas haukku sitä jopa omiaan lisäten.
Kyllä vaunun tai auton pitää kestää normaalia käyttöä, en kyllä alkaisi laitella lisävanerointeja tai vastaavia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #9 : 1.11.2016 kello on 10:29 »
Onko sinulla katto pysynyt ryhdissä? Kysymys ei ole piruilua vaan olisin kiinnostunut miten asia on korjattu vuoden vanhassa vaunussa.

En ole havainnut, että katto jotenkin olisi notkollaan. Ainakaan vesi ei (vielä?) jää sinne makaamaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #10 : 1.11.2016 kello on 10:44 »
Nämä eivät ole pelkästään Kaben ongelmia. Lattia ongelmat ovat joka merkissä, ja tulevat esille varsinkin niissä vaunuissa, joissa lattiaeriste on styroksia. Foam eriste on vähän tukevampi.

Ja tuo etuikkuna asia korostuu jokaisessa vaunussa, jossa leveys on 250 ja talvet vaunu ollut pihalla. Järjestään 250 leveiden soliferienkin katotkin ovat alaspäin, kun katsoo sisältä kuinka yläkaapisto "roikkuu".

Kyllähän näissä uusissa vaunuissa on tähän koriin alettu pikkuhiljaa kiinnittämään yhä enemmän huomiota ja hyvä niin.

Korihan se kaikista lujimmilla on ja varsinkin mitä pitempi vaunu, sitä "kireämmällä" kori on.

Se kaben classic-malleissa käytössä oleva ikkunamalli, jossa se ilmaraon pullistuma on ulkopuolella, ovat nähdäkseni pysyneet ryhdikkäinä, ainakaan en ole nähnyt yhdessäkään sellaisessa lonttoa. Noita pullistuma-ulkopuolella-ikkunoita ovat käyttäneet myös esim polar ja cabby, enkä ole ko ongelmaa niissä koskaan nähnyt. Nähdäkseni ongelma koskettaa noita kaben 'premium' suoria ikkunoita.

Noi lattiat on varmasti heikko kohta kaikissa vaunumerkeissä. Mutta kaben osalta tilanne on huonontunut jossakin siinä vaihein, kun tuo nykyinen muovinen keulamaski on tullut käyttöön; samoihin aikoihin on lattiavaneria ilmeisesti ohennettu ja tukirimoista luovuttu. Ero on melko jyrkkä - en ole tavannut juuri yhtään sellaista 2000-luvun puolivälin kabea jossa lattia olisi rikki, kun 2009 jälkeen tehdyt ovat järjestään rikki.

Omista 2012 classicista ja 2013 smaragdista jotka otin uutena käyttöön molemmista hajosi lattia vajaassa vuodessa. Tiedän useamman muun uudehkon kaben, joissa on sama vika.

Ei se lattia käyttökelvottomaksi mene. Se vain kitisee sillä liikuttaessa kun eriste ja vaneri hankaa toisiaan vasten, ja vaneriin tulee pehmeitä rutisevia kohtia joissa vanerin itsensä rakenne on hajonnut. Vajaan vuoden ikäisissä vaunuissa!

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:24.05.2020 kello on 21:29
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #11 : 2.11.2016 kello on 20:25 »
Täällä ilmoittautuu myös yksi natisevalattiaisen vm. -13 Kaben onnellinen omistaja.
Miten se lattia käyttäytyy pitemmän päälle. Tuleeko siitä jonkinlainen isompi murhe vai jääkö se narinan asteelle? Onko niitä jotenkin korjattu vai onko kyseessä vain "ominaisuus" jolle ei voi mitään?
Me siirryttiin Kabe-kantaan vasta viime kesänä ja nyt on yritetty selvitellä mitä tuli tehtyä.
Vielä ainakin tuntemukset ovat vahvasti positiivisen puolella, mutta tämä lattiajuttu pisti hieman mietityttämään. Lohduttavaa on, että emme ole asian kanssa yksin...
 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Kabe, laadun mittari?
« Vastaus #12 : 2.11.2016 kello on 22:02 »
Kyllähän tuo lattian narina on aika monen vaunun "ominaisuuus". Itse olen huomannut, jos lattiassa käytetään sitä sinistä kovaa foam eristettä, niin se vähentää narinoita merkittävästi ja tukevoittaa lattiaa.

Styroksilatiat narisee aivan järjestään.

Mikä eriste siellä Kaben lattiassa on ? Ecoprim ? Voiko liimalla olla jokin merkitys, millä liimalla vaneri ja eriste on liimattu toisiinsa kiinni ?

  • Vieras
  • Vs: Kabe, laadun mittari?
    « Vastaus #13 : 2.11.2016 kello on 22:45 »
    Kyllähän tuo lattian narina on aika monen vaunun "ominaisuuus". Itse olen huomannut, jos lattiassa käytetään sitä sinistä kovaa foam eristettä, niin se vähentää narinoita merkittävästi ja tukevoittaa lattiaa.

    Styroksilatiat narisee aivan järjestään.

    Mikä eriste siellä Kaben lattiassa on ? Ecoprim ? Voiko liimalla olla jokin merkitys, millä liimalla vaneri ja eriste on liimattu toisiinsa kiinni ?

    Minä en tiedä mistään mitään, mutta olisiko järkeä liimata faneri tms, alkuperäisen lattian päälle. Nykyisin on liimoja jotka kestävät "ikuisuuden." En usko että narinat ainakaan lisääntyy ja tuskin kokonaispainoon paljoa vaikuttaa... :-\ :-\

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:00
    Vs: Kabe, laadun mittari?
    « Vastaus #14 : 2.11.2016 kello on 22:59 »
    Mites siellä sitten mahtunee ovat aukeamaan fanerin lisäämisen jälkeen, lämpimän ilman virtauskin pitänee ottaa huomioon jos siellä on ilmalle aukkoja kaapeissa kuten wanhassa Polarissa.