Tekniikkakeskustelut > Alde
Höpinää hukkalämmöstä
volvo:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 26.10.2016 kello on 22:54 ---Nyt ollaan samaa mieltä: Menen minne tahansa, se maksaa.
MINÄ tein lainaukseen tarkennuksen.
--- Lainaus päättyy ---
:D :D :D Thumb Thumb Thumb
88k5:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 26.10.2016 kello on 22:54 ---Nyt ollaan samaa mieltä: Menen minne tahansa, se maksaa.
MINÄ tein lainaukseen tarkennuksen.
--- Lainaus päättyy ---
Nyt ollaan jo ytimessa; meneminen maksaa (=kustantaa), vai se(ppoko) maksaa 'viulut' :laugh:
kalavaanari:
Minä ymmärrän tuon, että lisälämpö maksaa jotain. Se mitä en ymmärrä on, että koneen tuottaman lämmön hyödyntäminen maksaisi jotain lisää, lämmönvaihtimen asentamisen jälkeen.
Lähtökohta: Moottori tuottaa hukkalämpöä, moottori ei tuota enempi lämpöä jos sitä jäähdytetään eli sen kulutus ei nouse sen vuoksi, moottori tuottaa lämpöä vain jos sitä käytetään, moottori jatkaa omaa käyntiään lämmönvaihtimen kanssa tai ilman.
Hyöty:
Koko koppi pysyy lämpimänä ajon aikana ilman lisäkustannuksia (ainakaan lisäkulu ei ole havaittavissa, kuten kaasua käyttäessä on selvä kustannus).
Hauho:
Voi voi kun on vaikeaa.
Jos moottorin tuottamassta lämpöenergiasta (hukka tai hyöty) otetaan osa pois niin tilalle tuotetaan moottorin ja polttoaineen avulla uutta.
kimi:
Jos sitä lämpöä ei oteta pois niin kone sanoo POKS. Jos silloin on vaihtoehtoina päästää se lämpö täysin hukkaan tai hyödyntää osa siitä lämmitykseen kulua lämmityksestä ei synny erikseen.
Tuon takia perustelusi ontuu, sitä konetta kun ei käytetä lämmön takia.
Nykydieselit tosin usein tarvitsee lisälämmittimen jotta lämmöt pysyisi normaalissa ja näissä lämmönvaihtimen käyttö maksaa jotakin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta