rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: vetoauton tehot  (Luettu 12101 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.11.2019 kello on 21:09
  • sinne sitä
vetoauton tehot
« : 22.10.2016 kello on 16:24 »
Onko kokemuksia vetoauton tehon nostoista vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen?
Itse suhtaudun vielä vähän skeptisesti asiaan, mutta kiinnostunut.
Omassani mb 200cdi A(136hv) kulutus tuplaantuu vaunu perässä(vaunu 1310kg), ollen n.12-13l/100km. Vanhan kaavan mukaanhan, ei tehossa paljon reserviä taida ollakkaan.
Optimoijat kehuvat tehneensä satoihin autoihin ammattitaidolla ja kokemuksella.. Kun kysyy vaikutusta vetoauton käyttäytymiseen, kokemusta ei tunnu olevankaan ja arvellaan, että -kulutus varmaankin tippuu jonkin verran ja että kyllähän yleensä ainakin 200hv otetaan..
itse en kaipaa hurjaa kiihtyvyyttä tyhjänä, vaan ennemminkin kiinostais, jos 200cdi muutettais 220cdi tehoille(170hv) kun väittävät samoista romppeista kootun, niin mitkähän oisi vaikutukset vaunu perässä ja kulkisiko ikäänkuin kevyemmin. Mikseihän saa suoraa kopiota 220n ohjelmasta, luottasin enemmän.
Vai kalasteleekohan noissa vain ongelmia autoonsa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:35
Vs: vetoauton tehot
« Vastaus #1 : 22.10.2016 kello on 16:44 »
Minä uskon näissä dieseleissä oikealle kierrosalueelle kasvavan väännön tuovan sen säästön.

Tänään tein pienen testin vaunu perässä. Kun tiesin edessä olevan pidemmän matkaa samanoloista maastoa, heitin vaihteen viitoselle (mulla suurin pykälä) ja nollasit keskikulutuksen. Parikymmentä kilometriä viitoselle ja keskikulutus näytti 9.0. Nopeus mittarissa noin 87 eli todellinen noin 83.kierrokset noin 1800.
Sitten vaihde neloselle ja kierrokset noin 2300. Kulutus lähti putoamaan ja asettui näyttämään muutaman kymmenen kilometrin jälkeen noin 8.3.
Sinänsä vääriä näyttämiä, kun todellisuudessa menee vaunun kanssa 10-11 litraa, mutta vaihde kannattaa pitää nelosella.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:51
Vs: vetoauton tehot
« Vastaus #2 : 22.10.2016 kello on 17:16 »
Ainakin -12 E-mallin 220cdi on tuplaturbolla ja 200cdi vaan yhdellä puhaltimella.
Mutta optimoinnilla kuulemma saa tohon kakssatkuunki  180hv.

  • Vieras
  • Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #3 : 22.10.2016 kello on 18:17 »
    Optimoinnilla tarkoitetaan nimenomaan sitä että ohjelmasta saadaan sellainen kun käyttäjä haluaa. Unohda nämä jotka laittavat valmiin ohjelman sisään ja 700e laskun käteen. Jos matkaa aj-tech seinäjoelle on kohtuullinen niin mene suosiota sinne. Meillä 2 litrainen diesel bmw kävi siellä ja tehtiin maltillinen eco ohjelma. 163hp=>200hp ja vääntöä tuli samalla 50nm lisää käyttöalueelle. Samalle reissulle jäi egr ja dpf. Kulutus ollut tuo  jälkeen alle 5l likipitäen kokoajan. 40 tkm ajettu softauksen jälkeen. Vito pitäis myös käyttää kunhan vaan ehtii

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.11.2019 kello on 21:09
    • sinne sitä
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #4 : 22.10.2016 kello on 18:25 »
    Minä uskon näissä dieseleissä oikealle kierrosalueelle kasvavan väännön tuovan sen säästön.

    Tänään tein pienen testin vaunu perässä. Kun tiesin edessä olevan pidemmän matkaa samanoloista maastoa, heitin vaihteen viitoselle (mulla suurin pykälä) ja nollasit keskikulutuksen. Parikymmentä kilometriä viitoselle ja keskikulutus näytti 9.0. Nopeus mittarissa noin 87 eli todellinen noin 83.kierrokset noin 1800.
    Sitten vaihde neloselle ja kierrokset noin 2300. Kulutus lähti putoamaan ja asettui näyttämään muutaman kymmenen kilometrin jälkeen noin 8.3.
    Sinänsä vääriä näyttämiä, kun todellisuudessa menee vaunun kanssa 10-11 litraa, mutta vaihde kannattaa pitää nelosella.

    Mb taitaa käyttää pienempiä kierroksia kuin volvo. En ole vitosella vetänyt, mutta muistaakseni kierrokset liikkuu 1800 kieppeillä jo nelosella. Olettasin, että kolmosella ois kuitenkin huuattamista..

    Eipä minulla tietoa noista turboista. Sanoi chippaaja, jotta sama vehje??
    Itsellä-08 ja uudemmissa on näköjään vääntö hieman kasvanut ja päästöt tippunu.

    Toinen mielenkiinnonaihe tuo päästöt, eli egr poistaminen käytöstä, jota harrastetaan.
    Itse en siihen lähtisi, koska ilmeisesti kyyti kylmenee talvella kun lämpeneminen hidastuu ja webastoa kun ei ole ja just pärjää ilmanki..Ja ei kai nämä imukanava tukkeutumiset niin hirveä ongelma ole jos autoa huolletaan. Epäilisin, että mainetta luo huollattamattomat saksan tuliaiset. Tokihan sieltä tuodaan hyviäkin.
    Mitenhän tuokin vetohommassa, jotta tukkiiko enempi kanavia ja hiukkasloukkua kun saa lujasti soppaa. vai käykö kuumana ja sitä kautta puhtaammin?

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:20
    • Autossa on pyörät
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #5 : 22.10.2016 kello on 19:25 »
    No mulla ei ole MB vaan Volvo, olen lastutetulla kiskonut jonkun vaunua n 10.000 km vuodessa jo 12-13v ajan. Ei mitään probleemaa päästöjen tms suhteen.

  • Vieras
  • Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #6 : 22.10.2016 kello on 19:33 »
    Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:22.04.2024 kello on 12:37
    • Jaa mitä että?
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #7 : 22.10.2016 kello on 20:00 »
    Minulla on veturi ollut uudesta asti optimoitu, en tiedä todellisia tehoja mutta arviolta n. 175-180 hv, kun vakiossa on n. 140. Hetken aikaa oli "vakio", silloin huomas että kepissä piti olla paljon tiheämmin kiinni. Eli vääntöalueen "piteneminen" on ainakin minun autossa erittäin hyvä optimoinnin tuotos. Tuossa elokuussa kävi pieni käpy kyn meni vetoakseli poikki, mutta en usko mihinkään muuhun kuin todella huonolaatuiseen vetariin, sillä ei ollut ajettu kuin noin 40 tkm, alkuperaisillä vastaavasti n. 340 tkm. Edellinen omistaja on vetänyt traileria ja kilpa-autoa tuolla, ja minä vaunua, eli on joutunut lujille. Kulutus minulla vaunu perässä n. 12-13 satasella, yhdistelmän kokonaismassa n. 5000 kg ja keskinopeus pakkaa olla 85+. Allekirjoituksesta löytyy hyvä lääke moneen autoasiaan.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.11.2019 kello on 21:09
    • sinne sitä
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #8 : 23.10.2016 kello on 10:27 »
    Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.

    Tässä lie merkkikohtaisia eroja. Muistaakseni joidenki optifirmojen sivuillakin sanotaan, jotta ei suositella jos ei lisälämmitintä. Omani kohdalla ei varmaa vastausta saanu, ja siksikin arvelin että parempi jättää.
    Nykyäänhän sitä ei tulpata, vaan toimintaa muutetaan ohjelmaan.

    Onko perusteluja, että yksilöllisesti tehty ohjelma on parempi kuin valmiit ohjelmat(esim. Optimoiautosi)?

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.11.2019 kello on 21:09
    • sinne sitä
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #9 : 23.10.2016 kello on 10:45 »
    Minulla on veturi ollut uudesta asti optimoitu, en tiedä todellisia tehoja mutta arviolta n. 175-180 hv, kun vakiossa on n. 140. Hetken aikaa oli "vakio", silloin huomas että kepissä piti olla paljon tiheämmin kiinni. Eli vääntöalueen "piteneminen" on ainakin minun autossa erittäin hyvä optimoinnin tuotos. Tuossa elokuussa kävi pieni käpy kyn meni vetoakseli poikki, mutta en usko mihinkään muuhun kuin todella huonolaatuiseen vetariin, sillä ei ollut ajettu kuin noin 40 tkm, alkuperaisillä vastaavasti n. 340 tkm. Edellinen omistaja on vetänyt traileria ja kilpa-autoa tuolla, ja minä vaunua, eli on joutunut lujille. Kulutus minulla vaunu perässä n. 12-13 satasella, yhdistelmän kokonaismassa n. 5000 kg ja keskinopeus pakkaa olla 85+. Allekirjoituksesta löytyy hyvä lääke moneen autoasiaan.

    Olipas asiantuntevaa ja luotettavan oloista tekstiä kyseisen firman sivuilla.. harmi, että on niin syrjässä.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:03
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #10 : 23.10.2016 kello on 10:49 »
    Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.

    Miten ajoneuvon verot tulevat suhtautumaan näihin muutoksiin? VW teki vähän vastaavanlaisia juttuja  ,,?

    "Perusvero                                                                   
    Henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusvero perustuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästö ihin (CO2)."

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #11 : 23.10.2016 kello on 11:04 »
    ^
    Vähänkään uutisointia seurannut on huomannut, että viranomainen on miettinyt valvontakeinoja kun dsl-autojen tehojen (=päästöjen) muokkausta on vapaasti mainostettu ja harrastettu - ei vaan ole selkeätä "ohjenuoraa" jaettu, saati kriminalisoitu..

    Verottajalla on varmaan mielenkiinto "tulon menetyksiin" kun auto- ja ajoneuvovero on alkup. pieni tehoisen/päästöisen.
    Sinällänsä dpf, scr-katin tai egr poistaminen käytöstä ei vaikuta veropohjan arvoon, eli CO2, vaan NOX, CO, CH päästöihin ja hiukkasiin. Veropäästöjä lisätaan siis polttoaineen syötönkautta - ei kait kukaan autoihminen usko "optimoinnin" olevan mitään muuta = polttoaineesta se teho otetaan..

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.11.2019 kello on 21:09
    • sinne sitä
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #12 : 23.10.2016 kello on 11:18 »
    Elävässä elämässähän noilla autovalmistajien laboratorio olosuhteissa tehtyihin ja ilmoittamissa päästöarvoilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Lisäksi toinen valmistaja kikkailee vähän enempi kuin toinen.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:10.11.2019 kello on 21:09
    • sinne sitä
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #13 : 23.10.2016 kello on 11:27 »
    Vielä pitemmälle kun miettii, jos kaikki oiski  päästöttömiä sähköautoja niin kai se vaatis muutaman hiilivoimalan rakentamaan.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:22.04.2024 kello on 12:37
    • Jaa mitä että?
    Vs: vetoauton tehot
    « Vastaus #14 : 23.10.2016 kello on 13:56 »
    Olipas asiantuntevaa ja luotettavan oloista tekstiä kyseisen firman sivuilla.. harmi, että on niin syrjässä.

    Menet laivaristeilylle niin auto hoidetaan sillä aikaa kuntoon. Ja vielä viedään satamaan ja haetaan. Säästää parkkimaksut  Thumb