rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pikku mopo Micra  (Luettu 6520 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:00
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Pikku mopo Micra
« : 8.10.2016 kello on 13:32 »
Olen viikon verran ajanut tuollaista 899 kuution Micraa turbolla varustettuna.
On ihmeen tehokas mokomaksi pikkukoneeksi.  En ole aiemmin näillä alle tuhat kuutioisilla ajanut joten yllätti sen sitkeys ja teho kiihdytyksissä.
Tallista on poikkeuksellisen jyrkkä nousu 90 asteen pienisäteisine mutkineen ja kun ensi kerran ajoin sinne arvelin että tarvitsee hinausapua poispäästäkseen.  Vaan ei jopa jaksoi kiihtyä mäessä.
Millainenhan on kestävyys,  tällä ajettu n. 20000 km?
En kuitenkaan innostu kun selvästi pientä sorsitaan liikenteessä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:11.03.2024 kello on 20:20
  • Tekniikan diletantti
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #1 : 8.10.2016 kello on 15:13 »
No joo...
Mulla oli aikasemmin noita voyagereita vissiin 6 tai 7 peräkkäin, 3,3 litrasia kutoskoneita. Kyllä kutoskone kivalta kuulostaa.
Ajat muuttuu, nyt eläkkeellä kun itte maksaa autonsa ja pensansa niin KIA Ceedissa on 1 litranen kolmepyttynen kone turbolla. Ihan sillä kerkee. Ja ihan hyvinkin. Reilu sata heppaa. Vaimolla on mitsun Colt, yks litra ja kolme pyttyä, ilman turboa, ja kerkee silläkin.

Ja mä olin aikasemmin sitä mieltä että alle kolmelitraa on lidlin limpsapullo, ei moottori. Näin ne näkemykset muuttuu kun tekniikka kehittyy. Ja viisaus. Kun ikääntyy niin viisaus kasvaa, sanovat. No mullaki viisautta on kerääntynyt niin paljon ettei sovi pääkoppaan kaikki se, osa on kerääntyny vyötärölle. Keskivartaloviisaut ta vissiin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #2 : 8.10.2016 kello on 15:17 »
No joo...
Mulla oli aikasemmin noita voyagereita vissiin 6 tai 7 peräkkäin, 3,3 litrasia kutoskoneita. Kyllä kutoskone kivalta kuulostaa.
Ajat muuttuu, nyt eläkkeellä kun itte maksaa autonsa ja pensansa niin KIA Ceedissa on 1 litranen kolmepyttynen kone turbolla. Ihan sillä kerkee. Ja ihan hyvinkin. Reilu sata heppaa. Vaimolla on mitsun Colt, yks litra ja kolme pyttyä, ilman turboa, ja kerkee silläkin.

Ja mä olin aikasemmin sitä mieltä että alle kolmelitraa on lidlin limpsapullo, ei moottori. Näin ne näkemykset muuttuu kun tekniikka kehittyy. Ja viisaus. Kun ikääntyy niin viisaus kasvaa, sanovat. No mullaki viisautta on kerääntynyt niin paljon ettei sovi pääkoppaan kaikki se, osa on kerääntyny vyötärölle. Keskivartaloviisaut ta vissiin.
Mulla oli en näitä Volvoja BMW540 V8 310/hv alle sen niin nakkikeitto katiloita ;) :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.08.2018 kello on 18:18
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #3 : 8.10.2016 kello on 15:28 »
Jotenki sotii mun päässä ajatus et noi pikkumoottori singerit vois olla pitkäkestosia  8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #4 : 8.10.2016 kello on 15:34 »
Jotenki sotii mun päässä ajatus et noi pikkumoottori singerit vois olla pitkäkestosia  8)
Samaa miten itsekkin.Vaikka itsellä oli pari kappaletta Fiat 127 Thumb
« Viimeksi muokattu: 8.10.2016 kello on 15:45 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #5 : 8.10.2016 kello on 15:45 »
Riippuu siitä, mihin ne laitetaan. Pienessä autossa riittää pienitilavuuksinen kone hyvin, eikä ilmeisesti ole tarvettakaan sen kestää juuri yli 200.000 km.

Vaan kun siirrytään perhefarmareihin, niin ei enää. En ole kuullut, että jossakin olisi osoitettu, että ne kestää siinä missä isommatkin. Litratehokin sanoo jotakin, jos tuollaisesta on otettu yli 100 hv per litra, niin kireä on arkikäyttöön. Juurikin kestävyyden kannalta.

Aygoon litrainen kone sopii hyvin, 69 hv riittää. Voisi olla sille paremmatkin ajo-ominaisuudet olemassa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:00
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #6 : 8.10.2016 kello on 16:16 »
Kun 95 % kilometreistä on max nopeusalueelle 30-50 km/t riittää aivan mainiosti.  Lisäksi kaksi henkeä mahtuu yhtä mukavasti etupenkeille kuin omassa autossakin.  Huippunopeutta tarvittaessa enemmän kuin laki sallii.
Sitten kun lastattiin lentoasemalla sisään 2 matkalaukkua ja käsipakaasit olikin auto aivan täynnä.  Vain toinen laukku mahtui tavaratilaan loput takapenkille.
No hintakin täällä uutena vain n. 10000 euroa eli hyvän pyörän hintainen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #7 : 8.10.2016 kello on 19:11 »
Mentiin kerran Aygolla lentokentälle, reilusti yli 500 km edestakaisin. 4 ihmistä ja tavarat, motarilla saattoi ajaa 130 km/h.

No kaksi oli toki lapsia ja meillä reissataan käsimatkatavaraan menevillä repuilla, mutta silti. Täyttä oli.

Kaupunkilaisen eläkeautoksi olisi ihan hyvä. 👍

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:11.03.2024 kello on 20:20
  • Tekniikan diletantti
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #8 : 8.10.2016 kello on 21:37 »
No, joku muu ajaa sillä kun mennään yli satatonnia kilosmeetreissä. Eli joku muu saa olla huolissaan mitä se kestää. Ei nää ole ikuisuuskysymyksiä ollu eikä ole. Siis ihan oikeesti, tuo helevetin tekniikka ja kaikki helevatan anturit tuulilasissa ja peruutuskamerat jne. Ei mua todellakaan kiinnosta kattoa niitä kun alkaa vikoja tulemaan.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 16:13
  • Porvoo
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #9 : 18.10.2016 kello on 17:11 »
Meillä on toukokuussa 2015 rekisteröity Micra jolla ajetaan työmatkoja ja välillä muitakin ajoja. Mittariin on tullut reilussa vuodessa 39000 km, pääasiassa Porvoon motarilla.
Hyvä on ajaa eikä jää isompien jalkoihin, ei ole sorsittu ja Helsingissä kantakaupungin alueella helppo löytää parkkipaikka. Vikoja ei ole ollu.

Lämpimästi suosittelen tätä ketterää pieniruokaista menopeliä. Kone on 1,2 litrainen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 3.01.2022 kello on 19:44
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #10 : 18.10.2016 kello on 17:45 »
Itse olen hirveen tyytyväinen tuohon Skoda Sitigon 1,0
kulkee hyvin sen 100 km motarilla tai ohitustiellä
siellä oharilla . kun ei sen lujempaa saa muutkaan ajaa
ja ihmeesti mahtuu tavaraa
kun laittaa takapenkin selkänojat alas
suorastaan on ihan tilaihme
ja älyttömän ketterä kaupungissa
en ajelle kuin Livonsaareen 80 km
ja takasin ovat pidemmät ajot
muu ajo on tässä kyllillä enemmäkseen pyörimistä
en ole talvella sillä vielä ajellut
tykkään  :-*
mut se nyt hieman jännittää, miten me, sitten liukkaalla pärjätään
mutta ehkä ihan hyvinkin silloinkin
nyt kun on talvigummitkin oottamassa alle laittoa vaille valmiina  Thumb
Tuossa on nyt kitkat ja en todellakaan luota niihin talvella ja liukkailla
niin hommasin, sitten nastarenkaat, joskos niillä tultais toimeen  Thumb
 

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #11 : 18.10.2016 kello on 18:30 »
Materiaali- ja työstötekniikka on kovasti kehittynyt 70-80 luvulta. Nykyisin osataan tehdä lujia ja keveitä materiaaleja. Kun kestävyyttä tarvitaan, sekin onnistuu. Kun tähän lisätään kehittynyt moottorinohjaustekn iikka, saa "pikku"moottorilta mukavasti tehoa autoa liikuttamaan.
Kovasti ollan huolissaan että kuinka paljon kestää kilometreja. Nettiautossa pyynnit lähes 8000€ noin 200000 ajetulta 1.2 Tsi Golfilta. Vaikka moottorilla on herkästi hajoavan maine.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:35
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #12 : 18.10.2016 kello on 18:53 »
"Yllättävä u-käännös tulossa: Autonvalmistajat alkavat suurentaa moottoreitaan"...

"Renault, General Motors ja Volkswagen ovat valmistautumassa suurentamaan moottoreitaan ja osin hylkäämään parhaiten myyneitä koneitaan kolmen seuraavan vuoden aikana. Muiden valmistajien odotetaan seuraavan kolmikkoa."

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001931076.html

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #13 : 18.10.2016 kello on 19:32 »
Tämä moottorien koko nykyautoissa on yhtä herkkä asia kuin kaikki muutkin muutokset autotekniikassa ja autoilussa .
Jos muistatte mitkä asiat ovat olleet pilaamasa autoja ja autoilua ,perheautoon turbo,päästöt ja pakokaasumittaukset ,häh mikä ihmeen lyijytön bensiini ,häh, katalysaattori,häh.
Nyt tuhat kuutiota ja toistasataa hevosvoimaa ja vääntöä kuin pienessä kylässä .
No vääntöä tulee riittämään automiesten jutuissa ainakin .
Ehkä pikkusen on kello tikittänyt Fiat 600 moottorista ja Minin 850 voimapesästä .

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:35
Vs: Pikku mopo Micra
« Vastaus #14 : 18.10.2016 kello on 20:39 »
Ehkä pikkusen on kello tikittänyt Fiat 600 moottorista ja Minin 850 voimapesästä .
Mulla on Sätkässä alkuperäinen kone moottorinumeron perusteella.... :)

425 kuutiota ja 12 Heppaa. Kyllä kestää.