rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lisäpuhallin Multivent  (Luettu 3973 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 13:06
Lisäpuhallin Multivent
« : 24.09.2016 kello on 22:18 »
Minulla on matkakulkimessa truma 6002, joka toimii ihan ok. Mutta toisella sivulle tulee vain puhallusta kuin lehmän henkäystä.  Eli siis vastakkaiselle puolelle, kuin missä on lämmintin.
olen miettinyt josko laittaisi tuollaisen Multiventin sinne toisen puolen putkistolle antamaan lisä puhallusta.

Onko järkeä?

http://www.vapaa-aika.com/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015091804/5629/BBEE/7D08/7956/7097/0A28/1010/A3FD/2111230_ml.jpg

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:39
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Lisäpuhallin Multivent
« Vastaus #1 : 24.09.2016 kello on 23:18 »
En tunne tuota Multiventia, niin sanon kuitenkin: on järkeä jollakin tasata tuota lämpöä. Minä rakensin erääseen autooni vanhasta tietokoneen puhaltimesta "imurin" ohjaamon yhden lämpösuuttimen eteen. Se nosti ohjaamon lämpötilaa  2 astetta, no ei ihan riittävästi, mutta parempi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Lisäpuhallin Multivent
« Vastaus #2 : 24.09.2016 kello on 23:29 »
Minulla on matkakulkimessa truma 6002, joka toimii ihan ok. Mutta toisella sivulle tulee vain puhallusta kuin lehmän henkäystä.  Eli siis vastakkaiselle puolelle, kuin missä on lämmintin.
olen miettinyt josko laittaisi tuollaisen Multiventin sinne toisen puolen putkistolle antamaan lisä puhallusta.

Onko järkeä?

http://www.vapaa-aika.com/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015091804/5629/BBEE/7D08/7956/7097/0A28/1010/A3FD/2111230_ml.jpg

Koitas jotenkin tarkistaa, että ne lämpöpuhallineputke t on kunnolla kiinni siinä Trumassa. Mulla oli vähän samanlainen juttu tuossa hymerissä aikanaan. Oli jostain syystä putki pompannut sieltä istukastaan ja lämpö meni hieman putkesta ohi ja lämmitti komeroa. Kun asensin putken takaisin, niin lämpöä tuli taas entiseen malliin hienosti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.03.2023 kello on 12:22
  • Myös motoristi
Vs: Lisäpuhallin Multivent
« Vastaus #3 : 25.09.2016 kello on 17:42 »
Morjesta.
Samoin kannattaa tarkistaa putkien kiinnitykset ulostulosuuttimiin. Minulla Hymerissä kaksi putkea irti liittimistä,samoin väliliitokset löystyneet. Nämä kun korjasin,niin tuntuu,että lsäpuhallinta ei tarvi. Samalla kyllä uusasin puhallinmoottorin,joka poltti piirikortilla olevaa 10 ampeerin sulaketta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Lisäpuhallin Multivent
« Vastaus #4 : 25.09.2016 kello on 17:53 »
Ja se truman puhallin kannattaa puhdistaa. Valitettavasti valmistaja on tehnyt puhdistushuollon hankalaksi kun puhallin pitää irroittaa. Paineilma on ehdoton apu puhdistustoimessa.
3002 ja samansarjaiset suhteellisen helppoja. Combi on haastavampi.
8 Bar auttaa myös putkien nuohouksessa  8)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.01.2024 kello on 21:57
Vs: Lisäpuhallin Multivent
« Vastaus #5 : 25.09.2016 kello on 21:05 »
Minulla on matkakulkimessa truma 6002, joka toimii ihan ok. Mutta toisella sivulle tulee vain puhallusta kuin lehmän henkäystä.  Eli siis vastakkaiselle puolelle, kuin missä on lämmintin.
olen miettinyt josko laittaisi tuollaisen Multiventin sinne toisen puolen putkistolle antamaan lisä puhallusta.

Onko järkeä?

mulla kanssa 6002 laittelin ko puhaltimen kun ei oikein alkoville asti jaksanut hönkiä,  sinähän on 1/2 ja koko teho käsikäytöllä... laitoin kyllä vielä termostaatin ohjaamaan käyntiä sillä 1/2 teholla

kokemuksena:
+ auttaa kyllä virtausta "pitkissä linjoissa" kun on päällä
- jarruttaa virtausta jos ei käynnissä (koska tulo ja lähtö eri kohdassa eikä "propelli" pyöri)
- pitää jonkin verran ääntä ainakin kokoteholla
en ole aivan varma johtuuko multiventistä mutta joskus sekoittaa 6002 käyntiä (alkaa "humppaamaa"), kun multivent jää puhaltamaan pannun sammumisen jälkeen  (voi tosin johtuu jostain muustakin)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:31
  • seniori
Vs: Lisäpuhallin Multivent
« Vastaus #6 : 26.09.2016 kello on 08:12 »
Minulla on matkakulkimessa truma 6002, joka toimii ihan ok. Mutta toisella sivulle tulee vain puhallusta kuin lehmän henkäystä.  Eli siis vastakkaiselle puolelle, kuin missä on lämmintin.
olen miettinyt josko laittaisi tuollaisen Multiventin sinne toisen puolen putkistolle antamaan lisä puhallusta.
...
Onko kaikki osatekijät jo käyty läpi lämmön virtauksen parantamiseksi ilman lisäpuhallinta. Edellä mainittujen lisäksi. Ehkä pitkää putkea voisi lämpöeristää osalta matkaa. Joissain vaunuissa lämpöputki voi mennä lyhyesti vaikka lattian alla ulkona. Tai teipata tukkoon mahdollisia liikoja reikiä sohvien alla jne.

Suuttimien erilaisia suuntauksia kannattaa kokeilla (sivuille,ylös/alas).
Lyhyen putken päässä olevan suuttimien "kuristaminen" voi kasvaa pitkän putken virtausta.
Pitkän putken päässä voi poistaminen kenties suuttimen kokonaan.
 
En tunne tuota Multiventia, niin sanon kuitenkin: on järkeä jollakin tasata tuota lämpöä. Minä rakensin erääseen autooni vanhasta tietokoneen puhaltimesta "imurin" ohjaamon yhden lämpösuuttimen eteen. Se nosti ohjaamon lämpötilaa  2 astetta, no ei ihan riittävästi, mutta parempi.
Ehkä tuollainen erittäin hiljainen puhallin auttaa riittävästi.

Kun tulossa on kylmä ilta ja yö, siirrän m-auton kumiset kynnysmatot kiinni ulko-oviin kynnyksien vetoa vähentämään.