rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu  (Luettu 15518 kertaa)

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 4.09.2016 kello on 21:21
Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« : 5.08.2016 kello on 00:24 »
Heippa!

Olemme hankkimassa elämämme ensimmäistä matkailuvaunua (yli 40 v pariskunta ja 2 lasta) seuraavaksi 6-10 vuodeksi. Olemme harrastaneet telttailumatkailua ympäri Eurooppaa viimeiset 10 vuotta ja nyt viimein olemme päättäneet, että on aika hankkia matkailuvaunu. Matkailuautoa emme halua, tähän on omat syynsä.

Ensimmäiseksi vaunuksi olemme harkinneet esim. Dethleffsin c'go -mallisarjan vaunuja, koska niiden sisustusilme on meidän mieleemme. Lisäksi pitää olla kerrossänky, vessa ja suihku sekä lämmitin, joka noista löytyy. Saksasta noita saisi vielä itse noudettuna paremmin varusteltuina noin 3-4 k€ edullisemmin kuin Suomesta perusmallin.

Ihan uupelona matkailuvaunun hankkijana olisin ylipäätään halunnut kysyä tämän foorumin jäseniltä, millainen ko. Dethleffsin vaunu on, jos kokemusta löytyy? Entä mikä voisi olla vastaava vaunu, jota voisimme harkita? Meidän vaunukäyttömme rajoittuisi lähinnä noin 1 kk vuotiseen Euroopan rundiin ja kenties joihinkin kotimaan hiihtoreissuihin talvella (pitäisi varmaan olla vesikiertoinen lämmitys tätä varten?). Ehkä sitten 10 vuoden päästä hankitaan jotain muuta meille aikuisille.

Vaikka aihe vaikuttaa tulenaralta, niin toivoisin kokeneimmilta neuvoja siihen, keiden vaunuvalmistajien tuotteisiin ylipäätään kannattaa rahansa laittaa. Eli onko merkkien hinta/laatusuhteilla eroja ja mihin merkkeihin/malleihin ei ainakaan kannattaisi sijoittaa?

Yt. Blombacka72

*****
  • Päivämatkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 4.09.2016 kello on 21:21
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #1 : 5.08.2016 kello on 00:36 »
Ai niin,

unohtui vielä se, että mikä lienee "ainoa" oikea tapa säilöä vaunua yli Suomen talven? Peruslämmin talli? Vai riittääkö katos, joka pitää taivaalta satavan kosteuden poissa?

Yt. BB72

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:15
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #2 : 5.08.2016 kello on 00:52 »
Katos riittää. Ilman sitäkin pärjää jos luo lumet katolta säännöllisesti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 13:06
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #3 : 5.08.2016 kello on 07:22 »
Uusi aina uusi, mutta itse laittaisin ensimmäiseksi vaunuksi käytetyn ja ottaisin siitä kokemuksia.  Koska lähes varmasti tulee käytössä uusia ajatuksia, että tuo ja tuo olis mukava olla vähän toisin, joka toisessa vaunussa saattaisikin olla halutulla tavalla.

Vaihtaisin sitten kokemusten jälkeen vuoden parin päästä uuden juuri itselle sopivan. Näin ei tulisi kovin suuria tappioita vaihtokaupassa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #4 : 5.08.2016 kello on 08:13 »
Varmaankin olet jo lueskellut nuo omat juttuni tuosta topicista: https://karavaanari.org/index.php/topic,16316
sekä tietty blogistani: http://detsku.blogspot.fi/

Juurikin bränikkä Detskun C'Go 495 QSK kerrossängyllä kyseessä saksasta itse tuotettuna. Nyt jo yhden kauden kokemuksillakin jos haluat, voit tulla jopa ihan paikanpäällekin aiheesta joskus jutskaamaan kun asustelet ilm. Vantaalla ja me Heikinlaaksossa, niin ei tuo matkakaan ole kovin pitkä. Samalla pääsisit tutustumaan ihan konkreettisesti tuohon meitin vaunuunkin, noita kun ei juuri taida kotimaisilla jälleenmyyjillä olla esiteltävinä. Nakkaa YV:llä jos homma ottaa kipinää niin katsellaan :)

Uusi aina uusi, mutta itse laittaisin ensimmäiseksi vaunuksi käytetyn ja ottaisin siitä kokemuksia. Näin ei tulisi kovin suuria tappioita vaihtokaupassa.
Ja pöh! Tuotat itse skasasta bränikän vaunun monta tonnia kotimaista jälleenmyyjää edullisemmin ja jos homma ei sitten ottanutkaan kipinää, niin aika varmasti tuon välirahan turvin omillesi vielä pääset. Käytetyn tai kotimaisen uuden ostaessasi jonkinlainen tappio on aina about 100-varma, joko pienempi tahi suurempikin :-X

Meillä tosin on jo muutama kausi erilaisilla as.autoilla takana, mutta elämäni eka vaunu tuo Detskukin kyllä on ja juurikin saksa-bränikkä. Tosin tässä tapauksessa ja "jo" yhden kauden kokemuksillakin juuri paremmin ei olisi voinut vaunuvalinta natsata. Tuo on just SE vaunu meille, riittävä mutta ei liian suuri ja ihan toimivalla pohjallakin. Tuossa on jatkona vielä A-mittainen bränikkä etutelttakin, niin sitä tilaa on vielä paljon enempikin ja ensikesäksi tuohon telttaan otetaan vielä kaveriksi etukatoskin niitä keposempia leiriytymisiä varten kun ei telttaa viitsi viritellä ja toisaalta kun sitten todella majoitutaan, saa sen katoksen vielä teltankin eteen => pinta-alaa leirillä onkin jo 3x vaunun verran :D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
    • circleset
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #5 : 5.08.2016 kello on 08:21 »
Meillä oli tuo sama pohdinta menossa itsellä kaksi vuotta sitten ja tausta hyvin samankaltainen: oltiin reissattu pari kautta Euroopassa kahden lapsen kanssa teltalla ja aikaa ennen lapsia prätkällä teltan kanssa. Samoin meille oli selvää että valinta on matkailuvaunu eikä matkailuauto. Yhtä lailla pohdimme mahdollisuutta että jollain aikajänteelle tulisi talvikäyttöä (ei ole ainakaan vielä tullut).
 
Itse päädyimme uuteen Hobby 540 KMFe vaunuun eikä valintaa ole todellakaan tarvinnut katua. Jos on omista haluistaan varma, niin en näe mitään syytä miksi pitäisi lähteä käytetyillä liikenteeseen, mitä usein ehdotetaan. Uusi on aina kuitenkin uusi.

Kirjoitin vuosi sitten kokemukset ensimmäisen kauden jälkeen tuonne omille sivuille.

https://circleset.net/hobby-540-kmfe-vm-2014-ja-lisavarusteet/
 
Nyt toisen vuoden ja toisen 1 kk euroturneen jälkeen ei noihin mielipiteisiin ole hirveästi päivitettävää (nyt takana siis noin 60 nukuttua yötä ja noin 12 tkm vaunun vetämistä)
 
- Laadullisesti ei ole ollut edelleenkään mitään ongelmia (mitä nyt wc:n peilikaapin magneetti irtosi ja liimattiin itse takaisin reissussa)
- Pohja ja tilat on meille täydelliset. Kerrossängyissä tulee pituuskin riittämään meidän tytöille niin kauan kuin mukana pyörivät
- Ilman Moveria ja ilmastointilaitetta en tule vaunua enää ostamaan
- Vaunun koko, leveys 230 ja tuo 540:sen pituus, on mielestäni optimi Euroopan reissuille. Enemmälle tilalle ei ole tarvetta ja toisaalta lisämitat tuovat nopeasti lisähaasteita ahtailla teillä ja leirintäalueilla.
 
Tekisimmekö jotain toisin seuraavalla kerralla?

- Lämmitys on ollut lähes turha meidän käytössä. Trumatic olisi meille täysin riittävä vs. nykyinen Alde. Tämän kesän reissulla vähäisen lämmitystarpeen hoiti Dometicin ilmastointilaite, jossa on myös lämmitysominaisuus => illalla jäähdytti ja aamuyöstä lämmitti ja samalla vaihtoi koko ajan ilmaa vaunusta ja poisti kosteutta
- Ja nyt vaunuilusta kokemusta omaavana voisin hyvinkin hommata seuraavan vaunun Euroopasta
- Etuteltta on ollut meillä hyvin vähällä käytöllä mutta toisaalta käytössä olleessaan tarpeellinen. Sen ottaisin hiilariputkilla nykyisten metalliputkien sijaan painonsäästö syistä.
 
Dethlefssin osalta ei ole kokemuksia. Aikanaan itse aiheesta täällä kysellessäni tuota esitettiin aktiivisesti Hobbyn vaihtoehdoksi. No meille Hobby ei ole tuottanut pettymystä vaan hinta-laatusuhde on mielestämme erittäin hyvä.

Talvikäytön todellinen tarve ja sen painotus voi olla pohdinnoissanne ratkaiseva. Talvikäytössä vaunulta vaaditaan ihan eri ominaisuuksia kuin 1 kk euroturneella +30 asteen olosuhteissa. Erilaisten ilmastollisten olosuhteiden lisäksi noilla euroturneilla vaunussa ollaan loppujen lopuksi sisällä varsin vähän ja katos/etuteltta on vaunulla ollessa se yleisin oleskelupaikka eli tilantarve vs talvikäyttö on ihan erilainen.
 
Suurin osa säilyttää varmasti vaununsa talvella ulkona. Itsellä ei vaunu mahdu pihaan joten joutuisin sijoittamaan sen joka tapauksessa jollekin maksulliselle paikalle. Ja koska talviset lumityöt eivät kiinnosta niin itse päädyin viemään vaunun talviksi lämpimään halliin. Ratkaisu ei ainakaan vaunua rasita. Lompakkoa toki noin 500€ talvelta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:11
  • Kulkija
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #6 : 5.08.2016 kello on 08:40 »
Mikä on kysyjän budjetti ja veturin/ajokortin rajat?

Hyvä tuo MRi:n kirjoitus. Hobbysta on tosiaan kuulunut muutakin kuin tyytyväisiä mielipiteitä, mutta omaa kokemusta ei ole (sanon niin, liekkejä sytyttelemättä, että itse en riskiä ottaisi). Mover on varmasti erittäin hyvä, mutta myös suhteellisen arvokas ja ilmankin pärjää. Harkitsin vaunuaikana vakavasti sen hankintaa, mutta vaihto tuli ensin. Jos osaa peruuttaa ja toisaalta on normivoimat sekä riski emäntä, niin vaunu liikkuu tarvittaessa juosten kuten Sergei Someroharjulla 25 vuotta sitten.

540 on varmasti avara 2+2 perheelle. Mulla on 500 pitkästä sama kokemus, että riitti hyvin. Muutoin olen hyvin samaa mieltä edellisen MRi:n kanssa ja kyllä pikkupakkasillakin pärjää ja kevät/syysretkeily on kivaa.

Ulkoa käytettävän tavaratilan koko ja käytettävyys on olennainen juttu.

Asiat, joita vaunustani (Knaus 500 TKM, kerrossänkymalli -03) ei nyt autoilijana ole ikävä, ovat vain sähköllä toimiva lämminvesiboileri, pieni jääkaappi ja harmaavesisäiliön puute. 45 litran vesisäiliö oli lähes riittävä, mutta isompi olisi saanut olla. Hävinnyt en ole kuin kaappitilassa ja mukavan väljää pesupaikkaa isoine peileineen ei kuusimetrisessä autossa ole.

Edit: luin vielä kysymyksen uudelleen. Dethleffs on varmasti hyvä valinta merkkinä, mutta älkää katselko liikaa sisustuskankaita - se on itseasiassa ainoa asia, joka avauksessa särähtää korvaan, ihan muut asiat ovat oikeasti tärkeitä. Muuten tunnutaan olevan hyvin järkevillä ajatuksilla liikkeellä. En kaihtaisi uudenkaan ostoa, kun todennäköisesti pohjaratkaisu on perheelle optimi ja tulee miellyttämään.

Joitain kertoja mulla reissussa sattui niin, että vaunu oli ihan maksimipituinen, mitä alueelle vaunupaikkojen puolesta sopi. Se ja käsiteltävyys puoltaa lyhyempää, mukavuus sitten pidempää vaunua.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
    • circleset
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #7 : 5.08.2016 kello on 09:14 »
Ja pöh! Tuotat itse skasasta bränikän vaunun monta tonnia kotimaista jälleenmyyjää edullisemmin ja jos homma ei sitten ottanutkaan kipinää, niin aika varmasti tuon välirahan turvin omillesi vielä pääset. Käytetyn tai kotimaisen uuden ostaessasi jonkinlainen tappio on aina about 100-varma, joko pienempi tahi suurempikin :-X

Saksasta vaunun saa varmasti edullisemmin kuin Suomesta. Alvin erolle 19 % / 24 % kauppiaat eivät mahda mitään. Tietysti mihin tuo "monta tonnia" Suomen hinnoissa verrataan on hyvä kysymys. Itse kun ostin tuon oman Hobbyni niin listahinnasta lähti kaksinumeroinen alennusprosentti alkaen toki ykkösellä... Jos oli itsellä ostokiiman tynkää niin oli kyllä kaikki kauppiaatkin notkeina kun ilman vaihdokkia käteisellä tarjouksia pyysi.

Itsellä tuon tuontivaihtoehdon hylsytti ensikertalaisen arkuus ja toisaalta "pitää olla Alde" mikä rajasi Saksan vaihtoehdot olemattomiin.  Seuraavan vaunun kanssa tilanne onkin molempien suhteen toinen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #8 : 5.08.2016 kello on 09:35 »
Itsellä tuon tuontivaihtoehdon hylsytti ensikertalaisen arkuus

Itsellä tuo arkuus meni jo aikanaan ekaa prätkää tuottaessani ja nyt vaunun kanssa tietysti käytettiin samaa välittäjää. Ja yhä edelleen homma toimi kuin junan vessa, jämptilleen kuten oli sovittu ja vieläpä loistavalla asiakaspalvelulla Thumb

Toki myönnettävä on että jos vaan mitenkään itse pääsee paikanpäälle sitä vaunua hakemaan, niin jo laivarahdissa säästää sievoisen summan kun jää ne satamamaksut yms. pois ja laivayhtiö laskee sen varaan että se matkustaja laivalla ollessaan käyttää myös mm. laivan ravintolaa => pelkkä autopaikka jopa auto + vaunu on luokkaa -50% siitä hinnasta mitä pelkkä vaunu maksaa rahtitavarana, tasan samalla autokannella :o

Ja jos vielä kielitaitoa sekä rohkeutta riittää, niin eihän mikään estä ajamasta ihan sinne vaunukauppiaallekin ja näin jättää tuon välittäjänkin palkkion pois välistä. Näin tuo säästösumma kasvaakin jo melkoisen paljon lisää, tässä vaiheessa puhutaan jo 4-numeroisesta summasta lisäsäästönä - jonka voi sitten käyttää vaikka lastaamalla sen vaunun täyteen "tuliaisia" :D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
    • circleset
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #9 : 5.08.2016 kello on 09:38 »
Itsellä tuo arkuus meni jo aikanaan ekaa prätkää tuottaessani ja nyt vaunun kanssa tietysti käytettiin samaa välittäjää. Ja yhä edelleen homma toimi kuin junan vessa, jämptilleen kuten oli sovittu ja vieläpä loistavalla asiakaspalvelulla Thumb

Toki myönnettävä on että jos vaan mitenkään itse pääsee paikanpäälle sitä vaunua hakemaan, niin jo laivarahdissa säästää sievoisen summan kun jää ne satamamaksut yms. pois ja laivayhtiö laskee sen varaan että se matkustaja laivalla ollessaan käyttää myös mm. laivan ravintolaa => pelkkä autopaikka jopa auto + vaunu on luokkaa -50% siitä hinnasta mitä pelkkä vaunu maksaa rahtitavarana, tasan samalla autokannella :o

Ja jos vielä kielitaitoa sekä rohkeutta riittää, niin eihän mikään estä ajamasta ihan sinne vaunukauppiaallekin ja näin jättää tuon välittäjänkin palkkion pois välistä. Näin tuo säästösumma kasvaakin jo melkoisen paljon lisää, tässä vaiheessa puhutaan jo 4-numeroisesta summasta lisäsäästönä - jonka voi sitten käyttää vaikka lastaamalla sen vaunun täyteen "tuliaisia" :D

Mulla tuo arkuus tuli siitä että en tiennyt vaunuista juuri mitään ja kotimaisen kauppiaan neuvot ja tuki tuli tarpeeseen. 2000-luvun alussa on tullut tuotua itselle muutama tuontiauto ja oltua kavereille vastaavilla reissulla tulkkina (vaikkei tuo c-saksa kovin vahva olekaan  :D )

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #10 : 5.08.2016 kello on 09:47 »
Mulla tuo arkuus tuli siitä että en tiennyt vaunuista juuri mitään ja kotimaisen kauppiaan neuvot ja tuki tuli tarpeeseen.

No juu, meillä oli jo muutaman vuoden kokemus eri as.autoilla takana => melko varmasti jo osattiin sanoa mitä haluttiin ja kun se sopiva vaunumalli lopulta nettikuvien ja -tietojen perusteella löytyi, niin siitä se projekti sitten starttasi. Kotimainen kysely tuotti pelkkää ei-oota, joten olimme "pakotettuja" suuntaamaan katseemme saksaan, mobile.de auki ja loppu onkin jo historiaa. Ekan kerran pääsin siis fyysisesti näkemään mitään edes vastaavaa vaunua vasta tuota omaani Vuosaaresta noutaessani, enkä todellakaan pettynyt! Thumb

Eli siinä mielessä jonkin sortin rohkeutta tämä case on kyllä vaatinut, mutta tuollainen ikäänkuin kuuluu luonteeseeni. Enhän minä koskaan bränikkää autoa ostaessanikaan edes käy niitä koeajamassa, yhtään, mitään merkkiä tahi mallia. Autoliikkeiden myyntihalleissa toki käydään "renkaita potkimassa", mutta kun päätös on tehty, niin nimet paperiin ja se eka ajotapahtuma on siis vasta auton luovutuksen jälkeen. Kyllä sitä jotain jännää elämässä aina välillä pitää olla :D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
    • circleset
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #11 : 5.08.2016 kello on 09:53 »
Mikä on kysyjän budjetti ja veturin/ajokortin rajat?

Edit: luin vielä kysymyksen uudelleen. Dethleffs on varmasti hyvä valinta merkkinä, mutta älkää katselko liikaa sisustuskankaita - se on itseasiassa ainoa asia, joka avauksessa särähtää korvaan, ihan muut asiat ovat oikeasti tärkeitä. Muuten tunnutaan olevan hyvin järkevillä ajatuksilla liikkeellä. En kaihtaisi uudenkaan ostoa, kun todennäköisesti pohjaratkaisu on perheelle optimi ja tulee miellyttämään.


Tuo Alanin kysymys on tosiaan oleellinen taustatiedoksi.

Ja samaa mieltä järjestyksestä: paras pohjaratkaisu -> vaunun valmistaja/merkki -> viimeisenä ne kankaiden värit ja kuosit. Ensimmäinen karsii jo osan merkeistä pois.


540 on varmasti avara 2+2 perheelle. Mulla on 500 pitkästä sama kokemus, että riitti hyvin. Muutoin olen hyvin samaa mieltä edellisen MRi:n kanssa ja kyllä pikkupakkasillakin pärjää ja kevät/syysretkeily on kivaa.

Joitain kertoja mulla reissussa sattui niin, että vaunu oli ihan maksimipituinen, mitä alueelle vaunupaikkojen puolesta sopi. Se ja käsiteltävyys puoltaa lyhyempää, mukavuus sitten pidempää vaunua.

Itse olemme pohtineet olisiko vieläkin lyhyemmällä vaunulla pärjännyt (Hobbyltä löytyy samaa peruspohjaratkaisua lyhyempänäkin). Teoreettisen tarkastelun perusteella ensimmäisenä ahdistaisi säilytystilojen väheneminen mutta muuten toimisi pienempikin vaunu. 

Tuon 540:n kanssa on ollut tilanteita että vaunu ei mahdu siihen lertsan viralliseen ruutuun vaan aisa on jo ulkopuolella.


Mover on varmasti erittäin hyvä, mutta myös suhteellisen arvokas ja ilmankin pärjää. Harkitsin vaunuaikana vakavasti sen hankintaa, mutta vaihto tuli ensin. Jos osaa peruuttaa ja toisaalta on normivoimat sekä riski emäntä, niin vaunu liikkuu tarvittaessa juosten kuten Sergei Someroharjulla 25 vuotta sitten.

Joitain kertoja mulla reissussa sattui niin, että vaunu oli ihan maksimipituinen, mitä alueelle vaunupaikkojen puolesta sopi. Se ja käsiteltävyys puoltaa lyhyempää, mukavuus sitten pidempää vaunua.

Suurin osahan noista vaunuista liikkuu ihan peruuttamalla ja käsivoimin. Säästää hermoja (ja parisuhdetta) ainakin meillä tuo Mover. Ja perinteiseen menetelmiin verrattuna etuna että vaunun saa juuri siihen mihin haluaa, koko homma onnistuu helposti yksin ja vaunun saa tasattua kiilan päälle Moverin avulla. Mutta aloittajalle => valitse vaunu ensin ja sitten ne tarvittavat lisävarusteet.

En malta olla linkkaamatta kuvaa kesän reissulta Gardalta. Ihailin tuon tanskalaispariskunn an tyyneyttä kun ensin jumppasivat ko. telivaunun käsin ruudusta auton perään ja etenivät alueelta pois samaan aikaan kuin me. Hirveästi ei jää marginaaleja vaikka tuo alue ei ole mielestäni edes erityisen ahdas. Poistumisreitin joutuivat valitsemaan eri kautta kun pituuden takia joutuivat kiertämään pidempää reittiä. Seuraavassa käännöksessä sisäpuoli hipoi lyhtypylvästä ja vaunun perän ja toisen vaunun aisan väliin jäi maanantain hesarin verran tilaa.




*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:11
  • Kulkija
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #12 : 5.08.2016 kello on 11:40 »
Sitä kun hyvin kysyy saa hyviä vastauksia. Tämä ketju on mainio esimerkki.

Saksasta ostamista ei tarvi pelätä. Ite olen tuonut kolme autoa, yhden vaunun ja yhden matkailuauton sekä seurannut läheltä vielä useampaa sukulaisten tai kaverien hankintaa. Merkkiliikkeestä ostaminen on erittäin helppoa, yksityisen tai jobbarin kanssa joutuu sitten puuhastelemaan hiukan enemmän, jos ja kun rekisteröintipalvel ua ei ole saatavissa. Homma on Suomessa helpottunut koko ajan, niin Tullin kuin katsastuspuolen kanssa.

Ite en välittäjää käyttäisi vaikka saksan taitoni ei todellakaan ole hyvä vaan jossain auttavan ja välttävän välillä, englantikin melko keskinkertaista.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:13
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #13 : 5.08.2016 kello on 12:33 »
Meillä on nyt toinen Detsku perheessä - eka ostettiin uutena ja nykyinen oli ostotilanteesa kuusivuotias.
Minusta Dethleffsissä on hinta-laatu suhteellisesti kohdallaan ja olen melko varma että joskus seuraavakin on samaa merkkiä.

Uudessa oli takuuaikana korjattavaa ja kaikki hommat meni tehtaan/suomen maahantuojien edustajan/paikallisen huoltoliikkeen kanssa erinomaisen hyvin ja helposti.
Nykyiseen hankin suomen edustajan avulla tehtaalta kokonaispainon korotuksen ja sekin erinomaisen hyvin.

Ainoa joka tuossa aloituksessa mietityttää on tuo suihku. Jos oikeasti meinaa vaunussa käyttää suihkua, ei se saa olla se normaali "suihkuverhokisko vessan ympäri" ratkaisu. Ainoastaan erillinen pleksiovellinen versio voi toimia käytännössä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:05
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Ensimmäinen uusi matkailuvaunu
« Vastaus #14 : 5.08.2016 kello on 12:36 »
Homma on Suomessa helpottunut koko ajan, niin Tullin kuin katsastuspuolen kanssa.

Ja jos vaunua ajattelee, niin se ei edes tullia kiinnosta pätkän vertaa. ALV:itkin maksetaan vain ostomaahan ja se siitä. Sekä sitten tuo katsastus, niin omalla kokemuksella sammuttimen ja varoituskolmion nakkasin vaunuun parivuoteen päälle, tarrakilpi persuuksiin ja katsurin kautta suoraan satamasta kotiin => vaunussa oli FIN-kilpikin kiinni jo ennen ekaa kertaa kotipihaan saapumista ^-^

Ja siellä katsurillakaan ei suikkalakki ollut kiinnostunut kuin papereista (TÜV-lappunen), vaunun sarjanumeroista että täsmää papruihin ja valojen toiminnasta. Kyllähän hän nyt vaunuun sisään ovesta sentään kurkkasi, mutta se siitä. Jonkun tovin tuon jälkeen hakkasi konettaan ja ojensi lappusen jolla sain vaunun kilven käteen tiskin tyttöseltä. Pala kakkua siis koko tuokin homma Thumb

Ja mitä tulee sitten ohjekirjoihin yms. niin siellä ne on vaunussa, joka vermeen alkup. ohjekirjaset lukuisine kielivaihtoehtoinee n, joista suomi on siis myös yksi. Vaunun oma ohjekirjanen/huoltovihko tosin on ainokainen kpl, siitä ei ole muita kieliversioita kuin FIN, mutta eipä noille muille olisikaan tarvetta, kaikki takuu- yms. leimatkin kun ovat siihen asianmukaisesti rämpässeet 8)