Tekniikkakeskustelut > Primus
2470:n elvytys
Kafi-580:
Tuohon kuvaan kommentti. Minulla esim Kafissa sähköpatruuna on pannun jälkeen. Muuten sama periaate
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: Kafi-580 - 6.07.2016 kello on 17:20 ---Tuohon kuvaan kommentti. Minulla esim Kafissa sähköpatruuna on pannun jälkeen. Muuten sama periaate
--- Lainaus päättyy ---
Suurin osa lämmitinkierroista on kytketty kuvan mukaisesti. Kuva on minun piirtämä.
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: sheinonen - 6.07.2016 kello on 15:18 ---Kumminpäin veden pitäisi virrata tuolla pannussa?
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Testaillessa menee vesi paremmin pumpun päästä sisään ja pöntöstä ulos, mutta sekin on todella heikko suihku. Tosin letku tuosta pöntön kyljestä menee sähkölämppärille ja mielestäni silloin kiertosuunta on väärä tai ainakin silloin 2 pumppua pyörittää toisiaan vastaan.
--- Lainaus päättyy ---
Vesipumpun kautta sisään pannuun ja yläputkesta ulos. Sähköpatruunan tulo pannun pumpulle.
Joko:
Olisi kysymys tuosta 12v pumpusta. Jos siitä on kytketty johdot väärinpäin niin onko pumppu kokonaan mykkä vai pyöriikö väärinpäin? Vaunu kyllä lämpenee normaalisti (noh itseasiassa en tiedä mikä on normaalisti kun olen ensimmäisiä öitä sillä vasta lämmittänyt). Tuntuu vain siltä kun pumppu pyörii että alavesiletku missä pumppu on niin letku on melkoisen kova sieltä vaunun etuseinän ja pumpun välistä ja sitten taas pumpun ja pannun välissä sitä painelee sormivoimin läjään helposti. Näin maalaisjärjellä ajateltuna kun pumppu työntää nestettä pannua kohti niin sen alavesiletkun pitäisi olla patterilinjan ja pumpun väliltä pehmeämpi kuin siitä suunnasta mihin pumppu nestettä kierrättää eli pannuun. Onko kokemusta väärinpäin pyörivästä pumpusta? Eli jos pyörii väärinpäin niin pelaako ollenkaan vai alkaako pannu heti keittää? Minulla kuitenkin lämmitysjaksot ovat sellaisia 10-15 min mittaisia näillä keleillä ja sisälämpötila pysyy asteen tarkkuudella siinä mihin se on säädetty. Paterit lämpeävät tasaisesti koko vaunussa. Jos 12v pumppu pyörisi väärinpäin niin vapaa kierto ei varmaankaan riittäisi järjestelmälle vaan pannu keittäisi aika nopeasti.
mjo33400:
Pumppu ei pumppaa nestettä väärään suuntaan vaikka pumppu oli kytketty väärin päin. Pumpun ikä lyhenee nopeasti. Jos pumppu on vanha niin sininen on plussa. UUdemmissa plus on oranssi. Mustassa poksissa plus on alempi pumpun liittimistä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta