Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Hupiakun amppeerimäärä
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 - 3.06.2016 kello on 17:44 ---Ja jos on kaksi 100Ah:n akkua niin saa ajaa sen saman määrän kun kuormitus on ollut sama kuin yllä.
--- Lainaus päättyy ---
Näinpä. Isojen akustojen kanssa saattaa tulla paljon puskailevalle se tilanne ettei akut tule koskaan täyteen ja siten kärsivät ennenaikaisen lopun.
Agm akuilla saisi lyhyemmilläkin latauksilla paremman täytön, jos laiturissa vaan riittää potkua.
Jgahpir:
--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 - 3.06.2016 kello on 17:44 ---Ja jos on kaksi 100Ah:n akkua niin saa ajaa sen saman määrän kun kuormitus on ollut sama kuin yllä.
--- Lainaus päättyy ---
Onko tosiaan noin? Jos siis pusikossa lataat vaikkapa auton 90A laturilla kahta rinnankytkettyä akkua, niin ne eivät pysty ottamaan enempää virtaa kuin yksittäinen akku?
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 3.06.2016 kello on 20:17 ---Näinpä. Isojen akustojen kanssa saattaa tulla paljon puskailevalle se tilanne ettei akut tule koskaan täyteen ja siten kärsivät ennenaikaisen lopun.
Agm akuilla saisi lyhyemmilläkin latauksilla paremman täytön, jos laiturissa vaan riittää potkua.
--- Lainaus päättyy ---
Eikö se ole isompi ongelma, että pieni akusto on joka päivä tyhjä, kuin että iso akusto on reissun ajan puolityhjä.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 3.06.2016 kello on 20:17 ---Näinpä. Isojen akustojen kanssa saattaa tulla paljon puskailevalle se tilanne ettei akut tule koskaan täyteen ja siten kärsivät ennenaikaisen lopun.
--- Lainaus päättyy ---
Mää olen sen ajatellut niin, että pitää olla riittävän iso akku, jotta ei tule syväpurkausta....
Näinhän voisi käydä, jos vaikka käyttää tehokasta inverteriä. Toki isohko akku vaatii puskissakin tehokasta latausta vastapainoksi. Mulla se on päivittäistä ajoa useita tunteja, tai sitten paikalla ollessa aurinkokennolla ylläpitolatausta. Tosin kenno on vain 80W, mutta ei tuo 180 Ah akku milloinkaan ole osoittanut tyhjenemisen merkkejä.
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: Gahpir - 3.06.2016 kello on 20:42 ---Onko tosiaan noin? Jos siis pusikossa lataat vaikkapa auton 90A laturilla kahta rinnankytkettyä akkua, niin ne eivät pysty ottamaan enempää virtaa kuin yksittäinen akku?
Eikö se ole isompi ongelma, että pieni akusto on joka päivä tyhjä, kuin että iso akusto on reissun ajan puolityhjä.
--- Lainaus päättyy ---
Joko sinä tai minä ei ymmärrä asiaa. :-\
Jgahpir:
--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 - 3.06.2016 kello on 20:53 ---Joko sinä tai minä ei ymmärrä asiaa. :-\
--- Lainaus päättyy ---
Varmasti se olen mikä joka ei ymmärrä, mutta selitähän minulle.
Jos siis on ollut kulutusta päivän mittaan 50Ah.
Jos se on otettu yhdestä akusta, sen takaisin lataaminen kestää esim 3h x 20A.
Jos se otettu kahdesta akusta, niin eikö molemmat akut pysty ladatessa ottamaan vastaan sen
n 20A, jolloin latausaika on lyhyempi?
Edellyttää tietysti että laturista tulee tarpeeksi ja kaapelit on tarpeeksi tymäkät jne.
Ja kysyn tätä ihan vilpittömästi, kun pitäisi tälläista systeemiä luoda. Turha laittaa paksuja kaapeleita, jos ei niistä ole hyötyä, kuten sanoit.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta