rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Rengaspultit poikki  (Luettu 5854 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Rengaspultit poikki
« : 10.05.2016 kello on 17:57 »
Face-päivityksiä matkalla Narvikiin.

Perjantai 6.5.2016 klo 22:30
"Keskellä ruotsin lappia, ketään ei missään. Asuntoauton takarenkaasta kaksi pulttia poikki. Saapa nähä ehditäänkö Narvikin kisoihin"

klo22:47
"Karavaanarin tiepalvelu on tulossa hätiin."

Lauantai klo 2:23
"Matka jatkuu. Mersun pultit on saman mittaiset ja pelasti matkan. On the road again 😃"

klo 10:44
"Pyörä ei ehtinyt irrota kokonaan. Saatiin apua ja katkenneet pultit irti. Vanne on kärsinyt jonkin verran, joten alle laitettiin vararengas. Kotona täytyy fiksata taas kaikki kuntoon. Nyt matka sujuu normaalisti."

Tässä hiukan tarinaa tapahtumien kulusta. Toivottavasti kenenkään ei tarvitse kokea tätä, vaan voi ennakoida tämän pohjalta.

Oli ajettu noin 200km ja alkoi kuulua pientä jarrun vikinää rengasnopeuden tahdissa. Painelin jarrua ja vikinä lakkasi joksikin aikaa. Matka jatkui ja n. 300km kohdilla alkoi tärisyttämään autoa, oletin että takaa tulee. Auto parkkiin ja tarkistamaan renkaita. Kaikki renkaat ulkoisesti ok ja potkimalla/polkemalla renkaiden kiinnityksen tarkistus, kaikki näyttää olevan normaalisti. Epäilin tasapainotuksen painon irronneen jostain pyörästä (ei voi mitään keskellä metsää). Kun matkaa on menty n. 350km alkaa voimakas tärinä ja pysäytän auton heti, vaikka tie on kapea eikä sopivaa levennystä ole. Kuskin puolen takarenkaasta on lentänyt kapseli ja kaksi viidestä pultista on poissa ja kaksi kolmesta on löysällä. En voi siirtää autoa. turvaliivit päälle ja  auton kulma ylös, joudun välillä päästämään autoja ohi. Kiristän kolmea pulttia niin tiukalle kuin ikinä pystyn ja saan siirrettyä auton seuravalle P-paikalle n. 500m päähän. Mietin, mitä voin tehdä? Suunnittelen että, otan toiselta puolen yhden yhden pultin, se kestää neljällä 70km Gällivareen asti, josta aamulla ehkä saan pultit. Ei onnistu koska kadonneet pultit ovatkin katkenneet ja reiät on täynnä. Soitto Autoliiton tiepalveluun, kahvi kiehumaan, iltapalaa ja nukkumaan apua odotellessa. Apu saapuu paikalle 2h soiton jälkeen. Saamme pultinpätkät pois ja laitamme vararenkaan, koska siinä on ehyt vanne. Avustajalla oli kaksi mersun pulttia mukana ja ihmeen kaupalla ne oli sopivat. maksoin korjauksesta ja pulteista 40e, kaikki muu meni Karavaanarin tiepalvelun piikkiin. Matka jatkui ja nyt ollaan kotona ja korjataan vahingot, jotka jäivät vanteen ja pulttisarjan hankintaan. Ainekset oli pahempaankin. TARKISTAKAA renkaiden pultit useamman kerran kaudessa. Pieni vaiva ja valtava hyöty.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2016 kello on 18:16 »

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 19:45
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #1 : 10.05.2016 kello on 18:13 »
Miks nuo pultit ylipäänsä katkesi? Mikä sai ne kaksi katkeamaan ja loput kolme löystymään? Onko niitä kiristetty joskus pulttipyssyllä liian tiukkaan ja näin venytetty niitä?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #2 : 10.05.2016 kello on 18:20 »
Vaikea sanoa miksi tai miten tämä prosessi käynnistyi. Kolmen muun renkaan kaikki pultit ovat pysyneet hyvin, eivätkä ole löystyneet.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:53
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #3 : 10.05.2016 kello on 22:15 »
TARKISTAKAA renkaiden pultit useamman kerran kaudessa. Pieni vaiva ja valtava hyöty.

Mielenkiintoinen tapaus....
Kun pyörät on laitettu alle, ne pitäisi hetken päästä tarkistaa ja kiristää. Mutta, sen jälkeen kaiken pitäisi kyllä olla hanskassa seuraavaan vaihtoon asti. Ellei nyt sitten ole vaikka kiviä vanteen ja rummun välissä.
Täytyy myöntää, että on enempi poikkeus, jos niitä jälkikäteen tarkastan.
Olen kyllä nähnyt, toisten jäljiltä, sekä katkenneita pultteja, että irronneita vanteita, vaan en vielä yhtä aikaa.  Jos vanne on löysällä, se yleensä lähtee omille teilleen, ilman että pultit katkeavat.

Tämä, 'useamman kerran kuukaudessa', on kyllä kaukaa haettu.  Pitää silti ihmetellä, mitä oikein tapahtui?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:50
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #4 : 10.05.2016 kello on 22:23 »
^
Taisi olla ehdotus "Useamman kerran kaudessa" eikä kuukaudessa....

Kuinka pitkä kausi sitten itse kullakin on.
Minä kiristän pultit aina momenttiavaimella, jotta ei tulisi ylikiristettyä ja venytettyä pultteja. Sitten n. 100km jälkeen jälkikiristys taas momenttiavaimella. Sen jälkeen pultteihin en kajoa, muuta kuin renakiden vaihdon yhteydessä, tai jos jokin remppa edellyttää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #5 : 10.05.2016 kello on 22:31 »
Ja jos tykkäätte pulttikoneella huruutella kuten minä niin tehkää 12,- investointi ja ostakaa momenttivarsi.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:45
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #6 : 10.05.2016 kello on 22:35 »
Ja jos tykkäätte pulttikoneella huruutella kuten minä niin tehkää 12,- investointi ja ostakaa momenttivarsi.

Hyvä pointti. Minulla kyllä kompurassa tuotto piisaa ns. parempilaatuisen pulttikoneen pyörittämiseen mutta tuo nykyinen on tehoton rengashommiin. Siispä autojen ja vaunun pyöränpultit käsipelillä kiinni ja tarkastus myöhemmin, samaisella käsipelillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:53
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #7 : 10.05.2016 kello on 22:36 »
Taisi olla ehdotus "Useamman kerran kaudessa" eikä kuukaudessa....

No niinpäs olikin, vcaan outo oli sekin neuvo.   ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:38
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #8 : 10.05.2016 kello on 22:39 »
Miks nuo pultit ylipäänsä katkesi? Mikä sai ne kaksi katkeamaan ja loput kolme löystymään? Onko niitä kiristetty joskus pulttipyssyllä liian tiukkaan ja näin venytetty niitä?
Venyttämiseen uskon myös. Pyöränpultin pää kun menee navan laipan läpi asti, niin ihan kärki on altis ruosteelle. Narskuu yhtälailla kuin kuiva kartio. Vaan kun on rasvatut, niin ei murheita.

Venyneitä kierteitä olen parissa (jenkki) autoissani nähnyt, kerran jäänyt käteen avatessa.
Pahin kokemus Porvoon motarilla silloisella renkiautolla vauhdissa vatkasi.. kerrostalon pihamaalta poistuessa naksui pikku vauhdissa (ikkuna auki). Tolpalle ajettua piti kiertää autoa - johan oli etupyörästä 2 pulttia viidestä kadonnut. Hissukseen linkuttaen tallille, pyörä pois - avatessa katkes kolmaskin helposti.. Syykin selvisi; oli ollut kolarikorjauksessa edellisviikolla ko. kulma  :-[
Ja jos tykkäätte pulttikoneella huruutella kuten minä niin tehkää 12,- investointi ja ostakaa momenttivarsi.
Mä lasken V2 kompurasta ulostulopaineen 6 bariin - ajaa samanasia köyhemmin  :laugh: ts. ei saa edes tiukalle, saati 100Nm momenttiin - uskaltaa lukkopulttejakin pyöritellä.. Turha oliskin hakata ruvelle kupuja. Fordissa pitäis saada 200Nm momenttiin. Käsiavaimella tulee tasaisen nättiä jälkeä.. mulla pulttipyssy on vain enempi moottorikierrin  :D

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #9 : 10.05.2016 kello on 23:00 »
Enhän toki tarkoittanut, että pultteja punotaan huvikseen! Tarkistaa voi vaikka ei koskisi ollenkaan pultteihin, pelkällä katseella voi nähdä onko rengas oikein keskiöön nähden. Jotain kummaa kuitenkin kävi.

Yksi viidestä pultista oli loppuun asti tiukasti kiinni, ja se pelasti renkaan lentämisen ja auton hajoamisen.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 14:41
  • Ukki
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #10 : 11.05.2016 kello on 13:40 »
Kokemuksesta tiedän että useissa rengasliikkeissä kiristävät pultit punahehkuun ja aikalailla toivotonta yrittää vaihtaa moista tien päällä aluperäiskaluilla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 19:45
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #11 : 11.05.2016 kello on 22:12 »
En tiedä, mutta taidan olla pilkun nus..ja noissa renkaan vaihdoissa. Aina kun olen ostanut uudet renkaat ja "ammattitaitoinen" "ammattihenkilö" on surisuttanut renkaat auton alle, niin olen mennyt suoraan kotiin tarkastamaan rengaspaineet ja löysännyt pultit oikeaan momenttiin. Tuskin tuolla löysäämisellä enää tässä vaiheessa on merkitystä, mutta lähtee ne sitten seuraavassa renkaan vaihdossa helpommin irti. Mikä ihmeen vimma noilla rengasliikkeiden kausityöntekijöillä on aina laittaa liian kovat rengaspaineet. Vaimon entiseen Honda CRV:hen laittoivat paineeksi 2,5 kiloa kun niissä kuului olla 1,8 kiloa. Auto oli hirveä ajaa liian suurilla paineilla.

Pultti menee alumiinivanteesta vaikka läpi, jos sitä pulttikoneella täsisyttää varmuuden vuoksi tiukkaan. Minullakin on käytössä 110 Nm momenttisauva, jolla pultit ensin kevyesti kiinni ja sitten momenttiavaimella 120 Nm. Käsin perstuntumalla kiristämällä menee alumiinivanteen pultit aina liian tiukkaan.

Olen nähnyt rengasliikkeen "ammattimiehiä" jotka latoo pultit järjestyksessä tiukkaan. Sanovat syyksi kiireen, kun ei kerkee ristiin tiukkailemaan pultteja. Jos noita pultteja vedetään hampaat irvessä kiinni järjestyksessä, niin silloin saattaa seurauksena olla juuri aloittajan kuvailema haaveri. Ensin vanne taipuu, kun vedetään pultti pirun tiukkaan. Sitten viereisellä vielä pahennetaan tilannetta. Lopuksi viimeinen pultti yrittää suoristaa vannetta sillä seurauksella että ensimmäinen (ja viimeinen) pultti venyy lähelle murtolujuutta.

Renkaan vaihto pitäisi tehdä kunnolla. Onhan siinä turvallisuuskin kyseessä. Paras paikka renkaan vaihtoon ei ole räntäsateessa selkä paljaana, pultit hiekan ja jään sekaisessa paskassa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:38
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #12 : 11.05.2016 kello on 22:30 »
En tiedä, mutta taidan olla pilkun nus..ja noissa renkaan vaihdoissa. Aina kun olen ostanut uudet renkaat ja "ammattitaitoinen" "ammattihenkilö" on surisuttanut renkaat auton alle, niin olen mennyt suoraan kotiin tarkastamaan rengaspaineet ja löysännyt pultit oikeaan momenttiin.
..
Mä taidan olla vieläkin kilahtaneempi kun en anna rengasliikkeiden edes nostella autojani, saati pultteihin koskea..  :laugh:

Rengashankinnoissa kyörään vanhat pyörät kärryn lavalla mennen-tullen, niin saavat "jossain sopivassa välissä" tehdä - muka  ;) Totuus mun puolelta on toinen..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:50
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #13 : 11.05.2016 kello on 22:31 »
^
Näistä syistä johtuen en rengasliikkeen vaihtopalveluja käytä....

Minulla on autoissa kolmet renkaat. Uudet renkaat asennetaan aina irtovanteille. Itse sitten vaihdan alle.
Mulla pyörien vaihtoon liittyy pienet rutiinit. Pyörän irrotuksen jälkeen tutkailen jarrujen kunnon ja puhallan irtoruosteet pois jarruista. Teräsharjalla harjaan ruosteet pois pinnoilta. Pultit putsaan ja voitelen. Renkaiden paikat on on merkittynä ja myös kulutuspinta määrää akselin. Kiinnitys ensin akkupyssyllä kevyesti ja sitten aina momenttiavaimella. Rengaspaineet oman kokemuksen perusteella kohdalleen ja myöhemmin jälkikiristys. Luonnollisesti alta otetut renkaat merkitään ja pestään.

Kaikkeen tähän menee aikaa ehkä puoli tuntia. Kummisuutari tekee tuon alle 10 minuutin, mutta no niin....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:38
Vs: Rengaspultit poikki
« Vastaus #14 : 11.05.2016 kello on 22:40 »
^
Niin, tuossa tulee jarrusatuloita liikuteltua - kenties kelkka irti, liukupintojen ja tappien voitelu, mäntien/männän sisään pohjaaminen, ilmaruuvi auki ja kurat ulos (+uutta säiliöön).. kaikkea riippuen kunnosta.
Navan keskiön ja pultinkirteiden putsaus+rasvaus..

Päälle vielä kummajaisuus; talvipyöristä kivet pois. Jos vie tasapainotukseen, niin on ilman irtopainoja  ;)

Hulluilla harrastuksilla ei ole rajoja.. ;D