rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Akusta asiaa  (Luettu 43266 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:16
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #45 : 2.05.2016 kello on 14:42 »
Kun antaa "ohjeita", niin kannattanee aina miettiä kahdesti?
"....Tässä hupiakun tapauksessahan maadoitukset on jo valmiiksi noissa molemmissa akuissa jerkusti rungossa.... " Harvassa bilikassa lienee miinuskaapelointi tehty käynnistysvirtoja silmälläpitäen?? Tai, enhän minä tiedä ,,,
... matkailuauto paloi .....

Niin no enhän minäkään tietysti voi puhua kuin niistä parista as.autosta jotka olen koskaan omistanut ja niissä molemmissa hupiakunkin kaapelointi oli mallia "starttikaapeli", miinus alustan runkoon, plussa sulakepäätaululle. Mutta koska kumpikin oli myös käytettynä hommattu, niin en voi myöskään varmana sanoa onko nuo ihan uudesta lähtien noin vaiko kenties jonkin ex. omistajan omia muutostöitä. Mutta siis lisättäköön:

Lainaus
Varmistathan että myös hupiakun kytkennät ovat tarpeeksi paksuin kaapelein ja hyvin kontaktein toteutettuja, mikäli haluat käyttää sitä ajoakun apuna autoa startatessasi.

Kelpaisko tuollainen? ^-^

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #46 : 2.05.2016 kello on 15:09 »
Sanokaas joku montako sataa amppeeria jäinen dieseli vaatii, että pyörähtää?
Aikahan ne kaapelit lämmittää, jos joutuu sahaamaan pitkään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:01
  • viva la France
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #47 : 2.05.2016 kello on 15:15 »
Aika harvassa matkamökissä tulee ajo-akulta hupi-akulle koko matkan strattikaapelin paksuiset kaapelit. Yleensä sähkökeskuksen ja auton akun väli on huomattavasti ohuempaa. Kyllä jos apu-akuiksi meinaa hupi-akut ajo-akuille laittaa, niin täytyyy vetää suoraan uudet kaapelit akkujen välille.
Ajo-akku jos on tyhjä ja apu virtaa otetaan hupi-akuilta siinä kulkee tosissaan voimaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:05
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #48 : 2.05.2016 kello on 15:27 »
Jos voortin oma palli (ilman lisäkääntö..).. tuosta vain hieman penkkiä ja akkukantta vielä eteen.. ja istuimen takaosa yläasentoon  :D

'Ei välttämättä' meni siihen osastoon, että on ne käännöt.  :D 
Vaikka olis vaan toisessa, niin huono on kaapeleita laittaa. Siis Voortissa, kun akut on penkkien alla.
Meinasin kans vetää kaapeleita mutta lisäakut ja erotusrele hoiti homman kuin ohimennen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #49 : 2.05.2016 kello on 15:35 »


Sellainenkin käyttömahdollisuus tietysti on, että kytkee ne akut yhteen vaikka siksi aikaa kun webastoa käyttää ja jotain lorisee siihen starttiakkuunkin, jos tyhjä on.
Vaara on sitten siinä että kytkentä unohtuu myös startin ajaksi.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:18
  • Kulkija
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #50 : 2.05.2016 kello on 21:47 »
Bilteman tasan samankokoiset 95 Ah AGM:t nyt vaihdettu 90 Ah Exidien (1/2009) tilalle. Selvästi kevyemmät kyllä ovat.

Muistakkaan, koska olisi joku hanke mennyt niin sujuvasti kuin tämä. Pölytkin pyyhin. ;D

Jos jollakulla on parempi idea starttiakusta kuin yllä mainitsemani Bosch, niin ideoita vastaanotetaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #51 : 3.05.2016 kello on 10:01 »
Yuasa on tähän saakka ollut omassa käytössäni ongelmattomin akkumerkki.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #52 : 3.05.2016 kello on 18:15 »
Bilteman tasan samankokoiset 95 Ah AGM:t nyt vaihdettu 90 Ah Exidien (1/2009) tilalle. Selvästi kevyemmät kyllä ovat.

Muistakkaan, koska olisi joku hanke mennyt niin sujuvasti kuin tämä. Pölytkin pyyhin. ;D

Jos jollakulla on parempi idea starttiakusta kuin yllä mainitsemani Bosch, niin ideoita vastaanotetaan.

Exide 95Ah AGM oli Akkumestareilla 185€, varmaan samoja hintoja luin bilteme. Minulla on kyllä parhaat kokemukset Exidestä niistä akuista mitkä olen alusta pitäen tuhonnut itse. ;)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:18
  • Kulkija
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #53 : 3.05.2016 kello on 18:35 »
Bilteman oli kalliimpi, 198,-. Ostin, koska 4 vuoden takuu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #54 : 3.05.2016 kello on 22:04 »
Bilteman oli kalliimpi, 198,-. Ostin, koska 4 vuoden takuu.

Takuu onkin näissä mielenkiintoinen. Miten se liikkeessä todetaan, jos jätät akun talveksi tyhjilleen ja keväällä se on tuhon oma, Mitä mahtaa korvata.
Muistaakseni Exide oli kaksi vuotta, mutta kyllä minun vapaa ajan käyttö on niin raakaa, ettei nytkään ole yhtään kunnollista kaksivuotiasta akkua.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:18
  • Kulkija
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #55 : 3.05.2016 kello on 22:08 »
Eiköhän se ole osoitettava liikkeen se, että olen väärinkäyttänyt. Vaan enpä niin tee, sillä nuo entisetkin kesti aika kauan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:16
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #56 : 4.05.2016 kello on 08:16 »
Omalla kokemuksella kesällä prätkään Vartan joku Ultimate-Hyyper -akku 11v wanhan Yuasan tilalle ja tuo Varta kesti karvaa vaille vuoden, keväällä ei tuolla patterilla tehnyt enää mitään => takuuseen uusi samanlainen tuli mukisemati. No tuo yksilöpä oli vielä saman suven aikana sippi >:(

Tässä vaiheessa oli tuo 1. akun 1v takuu siis jo umpeutunut ja jaksanut lähteä tuosta 2. enää kitisemään, joten hommasin liikkeestä halvimman mahdollisen mikälie perinteisen litkuakun ja tuolla sitten mentiinkin ongelmitta ne muutamat vuodet mitä tuo pyörä mulla vielä oli. Eli pyörässä itsessään ei vikaa ollut, nuo Vartat ei vain sen kanssa toimeen tulleet ???

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.06.2020 kello on 20:53
    • Opastetut kalastusreissut Muonionjoelle, Jäämerelle, Namsenille
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #57 : 4.05.2016 kello on 14:26 »
Eiköhän se ole osoitettava liikkeen se, että olen väärinkäyttänyt. Vaan enpä niin tee, sillä nuo entisetkin kesti aika kauan.

Juuri näin.
Muistakaa myös että kuittia ette tarvitse, sekin on liikkeen vastuulla. Kuitti vain helpottaa ja nopeuttaa käsittelyä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:09
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #58 : 4.05.2016 kello on 15:19 »
Juuri näin.
Muistakaa myös että kuittia ette tarvitse, sekin on liikkeen vastuulla. Kuitti vain helpottaa ja nopeuttaa käsittelyä.
Onko noin....?

Aika monesti sanotaan, että kuitti toimii takuutodistuksena.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 4.05.2017 kello on 18:08
Vs: Akusta asiaa
« Vastaus #59 : 11.05.2016 kello on 18:37 »
tarviiko tämä akku sitä huohotus letkua ulos? http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/Sznajder-Marine-100Ah-veneakku-P350xL175xK190--
tuossa ainaki lukee että suljettu...