Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Akusta asiaa
88k5:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 17.04.2016 kello on 11:51 ---Eikös sullakin ole starttiakku penkin alla?
--- Lainaus päättyy ---
Kaksikin - en laittaisi en, mutta niiden kanssa vaan pitää elää mitä tehdas on laittanut. Ähkynsä tuuppaavat pillillä auton alle.. vajaa 4 v takaa toinen por(i)si :-[
Onko tuo 90 Ah Agm nyt toinen hupiakku?
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 30.04.2016 kello on 17:31 ---Väljäähän tuossa kuskin penkin alla on. Thumb
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
--- Lainaus päättyy ---
Alan:
On, toinen vänkärin penkin alla. Koko sama, ja sama kuin Bilteman 95 Ah AGM.
Ei siinä ihan noin väljää olekaan, juurikaan isompaa starttiakkua ei sovi. Boschilta löytyy sentään tämä, joka sopii.
Humoristi:
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 30.04.2016 kello on 17:31 ---Väljäähän tuossa kuskin penkin alla on. Thumb
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
--- Lainaus päättyy ---
Onhan tuolla ;) kuski tuossa yleensä istuu mutta ei ajettaessa ;D
Ei olis pahitteeksi jos sais akkukoteloihin nuo akut, kunhan kerkiän.
Jgahpir:
Tuli kulkineen mukana Sznajder 95Ah AGM akku.
Latasin sitä 7A Ctekillä vuorokauden, annoin tasaantua toisen vuorokauden.
Mittarilla kun katsoo nyt, voltteja on 12,8V, eli kaikki voisi olla kunnossa, mutta ei ole.
Laitoin akkuun kiinni ampeerimittarin ja kuluttimeksi pienen invertterin, invertteriin läppärin virtalähteen.
Kun läppärin käynnistää, kulutus nousee kuuteen amppeeriin ja samalla jännite laskee alle 12V.
Kun jännite laskee tarpeeksi, invertteri huutaa apua ja lopulta sammuu.
Olen sitä jokusen kerran käynnistellyt ja käyttöaika lyhenee kerta kerralta.
Mittarista kun katsoo olen saanut akusta tiristettyä 3,6Ah virtasta.
Minulla on siis käsissäni 4 Ah AGM akku.
Uutena tästäkin akusta olisi saanut tuolla 6A kuormalla ulos 120Ah.
Alan:
Mulla akku on alkuperäinen, alustan valmistusmisajankoh ta 12.4.2008. Hupiakut lie asennettu samana vuonna tai 2009 alkuvuodesta.
Olisi kai nuo siis aika vaihtaa, vaikka taidankin tässä vaiheessa vaihtaa pelkät hupiakut (ne oireili jo viime kesänä) ja starttiakun syksymmällä, jos vaikka löytyy parempi idea kuin tuo em. Bosch. Sekin on jo jonkin verran originaalia parempi.
Mikä kiinnostaisi olisi kytkin, jolla saa hupiakut antamaan talvella lisävirtaa käynnistystä varten (Kabessako se oli vakiona?). Kuinkahan yksinkertainen homma tuo olisi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta