Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Kevytperävaunun hankinta
88k5:
Ainahan BE-kortin saamisen edellytys on ollut teoriakoe ja inssi - paitsi eräänä vuonna 1995 kun Sovjet-Finland oli liittymässä Euroopan (talous)yhteisöön ja ajokortit piti harmonisoida. B-korttilainen sai ajokortin uusinta hinnalla korttinsa päivitettyä BE-kortiksi, koska päivittämättä ajo-oikeus olisi hieman kaventunut 1997. Uusi isomuoviläpyskä piti hakea vuoden 1996 aikana. Näin annettiin tuon siirtymän takia kaikille mahdollisuus ostaa BE..
http://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/suomessa_kaytossa_olevat_ajokorttimallit
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: Wiki - 22.03.2016 kello on 23:15 ---C-kortit on suoritettu autokoulussa mutta pikku-e ei edellyttänyt mitään ajokoetta tai opetustunteja aikanaan.
--- Lainaus päättyy ---
Se "pikku-een" sai ns. lahjaksi kun silloin tapahtui ajokorttimuutos. Sitä ennenkin oli ollut oikeus ns.pikku-eehen, vaikkei sitä kortissa näkynytkään. Vähän sama juttu oli mulla kun sain A-BE-CE kortin, vaikka olin ajanut autokouluni ihan tavallisella kuorma-autolla. Ja se kortti oikeutti ajamaan vaikka 63(?) tonnista perävaunurekkaa. Koskaan en ole sellaista kuitenkaan ajanut enkä enää aja.
jva61:
Millon ison En on lahjaksi saanu? sehän ns. rekkakortti ja sen saaminen vaati ainakin 80 luvulla ajokokeen ja jo pohjalle Ceen eli kuorma autokortin
88k5:
^
Sehän oli se aiempi ajokorttiuudistus - taisi olla 19631972. Ne jotka olivat ajaneet "ammattiautokortin" pelkällä nupilla/pakulla, niille kirjoitettiin ABECE .. henkilöpirssillä ajettu kortti yletti vain AB:hen..
--- Lainaus ---1970-luvulle saakka auton ajokortit jaettiin yksityis- ja ammattiajokortteihi n; jälkimmäinen vaadittiin siltä, joka kuljetti henkilö-, paketti- tai kuorma-autoa ammattimaisessa liikenteessä tai hankki pääasiallisen toimeentulonsa autonkuljettajana toisen palveluksessa sekä siltä, joka kuljetti linja-autoa. Vaatimukset ammattiajokortin saamiseksi olivat yksityisajokorttia tiukemmat mm. auton rakenteen ja sitä koskevien määräysten tuntemisen osalta. Vuoteen 1969 saakka oli voimassa määräys, jonka mukaan ammattiajokorttia ei voitu myöntää henkilölle, joka oli menettänyt kansalaisluottamuks ensa. Vuonna 1972 voimaan tulleen ajokorttiasetuksen nojalla ajokortit luokiteltiin kirjaintunnuksin sen mukaan, millaisia ajoneuvoja kukin ajokortti oikeutti kuljettamaan.
--- Lainaus päättyy ---
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajokortti
jva61:
Ahaa,,, minä olin sillon niin nöösipoika että oli lupa vain polkuautoon, jota sitäkään ei oikeesti ollu ;D
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta