rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Retkiautoni mun  (Luettu 23792 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
Retkiautoni mun
« : 25.01.2016 kello on 22:13 »
Vaikka tuossa jo aikaisemmin ajattelin etten tänne mitään projektistani kirjoittele, niin pakko kai se on kun en oikeita vastauksia kysymyksiini helposti löytänyt.
Olen esimerkiksi pohtinut että mitenkä saisin helpoiten/halviten lämpöistä vettä astioiden pesuun/retkisuihkuun. ja miten retki suihku kannattaisi toteuttaa. Olen katsellut noita uppopumpullisia retkisuihkuja esim Biltema, mutta se veden lämmitys järkevästi niiden kanssa on vielä keksimättä. Voisiko esim auton takatilan lämmittimen letkuihin liittää lämmönvaihtimen joka veden lämmittäsi. Onko valmiita edullisia ratkaisuja olemassa?
Autoon tulee kyllä nestekaasu, mutta vain ruuan valmistusta varten.
Aloitan tämän kyselyn nyt tästä veden lämmittämisestä kun auto on aivan alkutekijöissä ja "kaikki" ratkaisut vaikuttavat kaikkeen tulevaan rakenteluun.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:09
  • Callengr
Vs: Retkiautoni mun
« Vastaus #1 : 25.01.2016 kello on 22:30 »
Kattila vaan tulelle!

  • Vieras
  • Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #2 : 25.01.2016 kello on 22:32 »
    Vaikka tuossa jo aikaisemmin ajattelin etten tänne mitään projektistani kirjoittele, niin pakko kai se on kun en oikeita vastauksia kysymyksiini helposti löytänyt.
    Olen esimerkiksi pohtinut että mitenkä saisin helpoiten/halviten lämpöistä vettä astioiden pesuun/retkisuihkuun. ja miten retki suihku kannattaisi toteuttaa. Olen katsellut noita uppopumpullisia retkisuihkuja esim Biltema, mutta se veden lämmitys järkevästi niiden kanssa on vielä keksimättä. Voisiko esim auton takatilan lämmittimen letkuihin liittää lämmönvaihtimen joka veden lämmittäsi. Onko valmiita edullisia ratkaisuja olemassa?
    Autoon tulee kyllä nestekaasu, mutta vain ruuan valmistusta varten.
    Aloitan tämän kyselyn nyt tästä veden lämmittämisestä kun auto on aivan alkutekijöissä ja "kaikki" ratkaisut vaikuttavat kaikkeen tulevaan rakenteluun.

     


       http://www.grillikauppa.com/vedenlammitin-kaasu-5-litraa

       http://www.glenergy.fi/Sunwind/NestekaasuTuotteet/Vedenlammittimet.html

       https://holvi.com/shop/auroran/product/3941c9595ea689754542b63b1c2c4ad4/

       http://verkkokauppa.playgreen.fi/product/42/nestekaasukayttoinen-vedenlammitin-5-litraa

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #3 : 25.01.2016 kello on 22:57 »
    Jos teet vesikiertoisen lämmityksen niin rakenna lämmönvaihdin ja hana jolla voi patterisiirron sulkea

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:15
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #4 : 25.01.2016 kello on 23:54 »
    .. veden lämmitys järkevästi niiden kanssa on vielä keksimättä. Voisiko esim auton takatilan lämmittimen letkuihin liittää lämmönvaihtimen joka veden lämmittäsi. Onko valmiita edullisia ratkaisuja olemassa?
    Autoon tulee kyllä nestekaasu, mutta vain ruuan valmistusta varten.
    Aloitan tämän kyselyn nyt tästä veden lämmittämisestä kun auto on aivan alkutekijöissä ja "kaikki" ratkaisut vaikuttavat kaikkeen tulevaan rakenteluun.
    No, esim. valmiin Primuksen lämminvesivaraan laittamalla glykolilinjaan:

    Näitähän voi saa käytettynä purkuvaunuista. Periaatteessa "käsistää kätevä" nykertää se itekin. Kuparista haitariputkea useampi kieppi, laippa ja juottamista. Ostaen sitten itse säiliö ja laipan kiinnitysmutteri..

    .. ja koko systemille tyroksinen "aromipesä"  ;)

    Tokihan Truma Boiler (10/14) kaasupolttimella voisi olla toinen vaihtoehto.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #5 : 25.01.2016 kello on 23:57 »
    Truma Boiler vie tilaa sen verran että voi yhtä hyvin etsiä käytetyn combi pannun.

    *****
    • Matkailija
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #6 : 26.01.2016 kello on 05:35 »
    No, esim. valmiin Primuksen lämminvesivaraan laittamalla glykolilinjaan:

    Eli tällä systeemillä se ottaisi lämmön auton moottorin lämmöstä? vai ymmärsinkö väärin?
    Pattereita ei autoon tule koska koko vehkeestä tulee todella ahdas paketti, ja lämmityksen ajattelin hoitaa joko 2kw dieselkäyttöisellä ilmanlämmittimellä tai sitten auton omalla webastolla ja alkuperäisellä takatilan lämmittimellä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:35
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #7 : 26.01.2016 kello on 07:38 »
    Kannattaa laittaa kaasulämmitin tai erillinen "webasto" veden lämmitykseen. Ei se moottorin lämpö riitä veden lämmitykseen kuin matka-ajossa. Talvella ei diesel lämpiä riittävästi ajaessakaan.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #8 : 26.01.2016 kello on 08:32 »
    kun autossa on tatilan lämmitin ja vepasto niin hieman kiertoa muuttamalla se lämmittäs vain takatilaa ja siinä kierrossa olevaa lämminvesivaraajaa ja sitten kun pitää moottorikin lämmittää niin hana auki moottoriin päin ja sitt lämpeis konekkin

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:15
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #9 : 26.01.2016 kello on 08:44 »
    Eli tällä systeemillä se ottaisi lämmön auton moottorin lämmöstä? vai ymmärsinkö väärin?
    Pattereita ei autoon tule koska koko vehkeestä tulee todella ahdas paketti, ja lämmityksen ajattelin hoitaa joko 2kw dieselkäyttöisellä ilmanlämmittimellä tai sitten auton omalla webastolla ja alkuperäisellä takatilan lämmittimellä.
    Juuri noin kuin Rölli yllä kertoi.

    Takaosastoo tarpeeksi tehokas vesikenno, esim. 4.35kW

    Mitä sitä suotta kahta poltinta huoltaa kun yhdelläkin 5kW:lla kin pärjää. Ja ajonaika sillä vesivebastolla voi työntää lämpöä koppiin, jos koneesta ei riitä.

    *****
    • Matkailija
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:25.11.2017 kello on 14:20
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #10 : 26.01.2016 kello on 09:22 »
    No tuskin tuolla retkeillään juurikaan talvella. Syksyisin ja keväisin.
    Mites tuo lämminvesivaraaja toimii käytännössä? Jostainhan sinne pitää tulla vettä ja jostain sen pitää tulla pois sekoittajalle, vaikka tuossahan ei ole vaaraa ylikuumentumisesta vaikka varaajasta vesi loppuisikin. Veden käyttö tosin on varmasti vähäistä, mutta on mukavampi kassit huuhtoa lämpöisellä vedellä kuin jääkylmällä....

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:35
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #11 : 26.01.2016 kello on 09:35 »
    No tuskin tuolla retkeillään juurikaan talvella. Syksyisin ja keväisin.
    Mites tuo lämminvesivaraaja toimii käytännössä? Jostainhan sinne pitää tulla vettä ja jostain sen pitää tulla pois sekoittajalle, vaikka tuossahan ei ole vaaraa ylikuumentumisesta vaikka varaajasta vesi loppuisikin. Veden käyttö tosin on varmasti vähäistä, mutta on mukavampi kassit huuhtoa lämpöisellä vedellä kuin jääkylmällä....

    Jos pelkkää kassien huuhtelua, 40 litran vesisäiliö, josta pumpulla vesi kiertoon. Jako vaan kylmälle ja lämpimälle puolelle ja hanassa sekaisin.

    Ja harmaa puolelle vähintään yhtä suuri säiliö kuin puhtaalla puolella.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:15
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #12 : 26.01.2016 kello on 09:42 »
    Siinä primuksen varaajassa tuossa valkoisen säiliön sisällä on sitä lämmitettävää vettä; laipassa tulo- ja menoliitin/yhde (toinen menee peremmälle säiliöön, jotta sekoittuu kylmä ja lämmennyt). Tietty se lämmityskierron (sisällä olevalle kiepille ) meno- ja paluuyhde laipassa myös..

    Mitään vaaraa ei kuivakäytöstä ole. Ainoastaa pakkaskelilä, jos unohtaa vedet sisään - lämpimän poistopilli pitää olla oik. asennossa (pohjalla), jotta tyhjennettäessä tyhjenee..

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #13 : 26.01.2016 kello on 11:19 »
    Vaatii kyllä nestekaasupullon matkassa kuljettamisen, mutta ehkäpä tästä ?
    https://www.eccotemp.com/eccotemp-l5-portable-tankless-water-heater/?setCurrencyId=5

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
    Vs: Retkiautoni mun
    « Vastaus #14 : 26.01.2016 kello on 11:57 »
    Mä laittasin siihen autoon kaksi itsenäistä järjestelmää. Toinen olis Webasto, mikä lämmittäs auton moottorin ja tarvittaessa sisätiloja esim talvella ajoon lähtiessä. Asuin/oleskelutilan retkeilyajan lämmitys + lämmin vesi tulis ihan asianmukaisella Trumaticin lämmittimellä nestekaasulla.Diise lit jättäsin sille weballe ja auton moottorille.
     Ne ilmaputket on suht kätevät laittaa ja jos autossa olis sisälläkin suihku käytössä wc tilan yhteydessä esim., tuon tilan kuivaaminen tapahtuis tuolla truman ilmalämmöllä. Sillä pysyis veskikin lämpimänä, sisätilat myös luonnollisesti. kattoluukku/venttiilli vaan suihkutilan kattoon, mistä kosteus johtuisi ulos. Myös retkeilyssä käytettävät kosteat varusteet kuivuu tuolla kätevästi siellä suihkutilassa. Akkuihin satsaisin sekä esim pikkanen salkkuagre varoiksi. Raitisvesisäiliö esim. Istuin tai vuodelaatikkoon pumppuineen.
    Lähinnä ajattelin näin kun nyt on talviaika ja jos tuota retkeilyautoa pitäs talvellakin käyttää.
    Riippuu ihan sitten auton tiloista miten saa kaikki sydeemit natsaamaan. Merkki ja malli kun tuossa ei ilmi tullut.