Siksi, että kotimainen maksaa veronsa Suomeen.
Kyllä Lidl maksaa veroja Suomeen: yhteisöveroja 13,5 miljoonaa euroa ja aika paljon tekee myös työntekijöiden palkkojen sivukuluina maksetut verot ja veroluonteiset maksut. Työntekijöitä on 4659. Investoinnit vuonna 2014 olivat 70 miljoonaa euroa -> aika moni suomalainen rakentaja sai töitä uusien Lidlien rakentamisesta tai laajennuksista. Esim Porissa paikallinen rakennusliike rakensi Lidlin myymälän laajennuksen ja Alkolle tilat lopuuvuonna. Liikevaihto nousi helmikuussa 2015 päättyneellä tilikaudella 1358,5 miljoonaan euroon. Tulos ennen veroja oli 78 miljoonaa.
Vertailun vuoksi Kesko Oyj:
Vuoden 2014 ruokakaupan liikevaihto 4316 miljoonaa ja koko konserni 9071 miljoonaa. Liikevoitto ruokakauppa 207,4 miljoonaa ja koko konserni 236,6 miljoonaa. Eli Kesko teki melkein koko liikevoittonsa ruokakaupasta muu toiminta tuotti vain 30 miljoonaa vaikka liikevaihto oli reilusti ruokakauppaa suurempi.
Yhteisöveroja Kesko konserni maksoi tilikaudelta 2014 43,8 miljoonaa euroa.
Yhteisöverojen osuus tuloksesta oli käytännössä yhtä suuri kummallakin yhtiöllä. Eli Lidl ei ole siirtohinnoittelull
a tms. keinoilla siirtänyt tulostaan muualla verotettavaksi.
S-ryhmään vertailu on vähän vaikeampaa kun se muodostuu Keskusosuuskunnasta ja alueellisista osuuskaupoista.
Itse asioin sekä Lidlissä että paikallisessa S-osuuskaupassa ja olen Satakunnan Osuuskaupan jäsen. Mutta olen sitä mieltä, että olisi mukavampi, jos ne bonukset olisi vähennetty suoraan hinnoista valmiiksi. Kyllä Kola on S-kaupoissa aika paljoan kalliimpaa vaikka bonuksetkin huomioi Lidliin verrattuna. Joissakin tuotteissa on toisinpäin eli Lidl selvästi kalliimpi. Lidl myy paljon suomalaisia tuotteita omien brändiensä alla. Esimerkiksi maitotuotteet valmistaa Satakunnan Osuusmeijeri ja vihanneksissa ja juureksissa on paikallisten tuottajien tuotteita samalla tavoin kuin muissakin "suomalaisissa kaupoissa".
Lidl, Talouselämän artikkeli:
http://www.talouselama.fi/uutiset/lidl-paljasti-lukunsa-nain-paljon-tuli-kasvua-viime-vuonna-3485657Keskon tilinpäätös 2014:
www.kesko.fi/globalassets/03-sijoittaja/.../kesko_tilinpaatos_2014.pdf