Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Henkilöauton esilämmityksen vaikutus päästöihin ja energian kulutukseen.
Leader dog:
Niin, eihän tuon mitään tutkimuksia oikeasti tarvitse, mukavuus ajaa kyllä kaiken edelle. Polttoainetaloutta ajatellen moottorin lisäksi nuo pakolliset pyörivät osasaset; laatikko,"perä",pyöränlaakerit olisivat saatava lämpimiksi, jotta tuntuvia polttoaine säästöjä rupeaisi kerääntymään ja tuohon tarvittaisiin vain lämmin autotalli jossa koko auto lämpenisi ...... tai vaihtoehtoisesti ilmastollisesti lämmin ympärivuotinen ilmanala.... Thumb
kimi:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 1.01.2016 kello on 12:10 ---
Minulle merkittävin asia on mahdollinen moottorin kestoiän pidentyminen. Yhtä tärkeä asia on mukavuus ja turvallisuus lähteä lämpimällä autolla.
Polttoainekäyttöine n esilämmitin minulla on kaikissa talviautoissa. Sen etu on sähköstä riippumattomuus.
--- Lainaus päättyy ---
Nyky voiteluaineet voitelee heti kovassakin pakkasessa ja moottoreiden työstäminen on paljon tarkempaa kuin aikaisemmin. Kyllä nykymoottori tämän päivän öljyillä kestää lämmittämättäkin.
Toki on muitakin osia johon lämmitys vaikuttaa, esim jakopäänhihnat voi olla eri materiaaleista valmistettu ja muistaakseni esim Gatesin hihnoissa on lumihiutale merkki hihnoissa jotka on tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin. Alfassa on esim hihnanvaihtoväli pohjoismaissa 60 000km ja eteläeuroopassa 120 000km, samalle hihnalle.
Mukavuutta esilämmitys tuo mukanaan, ja sen takia itse sitä joskus käytän
HiTec:
--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 1.01.2016 kello on 12:55 ---Alfassa on esim hihnanvaihtoväli pohjoismaissa 60 000km ja eteläeuroopassa 120 000km, samalle hihnalle.
--- Lainaus päättyy ---
Ja sitten on tuo PSA:n erikoisuus, Citroën 180tkm/10v hihnalla, mutta Peugeot tasan samalla moottorilla vain 60tkm/5v, saati mitä tuo tulee olemaan näillä uusimmilla öljykylpyisillä hihnoilla kun hihnan pitäisi mukamas kestää moottorin ikä ???
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 1.01.2016 kello on 12:55 ---Nyky voiteluaineet voitelee heti kovassakin pakkasessa ja moottoreiden työstäminen on paljon tarkempaa kuin aikaisemmin.
--- Lainaus päättyy ---
Sen verran vanhanaikainen olen....
jotta en usko.
0yxxy0:
Laitan ite roikaan vaan sen takia että moottori lähtis mukavammin käyntiin ja sisätila ei ihan ulkolämpötilassa. Mun nokivasaran päästöt on pisara meressä mitä suhteessa siihen mitä moni maa tekee mitenkään niihin puuttumatta. Kovalla pakkasella kello käyttää välillä päällä mutta sekin vain sen takia jos tulee äkkilähtö töihin kesken unien. Silloin kun työauto kotipihassa se lähtee käyntiin ilman roikkaa, joko webastolla tai ilman kelistä riippumatta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta