rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Sivuventtiilipullo  (Luettu 16202 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Sivuventtiilipullo
« : 17.12.2015 kello on 19:21 »
Heippa taas.

Nyt on ollut  niin harmaata ettei oo ollu paljoa tekemistä, ja kun kesällä kaasupullon liitin vuoti kahteen kertaan tyhjäksi, löysäksi jääneen käsin kierretyn liittimen takia niin piirsin kuvat ja jyrsin cnc:llä iltapuhteina avaimen liittimen kiristämiseen. On kevyt ja kerrassaan helppo käyttää. Kovin ei kannata kiristää kun tuntuu olevan pullon tiiviste kovin pehmeää. Käyttääkö väki työkaluaja kiinnitettäessä pulloa säätimeen?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #1 : 17.12.2015 kello on 19:27 »
En käytä muuta, kuin pikkuisen avitan paineenalentimella sekä kiristystä että tarvittaessa irtiottoa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2021 kello on 14:40
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #2 : 17.12.2015 kello on 19:27 »
Ihan käsin olen mutterin kiristänyt, ennen lopullista kiristystä kääntäny paineensäädintä vastasuuntaan ja lopullisessa sitte yhtäaikaa kiinni. Aina on tähän asti pitäny

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 13:27
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #3 : 17.12.2015 kello on 19:38 »
Ihan käsin olen mutterin kiristänyt, ennen lopullista kiristystä kääntäny paineensäädintä vastasuuntaan ja lopullisessa sitte yhtäaikaa kiinni. Aina on tähän asti pitäny

Sama konsti ja on riittänyt.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #4 : 17.12.2015 kello on 19:43 »
Kaksi edellistä vastausta, toimin samoin ja avaus toimii samalla lailla.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 16:16
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #5 : 17.12.2015 kello on 20:05 »
Just noin kuin edellä on monet kertoneet. Helppo ja vaivaton ja työkalut on aina käsillä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 19:45
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #6 : 17.12.2015 kello on 21:09 »
Just noin kuin edellä on monet kertoneet. Helppo ja vaivaton ja työkalut on aina käsillä.


Eikä mee liian tiukkaan.  : Thumb

Mutta hienon avaimen olet tehnyt.  Thumb Nyt kun sinulla on ne kuvat CNC:lle valmiina, niin voisit tehdä meille kohmelosormille tuollaiset samanlaiset, niin ei oltaisi kateellisia. :laugh: Tonhan voisi tehdä alumiinin puutteessa vaikka muovista.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
Vs: Sivuventtiilipullo
« Vastaus #7 : 17.12.2015 kello on 21:47 »
En käytä muuta, kuin pikkuisen avitan paineenalentimella sekä kiristystä että tarvittaessa irtiottoa.
Mulla tuo ei ole enää ollut mahdollista siitä lähtien (2007->) kun on letkurikko venttiilit systeemissä ja säädin seinässä kiinni. Eikä korkeapaineletkun vihreästä napista arvaa lähteä vääntämään - eikä tarviikkaan kun auton mukana tuli muovinen truman avain.  Thumb

  • Vieras
  • Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #8 : 17.12.2015 kello on 21:57 »
    auton mukana tuli muovinen truman avain.  Thumb
    (Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

    Sama avain löytyy myös täällä. Tuo oli auton mukana, itse asiassa oikein kaksin kappalein, liekkö vahingossa laitettu tuplana.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:38
    Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #9 : 17.12.2015 kello on 22:58 »
    Työkaveri tulosti minulle 3D-tulostimella muovisen avaimen. Ihan käypänen ja kätevä, varsinkin kun ei ole kaasun ulosottoa ja pitää vaihdella letkua pulloon. Ketjun aloittaja tehnyt hienon avaimen. Thumb

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:31
    • seniori
    Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #10 : 18.12.2015 kello on 08:59 »
    Olen kiristänyt/löysännyt aiemmin kerrotulla tavalla 25 vuotta painesäätimestä auttaen ja kiristänyt (tarvittaessa) loput siirtopihdeillä. Joissain vanhemmissa vaunuissani oli ilmeisesti heikot tiivisteet. Ehkä väärien kiristystapojen vuoksi.
    Eräänä kesänä käteen jäi muutaman euron muovinen avain karavanliikkeessä käydessäni. Se toimii.
    Kaasupullokotelossa ei saa haista kaasu yhtään.


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #11 : 18.12.2015 kello on 09:28 »
    Tila on niin ahdas, että on vaikea saada kiristettyä käsin riittävästi. Käytän varovasti kevytrakenteisia pihtejä, en välttämättä aina (etummainen pullo on helpompi).

    Muovisen avaimen sain kerran Jyväs Caravanista. Onnistuin rikkomaan sen melkein heti, ei ollut laatu siinä kohdallaan.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
    Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #12 : 18.12.2015 kello on 09:36 »
    Niin.  Siis minulla on sellainen vihreä nappi josta ei oikein tohdi vääntää ja sitten letkukin alkaa kampeamaan liitintä auki. Siis säädin on kaasupullokotelon katossa kiinni. Siksi tein avaimen ettei sormin saa liitosta pitäväksi. Uutta avainta pitää vielä lyhentää 1 cm jotta ei osu kaasukotelon kattoon. Kyllähän avaimia tulee koneesta kunhan 3mm kovaa alumiini levyä saisi jostain. Otaniemen Protoshop kun sulki ovensa niin en ole löytänyt vielä uutta materiaalien ostopaikkaa.
    Kesällä kaasu haisi tuon tuosta pullokotelossa kun käsin yritin liitintä kiinni. Katsotaan nyt kuinka ensi kesänä käy.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:47
    Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #13 : 18.12.2015 kello on 10:08 »
    Niin, ei minua koskaan 70-luvulta alkaen ole ohjeistettu tiukkaamaan sormitiukkuutta kireemmälle pulloliitintä.. muistelen jostain ihan lukeneenikin. Nyky m-autossanikin joskus olen haistavinaani kaasun, jos käyn painelemassa useampaan kertaa sitä pullon puoleista vihreätä nappia, kun myös säätimen nappi "lauennut" eli kaasu käytössä loppunut..
    Myös talven jäljiltä kun pulloventtiili ollut kuukausia kiinni, vihr. nappia auki pitänyt paine vajunnut korkeapaineletkussa, tulee nappia joskus turhaankin paineltua.. Ihan normia on pullon sulkeminen reissunpäätteeksi, vaikka viikon päästä jatkuisikin..

    Tuota työkalua tarvitsen juuri tuon kaapin tilanahtauden takia kun yhden käden hommaksi menee.. Itse asiassa näissä autojen ahtaissa kaapeissa saa pulloja pyöritellä, että kankea korkeapaineletku menee jouhevasti kaarella, ilman liitospintaan kohdistuvaa vääntöä. Sormin sen mutterin pitää helposti pyöriä, ja malliltaankin on sellaiseksi tarkoitettu..

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Sivuventtiilipullo
    « Vastaus #14 : 18.12.2015 kello on 10:38 »
    Minulla oli jonkun aikaa auto, jossa oli letkurikkoventtiili . Tulin tulokseen, että kaasukaappi haisee aina kaasulle,  koska korkeapaineletkuuun jää paineista kaasua pulloventtiilin sulkemisen jälkeen. Ja kun letku irroitetaan pullon vaihtoa varten, nin kaasu tupsahtaa kaappiin ja tarttuu jonkun verran sen seinämiin.  Siis haisee aina.

    Minullakin on mielikuva, että jossakin, jos ei ihan kielletä,  niin ainakin suositellaan vain käsin kiristämistä.  Ettei venttiilin tiiviste vioittuisi.