rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?  (Luettu 6899 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« : 12.12.2015 kello on 22:39 »
Vetopää keskustelussa tuli esille, että turistimatka on eri kuin vaunulla kulkeminen.

http://karavaanari.org/index.php/topic,15447.msg295798/topicseen.html#new

Minulla turistimatka on sitä, kun lähden kotoa pois jonnekkin ns lomalle, oli se lentäen, autolla, vaunulla tai ihan millä vaan, minne vain.

Itse olen aina turistimatkalla, kun olen lomalla.  ;D

Mikä sen mukavampaa kuin olla turistina Kunkulla  Thumb

Miten te koette turistimatkan ?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.04.2024 kello on 23:31
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #1 : 12.12.2015 kello on 22:47 »
Turisti on mielestäni sellainen, joka kulkee ryhmänjohtajan perässä kentältä hotelliin ja yhteiskuljetuksilla nähtävyyksiä katseleen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:05
  • Lempäälä
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #2 : 12.12.2015 kello on 22:53 »
  Jossain päin Lappia sanotaan rinkkaselkäisiä turisteiksi. :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #3 : 12.12.2015 kello on 22:56 »
Turistimatka on minulle valmismatka, jossa mennään karjalaumana oppaan perässä. Ilman, että olisi itse nähnyt mitään vaivaa matkan eteen. Joskus valmismatkan avulla voi tehdä halvan omatoimimatkan, mutta nykyään sellainen on ainakin omalla kohdalla harvinaista.

Itse harrastan matkailua, matkailuauto on siihen vain yksi keino. Osoittautunut mielekkääksi Euroopassa, mutta myös suhteessa kalliiksi. Ite olen rajannut Espanjan, Portugalin, Turkin ja Kreikan ulos matkailuautoilusta, en kerkiä niihin saakka autolla vaikka haluaisin. Kolme ensinmainittua on mulle osoittautuneet oikein mukaviksi kohteiksi.

Omatoimimatkoillani suunnittelen ja varaan matkat täysin itse. Matkatoimistoa tarvitsen vain, jos on pakko.

Mutta pysytään nyt tässä aiheessa, vetopääjutut jääköön omaan ketjuunsa.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:07
  • Epsoo
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #4 : 13.12.2015 kello on 01:59 »
Turistimatka on minulle valmismatka, jossa mennään karjalaumana oppaan perässä. Ilman, että olisi itse nähnyt mitään vaivaa matkan eteen. Joskus valmismatkan avulla voi tehdä halvan omatoimimatkan, mutta nykyään sellainen on ainakin omalla kohdalla harvinaista.

Viime kesänä tuli tehtyä valmismatka, josta tosin käytettiin vain lennot ja hotelli. Loman loppupuolella oli opas sujauttanut lapun hotellihuoneen oven alta kysyäkseen että onko kaikki OK kun ei meistä ole mitään kuulunut/näkynyt. Ainoa jolloin käytettiin opaspalveluita oli lentokentällä lähtiessä kun laiskuuttaan kysyttiin että mikä tiski on meidän check in...

Tosin tuo ei ollut mikään "halpa omatoimimatka", reilusti yli 2000€ viikko kahdelta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #5 : 13.12.2015 kello on 07:36 »
Kielitoimiston sanakirja määrittelee sanan turisti = matkailija Esim lapin-turisti.

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=turisti&SearchWord=turisti&page=results

Valmismatka=Pakettimatka on käsittääkseni matkatoimistolta avaimet käteen perusteella ostettu matka

Omatoimimatka on mielestäni matka, jossa olet esim lennot, laivat, majoitukset, autot, olet hoitanut itse, kohteesta riippumatta.

Wikipedia määrittelee turimin seuraavasti:

Turismi on eräs matkailun muoto. Turismin käsite otettiin käyttöön Englannissa 1700–1800-luvun vaihteen tienoilla. Turisti on matkailija, joka kiertää katselemassa paikkoja, ja turismi on tyypillisesti teollistuneen ajan matkailua.

Massaturismilla tarkoitetaan suurten ihmisjoukkojen matkustamista yleensä samankaltaisilla, standardisoiduilla pakettimatkoilla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Matkailu

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 18:28
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #6 : 13.12.2015 kello on 08:10 »
Kun kommentteja lukee niin, turistimatka=lällärimatka. Kun jouduin kuukausi sitten lentämään kotipaikkakunnalta Kanarian saaarille, se oli lällärimatka/turistimatka/touotamiesten matka. Suomalaiset ramppaa siellä jatkuvasti, joten touotamiesten matka osuu eniten kohdalleen.  ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #7 : 13.12.2015 kello on 08:36 »
Juuri niin, se on miten sen kukin näkeen.

Toiset pitää turistimatkoina lällärimatkoja, minä taas pidän kaikkia matkoja turistimatkoina, jotka eivät ole työmatkoja.

Tämän kuvan olen ottanut favelasta eli Rio Janeiron slummista.

Tuonne ei valmismatkoja järjestetty eikä mitään muitakaan matkoja, mutta veikkaan, että paikalliset pitivät minua aika turistina, sen verran suomipoika erottui massasta.


« Viimeksi muokattu: 13.12.2015 kello on 08:56 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:30
  • Autossa on pyörät
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #8 : 13.12.2015 kello on 09:00 »
Nämä turistimatkat ja lentoreissut jne ovat ihan mukavia. Niitä ei pidä kuitenkaan sekoittaa vaunumatkailuun . Varsinkaan keskusteluissa vaunun vedosta ja ominaisuuksista.
Olen kyllä itsekin käynyt eripuolilla maailmaa lentämiskoneella. En laske niitä vaunureissuiksi missään. Seuraava lyhyt matka jo välipäivinä, ilman raportointia.
Tässä kävelevää käsilaukkua Gambiasta , antoi sentään taputtaa






*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #9 : 13.12.2015 kello on 09:51 »
Turismia parhaimmillaan. Asuntoautolla Colnicassa.

Tuettiin paikallista matkailua käyttämällä leirintäaluetta ja alueen palveluja.





« Viimeksi muokattu: 13.12.2015 kello on 10:01 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 16:55
  • Savo
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #10 : 13.12.2015 kello on 10:19 »
Kyllä se munkin mielestä on tuo avaimet käteen matkat eli matkatoimiston järjestämät matkat.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:35
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #11 : 13.12.2015 kello on 10:26 »
Turistimatka on sellainen, jossa hönöillään ja ollaan muutenkin hukassa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #12 : 13.12.2015 kello on 10:31 »
Jossain vaiheessa 2000 -luvun alussa mulla tuli ns. lasi täyteen matkaoppaita, niiden osaamattomuutta ja jatkuvaa markkinointia sekä valmismatkojen huonoa hinta-laatusuhdetta. Halpalentoyhtiöt aloittivat juuri oikeaan aikaan, samalla hinnat alkoivat laskea perinteisilläkin.

Omatoimimatkojen suunnittelu on jo osa matkaa, sen touotaihmiset tekee katsellen hotellinkuvia netistä, ennen matkakuvastoista.

Rannalla tai uima-altaalla makaaminen on mun mielestä myös turistimatkailua.

Kulkinereissaaminen on valmismatkailun vastakohta siinä missä muu omatoimimatkailukin, jos ei matkanjohtajan johdolla jonossa ajeta. Sellaisiakin reissuja on ilmeisesti joskus tehty joissain yhdistyksissä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:05
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #13 : 13.12.2015 kello on 11:35 »
Turistimatkoja ovat kaikki muut matkat kuin työmatkat, matkailutavasta rippumatta. Mielestäni.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:07
Vs: Mikä teidän mielestä on turistimatka ?
« Vastaus #14 : 13.12.2015 kello on 12:11 »
Turistimatkoja ovat kaikki muut matkat kuin työmatkat, matkailutavasta rippumatta. Mielestäni.

Miten sitten kun vaimo käy koiranäyttelyssä ja sinä vietät aikaa samalla paikkakunnalla sen aikaa kun hän on koirien kanssa kisapaikalla. Hänkö on "työmatkalla" ja sinä turistimatkalla?

Minusta tuon viivan vetäminen on mahdotonta. Työmatkalla kun viettää vapaa-aikaa kohdepaikan tutustumiseen, mikä silloin on kyseessä. Itse aina vuokrasin auton työmatkoilla ja kiertelelin laajemmin seutua vapaa- aikana.  Toki matkan ensisijainen tarkoitus oli työmatka mutta ajasta suuren osaa olin turisti