Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Retkeilyauto Adria Saksasta vai Suomesta ym?
Viljonka:
Tervehdys,
mua kiinnostaa hankkia retkeilyauto ja olen aika noviisi matkailuautoihin liittyvissä asioissa. Tietoni olen hommannut lähinnä netistä. Muutamaan kysymykseen en tahdo oikein löytää riittävästi vastauksia, joten pyydän jeesiä teiltä arvoisat karavaanarit.
1) Kannattaako hankkia retkeilyauto saksasta vai suomen markkinoilta, kun käytettävissä on max 35 000 euroa autoon? Hinnoissa ei mahdottomia eroja näytä olevan kun olen vertaillut mobile.de ja nettiautoa.
2) Tullin säädökset verovapaudelle melko selkeä. Onko mitään erityistä lisäksi, jota pitäis ottaa huomioon maahantuonnissa?http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto
3) Saksalaisissa autoissa ilmeisesti kaasujärjestelmän paine suurempi kuin suomessa. Tarviiko muuntaa suomesssa pienemmäksi ja paljonko suurinpiirtein maksaa?
4) Voiko tollaisella autolla yöpyä yli -20 asteen pakkasissa, jos Trumatic lämmitin? Autojen eristys myös kiinnostaa. Liikkeessä kerrottiin, että siellä on jonkun sortin kuplamuovia pellin ja verhoilun välissä. Kuulosti oudolta, osaatteko kertoa tarkemmin mitä se on ja millainen lattiaeristys autoissa on?
5) Mikä on mielestäsi paras lämmitysmuoto - Webasto, Trumatic, sähkö? Jos on Webasto, niin tarviiko enää Trumatic lämmitintä vai riittääkö pelkkä Webasto? Sähköinen lattialämmitys houkuttaisi, koska esim. Levillä tolppapaikka maksoi 59 €/vrk, niin samalla rahalla saisi lämmitettyä eikä kuluisi kaasua.
6) Onko kaksi akkua ehdoton asuintilan puolella vai pärjääkö yhdellä - millaisia kokemuksia?
6) Millaisia tyyppivikoja Adriassa on ja Fiatin korissa/moottorissa, joihin on hyvä kiinnittää huomiota ostohetkellä?
Kaikki apu on tervetullutta ja kysymysten ohikin saa mielellään vastata. Kiitos avusta.
ps. Tässä esimerkiksi melko kilpailukykyiseltä vaikuttava hinta saksalaisiin verrattuna.
http://www.nettikaravaani.com/sun-living/flexo-v1/1446840
tai tämä
http://www.nettikaravaani.com/adria/twin/1446958
Turhan Höpöttäjä:
Miksi retkeilyauto. Eikö pieni hyvillä eristyksillä oleva tavallinen matkailuauto satasen lätkineen kiinnosta. Voihan se olla himppasen leveämpi kuin retkuiluauto, taas pittuuksia löytyy joka lähtöön.
Lattialämmitys on lämmitys joka saa lattian mielyttävän läpimäksi tepastella, mutta kulkimen lämmitykseen se ei riitä.
Alan:
Et ihan vähää kysykään.
1) Jos on Suomessa samanhintainen, varusteet huomioon ottaen, ja mieleinen malli löytyy, niin ei kannata hakea.
2) Tuonti on yhtä ongelmatonta kuin henkilöauton. Jos liikkeestä ostat niin murheita ei pitäisi tulla.
3) Kaasupaine on ollut jo vuosikausia sama, olet ostamassa uudenkarheaa, joten ei huolta.
4) En ostaisi peltikuorista talvikäyttöön, Trumalla kyllä sinänsä tarkenisi, mutta eristyksissä on eroja.
88k5:
kohtaan
3) Jos, et 90-luvun autoa Saksasta hae, niin sama 30mbar kaasulaitteisto niissä on. Vanhoissa tosiaan 50mbar, jolloin siis jk, lämmitin jne vaihdettava.. Jokatapauksessa vaihtoon menee pulloliitin/paineensäädin, tai jos -07-> niin koko korkeapaineletku säätimen (ei tarv. vaihtaa) ja pullon väliltä. Kaasuliikkeestä tarviit tark. todistuksen, mikäli auto ei ole e-tyyppihyväksytty.. suom/ruots. kieliset kaasutarrat joudut liimaamaan sakujen päälle. Pieniä kuluja, mutta tehtävä rekisteröintiin..
Paljonhan noissa on kylmäsiltoja, esim. tuossa takasängyn luona nuo pariovet. Vaikka lämpöä riittäisi, ei se hikoilua poista.. talvikäyttöä ajatellen, tuo liukuovi on kyllä kummajainen - vaihtuupahan ilma :D
Hintahan noissa muodostuu tekniikasta, ei kuorista - puoli-integroituun itse hyppäisin, niin saa kunnon tilat, suihkut ja wc:n. Mutta ei kaikki tarvitse..
tsahkali:
6-metrinen 'oikea' matkailuauto on dekadia parempi kuin samanmittainen peltikuorinen ja vain hiukan leveämpi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta