Kirjoittaja
Aihe: Aggregaatin tarpeellisuus puskaparkissa (Luettu 83134 kertaa)
« Vastaus #76 : 25.08.2016 kello on 11:22 »
On se tarpeeellinen ja paneelit katolle niin eipä puskassa sähköhuolta ja jokainen leirialueille maksamaton viiseuronen /vrk valosähköstä on kotiin päin.  usein ne parhaat ja väljimmät paikat leirialueilla on juuri niitä sähköttömiä. Onpa tuo auton sähkövoimala tarvittaessa käytettävissä kotihommiinkin, jos sattuu sähköt katkeamaan pidemmäksi aikaa. Roikka vain huoneeseen ja pakastimet ja telkkarit autosähkön perään. Eräänlainen varavoimala hätätilanteita varten. 
« Vastaus #77 : 25.08.2016 kello on 11:46 »
^ Samaa mieltä  Vaikkei sähkö olekkaan vielä loppunut, eikä sitä ole säästeliäästi käytetty, niin luo hyvää fiilistä tunne siitä että lisää virtaa saa kun nykäisee narusta  Ja kyllähän noiden panelien tuotto alkaa pikku hiljaa hiipumaan niin saattaa joutua aggrea käyttämäänkin syksyn reissuilla. Tuuriss näin erikoisen virityksen kun oli samanlainen aggre kuin minulla(Verkkokaupan halpis 4-t agre) viritetty Matkaaja as.auton katolle. Siellä se suojaamattomana kulki ja näytti melko orvolta...Ideana ehkä ok mutta ei varmasti sadetta ja pölyä kauan kestä. Sitä paitsi on se sen verran äänekäs että kulkimen katolla kun käyntiin täräyttää niin... 
« Vastaus #78 : 25.08.2016 kello on 12:12 »
^ Samaa mieltä Vaikkei sähkö olekkaan vielä loppunut, eikä sitä ole säästeliäästi käytetty, niin luo hyvää fiilistä tunne siitä että lisää virtaa saa kun nykäisee narusta  Ja kyllähän noiden panelien tuotto alkaa pikku hiljaa hiipumaan niin saattaa joutua aggrea käyttämäänkin syksyn reissuilla. Tuuriss näin erikoisen virityksen kun oli samanlainen aggre kuin minulla(Verkkokaupan halpis 4-t agre) viritetty Matkaaja as.auton katolle. Siellä se suojaamattomana kulki ja näytti melko orvolta...Ideana ehkä ok mutta ei varmasti sadetta ja pölyä kauan kestä. Sitä paitsi on se sen verran äänekäs että kulkimen katolla kun käyntiin täräyttää niin... 
Itse kun olen vahvasti ollut siinä käsityksessä, ettei paneelit tuota syys-lokakuussa tuolla Enontekiö-Utsjoki alueella enää oikeastaan mitään. Eli siihen käyttöön turha hankinta ? Pitääkö tämä paikkansa ?
« Vastaus #79 : 25.08.2016 kello on 12:29 »
Itse kun olen vahvasti ollut siinä käsityksessä, ettei paneelit tuota syys-lokakuussa tuolla Enontekiö-Utsjoki alueella enää oikeastaan mitään. Eli siihen käyttöön turha hankinta ? Pitääkö tämä paikkansa ?
Ei varmaan lokakuussa tuotakkaan mitään ja syyskuukin on onneton tuotoltaan. Nythän nousee se virran talteenottokyky->lue AKKU isoon kuvaan.  Mutta sekin loppuu aikanaan ja aggrea tarvitsee tuolloin.
« Vastaus #80 : 25.08.2016 kello on 14:12 »
Ei varmaan lokakuussa tuotakkaan mitään ja syyskuukin on onneton tuotoltaan. Nythän nousee se virran talteenottokyky->lue AKKU isoon kuvaan. Mutta sekin loppuu aikanaan ja aggrea tarvitsee tuolloin.
Koko ajan paneelit kuitenkin pikku hiljaa pukkaa amppeerin osasia akkuun kun vain valoa on vähänkään. kesäisenä aikana sitäkin enemmän. Se on paneeleiden kanssa vähän kuin plug and play  Kerran asennettuna ne voi melkeimpä unohtaa.  ja akut on koko ajan täydessä iskussa. Etenkin auton seisomisajalla ei tarvi erikseen huolehtia kesäaikana akkujen varauksesta. Agren voi tietty korvata auton omalla moottorilla ja invertterillä, mutta jotenkin tuntuu älyttömältä jyryyttää isoa konetta akkujen lataamiseen tyhjäkäynnillä. Varsinkin nyky dieseleiden nokiloukut saa pian tukkoon käyttämällä niitä kylmänä pitkiä aikoja ja onpahan se laitontakin.  Vielä sellanen asia, kun joskus saattaa auton seisoessa jäädä jokin kuormittava sähkölaite päälle, tai muuten sähköjärjestelmässä virtavuotoa, niin panelit huolehtii, ettei akut pääse vahingossa tyhjenemään totaalisesti.
« Vastaus #81 : 25.08.2016 kello on 15:27 »
Koko ajan paneelit kuitenkin pikku hiljaa pukkaa amppeerin osasia akkuun kun vain valoa on vähänkään. kesäisenä aikana sitäkin enemmän. Se on paneeleiden kanssa vähän kuin plug and play Kerran asennettuna ne voi melkeimpä unohtaa. ja akut on koko ajan täydessä iskussa. Etenkin auton seisomisajalla ei tarvi erikseen huolehtia kesäaikana akkujen varauksesta. Agren voi tietty korvata auton omalla moottorilla ja invertterillä, mutta jotenkin tuntuu älyttömältä jyryyttää isoa konetta akkujen lataamiseen tyhjäkäynnillä. Varsinkin nyky dieseleiden nokiloukut saa pian tukkoon käyttämällä niitä kylmänä pitkiä aikoja ja onpahan se laitontakin.  Vielä sellanen asia, kun joskus saattaa auton seisoessa jäädä jokin kuormittava sähkölaite päälle, tai muuten sähköjärjestelmässä virtavuotoa, niin panelit huolehtii, ettei akut pääse vahingossa tyhjenemään totaalisesti.
Juu, kyllä näin. Sitten kun pimeys oikeasti laskee niin ei tahdo valonmäärä korvata enään säätimenkään viemään virtaa eli minulla ainakin järjestelmä purkaa itseään. Sitten kun tämä hetki tulee niin otan sulakkeen pois panelilta ja käytän vauna kuten se oli alunperin suunniteltu eli maasähköllä lataamalla. Meinasitko että intikalla ottaisi auton akulta virtaa ja auto hyrskyttää vai millaista viritystä ajattelit? Kyllä se on todellinen hätävara.
« Vastaus #82 : 25.08.2016 kello on 17:33 »
kesäaikaan paneelista virta sisään akkuun ja intikasta ulos. jos paneelit ei riitä, silloin tarvii varmaan agrea apuun, jolloin ac sähkön saa pakastimelle agresta suoraan. Minun tapauksessa, kunhan vain kaasua saa, niin tehonsyöttö ajallisesti lähes rajaton ajankohdasta riippumatta. Kompurakaapin kotona pitää kylmänä ja loput asumismukavuudet saa autossa, kuten tavallisestikin. No epätodennäköistä että tarvii, mutta pappilanhätävarana saa turvatuksi ruuat ja pakasteet kotona. Joskus laskettiin että tuo säädin tyhjentäisi akun muutamassa kuukaudessa jos aurinkoa ei tule paneeliin. 
« Vastaus #83 : 25.08.2016 kello on 17:54 »
kesäaikaan paneelista virta sisään akkuun ja intikasta ulos. jos paneelit ei riitä, silloin tarvii varmaan agrea apuun, jolloin ac sähkön saa pakastimelle agresta suoraan. Minun tapauksessa, kunhan vain kaasua saa, niin tehonsyöttö ajallisesti lähes rajaton ajankohdasta riippumatta. Kompurakaapin kotona pitää kylmänä ja loput asumismukavuudet saa autossa, kuten tavallisestikin. No epätodennäköistä että tarvii, mutta pappilanhätävarana saa turvatuksi ruuat ja pakasteet kotona. Joskus laskettiin että tuo säädin tyhjentäisi akun muutamassa kuukaudessa jos aurinkoa ei tule paneeliin. 
Just näin laskettiin  Mulla kun toimii jääkaappi intikan kautta ja sitten vielä tuli cpap-laite riesaksi niin virran pitää riittää. Kyllähän muutama päivä menee sade kelillläkin mutta sitten pitää etsiä virtaa muualta. Agrea en vielä tositilanteessa ole tarvinnut. Mukana se on kuitenkin ollut, ehkä sinä pappilan hätävarana 
« Vastaus #84 : 28.08.2016 kello on 11:05 »
Nyt niitä agreja kaivellaan esille, kun sähköt poikki myrskyn jälkeen. 
« Vastaus #85 : 28.08.2016 kello on 20:00 »
« Vastaus #86 : 28.08.2016 kello on 20:52 »
Se on totinen paikka haja-asutusalueilla kun kunnon myrsky iskee, varsinkin talvisaikaan, sitä on paljon kiinteistöjä joissa ei ole puulämmitysmahdolli suutta, ja vilu tulee aika nopsaan.
Asuin viisi vuotta sitten tuolla Itä-Hämeessä sen tapanimyrskyn aikaan, ja aika paljon se sai ohjelmaa aikaan. Kännyt pimeni kuudessa tunnissa, ja öljylämmitys tietty heti kun sähköt katkes. Lankaverkko pelas muistaakseni 8-9h. Ja pakkasta oli n.-25. Sähköt oli poikki reilut 3 vrk ja mökeissään palelevia vanhuksia kuskattiin kunnan tiloihin lämmitteleen. Aggrekaatilla me pärjättiin ja sillä ajettiin kiinteistön verkkoon sähköä että pannu toimi.
Sellaset maajussit joilla oli elukoita muttei aggrekaattia oli todellisessa nesteessä. Lehmät huusi tuskissaan navetoissa kun lypsykoneet ei toimineet. Ihmetytti että kuinka ei maatiloilla oltu tämmöistä otettu huomioon.
« Vastaus #87 : 28.08.2016 kello on 22:27 »
Sellaset maajussit joilla oli elukoita muttei aggrekaattia oli todellisessa nesteessä. Lehmät huusi tuskissaan navetoissa kun lypsykoneet ei toimineet. Ihmetytti että kuinka ei maatiloilla oltu tämmöistä otettu huomioon.
Kyllä nykyisin ovat alkaneet varautumaan. Itse en tiedä millaista on asua jos puuttuu sähköt, oon nimittäin silloin varmasti töissä ja enhän minä silloin sähköä tarvi. Agri kyllä on valmiina käyttöönotettavaksi, mutta en oo ite käyttämässä. Tänäänkin sahailtu tuntemattomien puita kyselemättä. ja vähällä päästiin Raulista. 
« Vastaus #88 : 29.08.2016 kello on 00:15 »
Se on totinen paikka haja-asutusalueilla kun kunnon myrsky iskee, varsinkin talvisaikaan, sitä on paljon kiinteistöjä joissa ei ole puulämmitysmahdolli suutta, ja vilu tulee aika nopsaan.
Olen tainnut jo kertoakin, että tuossa naapurilla on poltin ja kiertovesi pistokkeen takana. Jos pitempi katko tulee, pistoke irti seinästä ja agren kylkeen...
« Vastaus #89 : 29.08.2016 kello on 10:24 »
Asuin viisi vuotta sitten tuolla Itä-Hämeessä sen tapanimyrskyn aikaan, ja aika paljon se sai ohjelmaa aikaan. Kännyt pimeni kuudessa tunnissa, ja öljylämmitys tietty heti kun sähköt katkes. Lankaverkko pelas muistaakseni 8-9h. Ja pakkasta oli n.-25. Sähköt oli poikki reilut 3 vrk ja mökeissään palelevia vanhuksia kuskattiin kunnan tiloihin lämmitteleen. Aggrekaatilla me pärjättiin ja sillä ajettiin kiinteistön verkkoon sähköä että pannu toimi. .. Lisätään tuohon puutelistaan kotoasujalle se, että kun sähköt lähtee loppuu vesikin - siis vessastakin (nyky pora- tai pintavesikaivosta ei ämpreillä ongita).. Vielähän sitä puilla lämmittää, mutta jos riu'ulla joutuu käymään ja lumesta talousveden, niin aletaan oleen 100 vuotta sitten ajassa  Miten ne siti-ihmiset pärjäisväisit.. No, jos sähkörakentelijan vikaa on, niin kyllähän 3-pumppua 1~aggrella pyörittäis.. 
|