Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut

Solifer -99 S10 kysymyksiä

<< < (6/12) > >>

AnttiF:
Tuntuu heijaavan kuormattuna tai ilman, vaikka aisapainot olen pitänyt koukkujen maksimeissa, 85/95kg tai vähän ylikin. Painavimmat tavarat olleet aina lattialla akselin kohdalla.

Heijaamisen kannalta tässä on takapainona puolet normaalia leveämpi yläsänky, mahtaisikohan sängyn paino pahimmassa mahdollisessa paikassa aiheuttaa tuon?

pamaus:

--- Lainaus käyttäjältä: AnttiF - 19.10.2015     kello on 09:05 ---Tuntuu heijaavan kuormattuna tai ilman, vaikka aisapainot olen pitänyt koukkujen maksimeissa, 85/95kg tai vähän ylikin. Painavimmat tavarat olleet aina lattialla akselin kohdalla.

Heijaamisen kannalta tässä on takapainona puolet normaalia leveämpi yläsänky, mahtaisikohan sängyn paino pahimmassa mahdollisessa paikassa aiheuttaa tuon?

--- Lainaus päättyy ---

Jos aisapaino on 100 kg se on riittävä, ja vaunun renkaissa myös riittävästi ilmaa tyyliin 3,5-4.

Solifer on  vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.

Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.

Vatkausta ei pitäisi ilmentyä 80 km/h ajossa oikein lastattuna ja kun renkaissa on riittävästi ilmaa.

Takasängyllä ei ole merkitystä jos  aisapaino lähentelee 100 kg.

Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.

Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.

Ossi66:

--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 19.10.2015     kello on 09:44 ---Jos aisapaino on 100 kg se on riittävä, ja vaunun renkaissa myös riittävästi ilmaa tyyliin 3,5-4.

Solifer on  vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.

Minulla on ollut omistuksessa 4 erilaista soliferia, ja kaikissa näissä tämä vatkaus ongelma on ollut yli 90 km nopeuksissa.

Vatkausta ei pitäisi ilmentyä 80 km/h ajossa oikein lastattuna ja kun renkaissa on riittävästi ilmaa.

Takasängyllä ei ole merkitystä jos  aisapaino lähentelee 100 kg.

Minulla oli yhdessä vanhassa soliferissa taunuksen 15 tuuman alumiinivanteet ja matalaprofiili renkaat vatkauksen vähentämiseksi.

Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.

--- Lainaus päättyy ---

Pari juttua tässä hieman mietityttää...
Onko vetopäälle ja koukulle oikeasti sallittu 100kg painot?
Kestääkö mainitut "taunuksen vanteet" noin 800kg vanne, jos joku alkaa esimerkin mukaisesti sellaisia hommaamaan?

K.E.V:

--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 19.10.2015     kello on 09:44 ---

--- Lainaus päättyy ---

--- Off-Topic: ---Voortissa jako 4x108 ,Vanha solkku 4x100 , eli ehkä ooppelin ta pemarin

--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 19.10.2015     kello on 09:44 ---Solifer on  vain ollut perinteisesti sellainen vaunu, että se alkaa vatkaamaan kun nopeus nousee yli 90 km.

--- Lainaus päättyy ---

Olen hinannut kohtalaisen pitkiä määriä eri Solifereilla. Ei vatkaa ei.
Ekalla 55TT:llä kävin sen aikaisessa Jugoslaviassa ja muuten ympäri eurooppaa. 2002 Finlandialla myös siellä sun täällä , 6101iX:llä kierretty epsanjat ja portugalit enkä vieläkään saa vatkaamaan. Sen jälkeisillä kulkenut vaunu koukussa myös varmaan 100.000 km joten hakisin vikaa ihan jostain muualta .

--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 19.10.2015     kello on 09:44 ---Vieläkin harmittaa kun annoin vanteet vaihdossa vaunun mukana. Olisi pitänyt pitää itsellä, sen verran harvinainen oli se vanne.
--- Lainaus päättyy ---

Älä muuta viserrä, harvinaiset on kun ne on saatu eri jaolle paikoilleen  ;)

pamaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 19.10.2015     kello on 10:26 ---Pari juttua tässä hieman mietityttää...
Onko vetopäälle ja koukulle oikeasti sallittu 100kg painot?
Kestääkö mainitut "taunuksen vanteet" noin 800kg vanne, jos joku alkaa esimerkin mukaisesti sellaisia hommaamaan?

--- Lainaus päättyy ---

Nykyään myydään ihan vaunun omia alumiinivanteita, eikä tarvitse katsella vanhoja "taunuksen" vanteita, tosin jos vaan jako osuus kohdalleen ja kantavuus sallii, niin en näe mitään ongelmaa. Kyllä takavetoisten vanhojen autojen alumiinivanteilla on ollut aika hyvät kantavuudet.

Tässä on keskustelua vanne asiasta

http://karavaanari.org/index.php?topic=2686.0

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View