Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Älylaturi vanhan tilalle, CTEK MXS 5 tai 7 - kirkastuuko vai ei?
Kaario:
Hei!
Hajosi tuo vaunun laturi ja olen ajatellut CTEK MXS 5 ta MXS 7 älylaturia tilalle.
Vaunu on Chateau 988 Cantara 2000, pikkusen eksoottinen, mutta hyvässä käyttökunnossa. Vaunua käytämme tien päällä aika vähän, mutta sitäkin enemmän paikallaan ja silloin se on aina topselissä kiinni. Alkuperäinen laturi on ruuvattu istuinlaatikon seinään, topseli pistorasiaan, muutama johto ovenpieleen kolmelle ledille kertomaan akun tilanteesta ja tietenkin piuhat kiinni akkuun sitä lataamaan.
Olen tottunut siihen, että kun vaunu on töpselissä, ovat sisävalot kirkkaammat kuin jos töpseli on irti, eli pelkän akun varassa. Olen tulkinnut, että laturi lykkää vaunun "verkkoon" hiukan tukevampaa 12 volttista kuin mitä akku yksistään, joka on hyväkuntoinen AGM 95 Ah.
Kuinka käy CTEK MXS 5:sen? Tai CTEK:ien ylipäätään. Tuottaako nekin, akussa kiinni ollessaan, aina hiukan kirkkaammat sisävalot verrattuna pelkkään akkuun? Vai onko tilanne aina kuin olisi "pelkän" akun varassa? En sano, etteikö valojen kirkkaus riittäisi pelkällä akullakin - oon vaan niin tottunut kirkkaampiin valoihin kun useimmiten oon verkkovirrassa kiinni.
Riittääkö CTEK MXS 5 95Ah akun latailuun, kertovat sen hoitelevan 110 Ah:asti. Yleensä ei ole kiire saada akku ladattua, eli onko kyse "vain" ajasta? Siis, verrattuna vaikka nyt tuohon seiskaan.
Onko CTEK MXS 7 jotenkin erilainen, siinä on SUPPLY mode (laturin käyttö virtalähteenä)? 7 latailee 150 Ah saakka ja lienee selvästi tehokkaampi (nopeampi) , mutta on kyllä reippaasti kalliimpikin.
Kiitos jo etukäteen teille jotka tuntevat näita asioita.
Rölli:
akunhan saa vaikka 1amppeerin laturilla ajan kanssa ladattua täyteen, mutta tässäkin tapauksessa laturin teho tulisi mitoittaa sen mukaan mitä 12v:n kuormia vaunussa käytetään ja sitten pitäs akullekkin jäädä pari amppeeria..
K.E.V:
Ainahan valot piuhassa ollessa kirkkaammat, napajännite nousee ladattaessa.
Ei 12v akkua saa 12v:n latausjännitteellä täytään.
O-P:
Meillä on tuo 7 toiminut hyvin 70Ah akun kanssa. Tuli 3,6 tilalle joka sanoi vaunu käytössä sopimuksen irti.
pamaus:
Mulla tuo Ctek 3,6 pikku LMC:ssä hyvin on riittänyt.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta