Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Aurinkokenno, siirrettävä retkimalli

<< < (5/19) > >>

Rölli:

--- Lainaus käyttäjältä: Gahpir - 31.07.2015     kello on 22:46 ---Joo tämä säätimetön systeemi oli vähän sivujuonne. Se mitä tietoa tavoittelin, jos on hätä, esim minulle kävi niin että läppärillä kulutin akun ja sitten jääkaappi ryytyi.
Kun sitä virtaa kipeimmin tarvii, onko mitään järkeä ottää sitä säädintä välistä?
Aika monta päivää saa akku olla auringonpaisteessa että sen saa 50W kennolla kiehumaan, eri asia jos kennostoa on katto täynnä niinkuin tosi kulkijalla pitäiskin.

Tänään hain Victronin säätimen kotiin, mutta eipä täällä pilvein alla juuri mitään testailla. Katellaan paisteella mitä noista irtoaa.

--- Lainaus päättyy ---
nyt kun sulla on oikee säädin Thumb niin kahdesta 50W kennosta saa parhaillaan yli 8amppeeria lataus virtaa Thumb, eli paljon enemmän kuin suoraan akkuun kytkemällä (noin 5A) Thumbd

elwari:

Aurinkojutuista mulla ei ole kokemusta, mutta tuli vaan mieleen, että reissuakuissa olen käyttänyt tämmöisiä 50 ampeerin trukkilaturin liittimiä. Ovat ihan käteviä, ei ole uros- ja naaraspuolta erikseen.

Ja Motonetistä löysin noita edullisia sulakepesiä, mihinkä saa pienireikäisen rengaskaapelikengän tukevasti ruuvilla kiinni :)

Jgahpir:
Kytkin mielestäni oikein nämä kennot laturin D+ liittimeen ja aluksi toimi hyvin, hiljaista on meno sähköllä, mutta kun tulin kyliltä takas, tuntui ettei enää kiihdy yli sataseen milläänn :D

Jgahpir:
No nih lauantai humöörit sikseen.
Vähän olen huolissani tästä tehosta, päivä on tietysti pilvinen, mutta tämän mukaan tuosta tulisi noin 5% maksimitehosta talteen, ja se on kyllä aika vähän.

elwari:
Mielenkiitoisen näköinen systeemi! Pitänee ehkä itellekin jossain kohti alkaa miettiä tuon tapaista, ihan hyvä lisä olisi reissusähköihin, ja nimenomaan tuollainen siirrettävä versio. Rölli varmaan jossain vaiheessa kertoilee, mitä luokkaa pilvisen päivän tuotto voisi olla?

Eeli

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View