Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Asuntoauton vuokralle antaminen

<< < (2/12) > >>

kimi:
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Vuokratulojen_verotus%2837902%29

Kaivelemalla vero.fi sivuja löytää vastauksia moneen, tuossa aluksi

Aaron:
Tuossa linkissähän nyt olikin jotain jo. Ymmärsin, että yksityishenkilönä vuokratessa kuluja, voi vähentää vain siltä ajalta, kun auto on vuokralaisella, esim. Vakuutukset jotka kohdistuvat juuri sille viikolle kun on vuokralaisella, miten lie sitten rahoituskulujen kanssa.

Itse ymmärrän niin, että yksityishenkilö on markkinoinnissa vahvemmalla, kuin yrityksenä vuokratessa. Yritys joutuu maksamaan arvonlisäveron vuokrahinnasta, mutta yksityinen ei, niin sitähän voi sen verran halvemmalla tietysti vuokratakin. Tietysti yksityinen joutuu maksamaan autosta alvin verran enemmän ostettaessa.
Ymmärtäisin, että jos itse haluaa autoa välillä käyttää, niin parempi ostaa yksityisesti. Alvitonta autoa ei varmaan ole kovin helppo itse käyttää, kun on ajopäiväkirjojen käyttövelvollisuusk in.

Aaron:
Voiko tuota yksityishenkilönä vuokrata vuodessa niin paljon kuin haluaa, kunhan vain ilmoittaa verottajalle tulot? Tarkoitan vain ettei yhtäkkiä katsota yritystoiminnaksi ja keksitä verottaa esim. alveja jälkikäteen verottajan toimesta, siis näistä vuokratuloista. Autostahan alveja ei olisi vähennetty.

Yrjö:
  Mielestäni on syytä käydä verotoimistossa, ottaa ennakkoveronumero/vero, pitää olla arvio liikevaihdosta ja menoista. Aloittaa yksinkertainen kirjanpito-- myös ajopäiväkirja. Ellei liikevaihto (tulot) ylitä 8500 ekee/ tilikausi ei mene alv:tä. Sitten pitää täyttää 5. verolomake vuosittain. Tulot mene muiden tulojen päälle, ettei saa pääomatulona?

Aaron:
Jos ostaa yritykselle ja alvit vähentää ostohinnasta, niin miten sitten jos tulee tarvetta omalle käytölle? Miten oman käytön kanssa pitää menetellä? Täytyykö ajopäiväkirjaa pitää, jos on yrityksen nimissä?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View