Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Asuntoauton vuokralle antaminen

<< < (3/12) > >>

Yrjö:

--- Lainaus käyttäjältä: Aaron - 12.07.2015     kello on 10:31 ---Jos ostaa yritykselle ja alvit vähentää ostohinnasta, niin miten sitten jos tulee tarvetta omalle käytölle? Miten oman käytön kanssa pitää menetellä? Täytyykö ajopäiväkirjaa pitää, jos on yrityksen nimissä?

--- Lainaus päättyy ---
  Jos alvia maksellaan (vähennetään) ehkä kantssii ottaa yhteyttä pieneen tilitoimistoon, koska tuo kahdenkertainen kirjanpito ei luonnistu ilman jatkuvasti muuttuviin sääntöihin perehtymistä.
  Yksinkertaista kirjanpitoa olen yrittänyt pitää näin yksinkertaisena karavaanarina. :laugh: :laugh:

Pertti K:
Suomessa tuo verojen (ja muiden sivukulujen) maksaminen on tehty sen verran mutkikkaaksi että se on helposti isompi este/hidaste pykälien mukaan toimimiselle kuin itse rahanmeno. Tulee joko mentyä harmaata polkua tai sitten unohdettua koko juttu kun ei jaksa ruveta kaikkea selvittelemään ja sen seitsemää lankettia täyttämään.

nimim. Timpurin ensimmäisen ja viimeisen kerran palkanneena, seuraavalla kerralla teen itse - pimeänä.

Ossi66:
Se kannattaa ottaa huomioon, ettei yksityinen yleensä saa vuokrahommalle petosvakuutusta. Jos vuokralainen huijaa sinulta auton ja myy eteenpäin, se on petos eikä varkaus. Rahojen saanti ulosoton kautta varattomilta mahdotonta ja petoksen kautta hyväuskoiselle myyty auto jää uudelle omistajalle.

kimi:
Kyllä vakuutusyhtiöt ainakin aikaisemmin teki laajan kaskon joka sisälsi petoksen, myös yksityiselle. Kannattaa kyllä tuo varmistaa.

Aaron:
Verottajalta kysyin alvi asioista, niin jos ostan yrityksen nimiin ja vähennän ostohinnasta alvin, niin vähäisissä määrin voi käyttää myös yksityisajoihin(esim.10%) kaikista ajoista. Mutta tämä yksityisajojen määrä kannattaa arvioida jo alvipalautuksen hakuvaiheessa ja jättää se osuus hakematta. Voi sitä sitten kuitenkin vielä tasata myöhemmässäkin vaiheessa. Ajopäiväkirjaa täytyy pitää, että niistä voi tarvittaessa tarkastaa yksityisajot.
Yksityiskäyttöön jos ostaa niin alvivelvollinen on kun myynti ylittää 8500€, sitten ei kyllä voi vähentää alveja ostohinnasta, eikä mistään muustakaan auton kuluista.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View