Sivuja:
Toiminto
  • #46 kirjoittanut tsahkali 18 Jun 2015
  • Johto käy, mutta tuota väärinpäin olevan sovitinta ei tarttee yhtään missään, kun sitä ei saa missään käyttää.

    Kuten jo on todettu, se on ihan laillinen...  Mullakin on tuolla yxi roikan päässä, jotta saan tökätä siihen schuko-pistokkeen.  ;D
  • #47 kirjoittanut 88k5 18 Jun 2015
  • Ja tuokin on vain SFS normi, ei laki eikä asetus, vaan joillekin se on pyhä.
    Jos valtioneuvosto (Kauppa- ja teollisuusministeri ö) on päättänyt/säätänyt Sähköturvallisuusla issaa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960410#L9
    että Sähköturvallisuusvi ranomainen (Tukes) laatii käytännöt ja ohjeet sekä käännökset Eu-laeista kansallisiksi SFS-EN standardeiksi
    http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Tukes-ohjeet/1Sahko-ja-hissit/S10-12-Sahkolaitteistojen-turvallisuutta-ja-sahkotyoturvallisuutta-koskevat-standardit/

    ..eikös se riittäisi, että me täällä "loppupäässä" viitataan vain niihin, käymättä läpi koko legitimitettiä  :-\
  • #48 kirjoittanut Hauho 18 Jun 2015
  • Juuri noin.  Toivon ettei muutamat kommentoijat suorita itse sähkökytkentöjä ja varsinkaan neuvo toisia.  Itsekin pyrin ottamaan kantaa asioihin ja neuvomaan vain seikoissa joista olen ihan varma enkä luota vanhoihin tapoihin tehdä asiat.
  • #49 kirjoittanut K.E.V 18 Jun 2015
  • Nimenomaan määrätyt "kaiken oikein tietäjät" voivat antaa kokemattomalle hengenvaarallisia neuvoja. Neuvoissa pitää nojata asetuksiin ja siihen mitä kukin saa tehdä. (vahvavirta ja kaasuasennukset on luvanvaraisia)
  • #50 kirjoittanut retkeilijä 18 Jun 2015
  • Tässä ohjeita, mitä sähkötöitä maallikotkin saavat tehdä.

    http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/kodin_sahkolaitteistot_kunnossap.pdf

    5. Mitkä toimenpiteet ovat maallikoille sallittuja?
    Joitakin pieniä sähkölaitteisiin liittyviä toimenpiteitä saavat tehdä myös muut kuin alan ammattilaiset. Töiden tekijän on tällöinkin oltava riittävän perehtynyt tai opastettu näihin tehtäviin ja turvallisuusvaatimu ksiin. Näitä ”maallikoille” sallittuja
    toimenpiteitä ovat:
    • yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko
    • sähkölaitteen rikkoontuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto
    • valaisimen liitäntäjohdon rikkoontuneen välikytkimen vaihto
    • sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimellä eli ”sokeripalalla”
    • kiinteässä asennuksessa valaisinliittimen eli ”sokeripalan” korvaaminen uuden järjestelmän
    mukaisella valaisinliitinpisto rasialla sekä vioittuneen valaisinliitinpisto rasian vaihto
    • valaisinpistotulpan asennus ja vioittuneen tulpan vaihto
    • jännitteettömäksi tehtyjen pistorasioiden ja kytkimien kansien irrottaminen esim. maalaamisen ja tapetoinnin ajaksi ja rikkoutuneiden kansien vaihto.

    Katkaise sähkö aina ennen töihin ryhtymistä pääkytkimestä tai poistamalla sulakkeet.
    Varmista, ettei kukaan pääse vahingossa kytkemään virtaa silloin kun teet sähkötöitä.
    Älä tee jos et osaa, vaan käytä ammattilaista!


    lisäys: Jos jotakuta kiinnostaa, niin kerron, että minulla on oikeus pieniin sähkötöihin ja myös tarvittavat mittalaitteet.
  • #51 kirjoittanut Ossi66 18 Jun 2015
  • Kuten jo on todettu, se on ihan laillinen...  Mullakin on tuolla yxi roikan päässä, jotta saan tökätä siihen schuko-pistokkeen.  ;D

    Missäs minä sen laillisuutta kommentoin.
    Linkkien laittajalla vaan virhe, kun on shukoroikan nokkaan tarkoitettu adapteri ja voi käyttää toisen linkin roikassa vain vaunun päässä.
    Ja nykyohjeiden mukaan sitä ei voi käyttää millään alueella. Eikä tarttee cee- roikalla.
  • #52 kirjoittanut HiTec 18 Jun 2015
  • Kaapeli  on hyvin notkeaa ja ulkohalkaisija on selvästi suurempi kuin uudella 1,5 mm2 roikalla ja se näyttää aivan 2,5 mm2 kaapelilta.
    Minullakin on yksi shuko-jatkojohto 2.5mm2 kumikaapelilla, tarkoitettu 16A sulakkeen perään kun tuosta 1.5mm2 ei saisi 10A enempää läpi kiskoa 8)

    5. Mitkä toimenpiteet ovat maallikoille sallittuja?
    • yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko
    Elikkäs myös CEE-johdon tekeminen itse on laillista keltä tahansa maallikoltakin Thumb
  • #53 kirjoittanut puskajussi 18 Jun 2015
  • Onko minun vaunun shuko-uros laiton?

    Voiko -89 vaunussani olla vaihe ja nolla jotenkin niin, että on väliä kummin päin sähkö sinne tulee?

    Mikä on konkreettinen riski, että jotain kamalaa tapahtuu, jos otan alueella sähköä cee-shuko adapterilla tolpasta vaunuuni?

    Onko tuo cee-shuko kielletty vain sf-caravan alueilla, vai koskeeko myös muita alueita (vapaaparkeiksiko ne jäsenet niitä kutsuu?)?
  • #54 kirjoittanut 88k5 18 Jun 2015
  • ^
    En kyllä muista minkäämaalaisessa -70 tai -80 luvun vaunussa olleen seinässä uros-sukoa kannen alla - ainakaan omissani ei ole ollut. En tarkoita, etteikö se kenties johonkin maailmanaikaan olisi ollut laillinen. Sen sijaan kantikasta pinta-asennus lohkolämppäriä Galix/Defa EH-10 olen tavannut, mihin tämä käy..


    Ja tätä nykyistä CEE-urosta on jo 70/80-luvun taitteesta - tähän kävi se vanha/iso pyöreä defa kun ei noita sinisiä tavattu vielä..

    Mikä on ennen ollut laillinen, on se sitä nykyäänkin ehjänä ja tarkoituksen mukaisena, joskin ei välttämättä yhtä turvallinen kuin uudet. Tärkeätä on, että vaunun päässä varoke/suojalaite toimii 2-napaisesti - eli nolla ja vaihe katkeavat samanaikaisesti. Jos se on 2x automaattivaroke, siinä pitää olla mekaaninen "silta" molempien vipujen päällä.
    Missään tapauksessa vaunun pistorasioista tai "päätaululta" ei saa löytyä suojamaan ja #nollan# yhdistämistä (nollausta). Muutoin sillä ei ole merkitystä kumpi on vaihe - vai molemmat. Kuten joissain europanmaissa vieläkin; molemmista piikeistä tulee 230/sqrt(3) eli 133 VAC suojamaatavasten, ts. vaiheidenvälinen jännite kaikille tuttu 230 VAC  :D
  • #55 kirjoittanut 0yxxy0 18 Jun 2015
  • Onko minun vaunun shuko-uros laiton?

    Tämähän voi olla että edellinen tai sitä edellinen tai joku muu tee se itse mies on muuttanut tehtaan jäliltä olevan koje vastakkeen.
  • #56 kirjoittanut Arska 18 Jun 2015
  • Eipä tää taida asiaan kuulua,mutta näissä käytettyinä ostetuissa voi olla vaikka minkälaisia sähköasennuksia,mun atriaan oli joku teeseitsemies kytkenyt sähkömittarin,jos töpseli oli väärinpäin  pistorasiassa mittari ei toiminu,toisinpäin toimi. . Sähkömies joka asensi uuden mittarin kirosi edellisen asentajan maasta taivaaseen päin peetä tehdystä asennuksesta.
    Silloin päätin että jos joskus autoa vaihdan saa ammattimies tutkia ensimmäiseksi onko sähkökytkennät oikein tehty.   


    Sent from my iPad using Tapatalk
  • #57 kirjoittanut tsahkali 19 Jun 2015
  • Juuri noin.  Toivon ettei muutamat kommentoijat suorita itse sähkökytkentöjä ja varsinkaan neuvo toisia.  Itsekin pyrin ottamaan kantaa asioihin ja neuvomaan vain seikoissa joista olen ihan varma enkä luota vanhoihin tapoihin tehdä asiat.

    Jos nyt taas tarkoitat minua, niin SFS ei edelleenkään ole laki tai asetus, enkä silti pyri neuvomaan ketään.
    Ja olen pienen elämäni aiokana suunnitellut paksusähkölaitteita kin ihan riittävästi.
  • #58 kirjoittanut tsahkali 19 Jun 2015
  • Onko minun vaunun shuko-uros laiton?

    Ei ole. Niitä entiwanhaan niitä oli waunujen kyljessä ja ne eivät ajan mittaan muutu laittomiksi, vaikka uusia suosituksia tulee.
    Kyse EI SIIS OLE OMISTAJIEN TEKEMISTÄ VIRITYKSISTÄ:
  • #59 kirjoittanut puskajussi 26 Jun 2015
  • Olin tuossa viikon Norjassa eri kämppäreillä ja siellä oli joka paikassa shukopistokkeet, joista sitten shuko-shukolla ilman jatkoja tai adaptereita vetelin sähköt vaunuun.

    Kuoleeko siellä vuosittain miten paljon a) norskeja b) suomalaisia c) muun maalaisia joilla ei ole nollaa taulussa, kun vaihe ja nolla menee 50% todennäköisyydellä väärin suomi-kämppäriin verrattuna?
  • #60 kirjoittanut Rölli 27 Jun 2015
  • Olin tuossa viikon Norjassa eri kämppäreillä ja siellä oli joka paikassa shukopistokkeet, joista sitten shuko-shukolla ilman jatkoja tai adaptereita vetelin sähköt vaunuun.

    Kuoleeko siellä vuosittain miten paljon a) norskeja b) suomalaisia c) muun maalaisia joilla ei ole nollaa taulussa, kun vaihe ja nolla menee 50% todennäköisyydellä väärin suomi-kämppäriin verrattuna?
    norjassa on molemmissa tapeissa vaihe ja maa vain siin reunoilla, tää ei tosin muuta tuota sun kysmystä miksikään ;D
Sivuja:
Toiminto