Tekniikkakeskustelut > 230 voltin järjestelmä
Cee / Shuko juttua
Hesus:
vanha topikki mutta on alkanut ärsyttämään tuo 25m kaapeli, tänä vuonna olen tarvinnut 2kertaa ja aina ollut tolppa max 5m päässä. eli järkyttävästi ylimääräistä, raskas nippu, vie tilaa ja hankala kelattava.
Kuinka usein oikeasti jossain alueella tolppa on 25m päässä? jos puhutaan pohjoismaista.
Mietin joskos 10 tai 15m riittäisi?
Periaatteessa en sähköä ole edes tarvinnut, mutta jos kuuluu hintaa niin on tullut töpseli lykättyä kiinni. (eli 2yötä tuli alueilla oltua tänä vuonna)
sepej:
Ei kai sitä mikään laki kiellä jos käyttää lyhyempää mutta kuitenkin riittävän paksua (2.5 mm2) kaapelia?
88k5:
Ei sen ole pakko olla 25m. Se on vain suositus.
20m (linnuntietä) on enin etäisyys ajoneuvon ja tolpan väliä leirintäalueella säädösten mukaan. Silloin kun tuota säädöstä sorvattiin katsottiin tuon 5 lisämetriä riittävän mutkiin matkalla..
Mulla auton kiinteältä kelalta tulee 25m, ja kun on vielä irtokelakin (CEE päillä), niin riiittää.. jos tolppa pn aivan vieressä, otan sen muutama metrin autosta ulos vain kun tehontarve max 1kW, muutoin puran koko kelan..
Hesus:
ei tietenkään kiellä, kysymys oli siis:
"Kuinka usein oikeasti jossain alueella tolppa on 25m päässä? jos puhutaan pohjoismaista."
eli tuleeko mieleen alueita missä tarvitsee noin pitkää kaapelia? tai onko se yleistä... ei ole itselle osunut, mutta olenkin enempi puskailija.
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: Hesus - 7.12.2023 kello on 09:11 ---ei tietenkään kiellä, kysymys oli siis:
"Kuinka usein oikeasti jossain alueella tolppa on 25m päässä? jos puhutaan pohjoismaista."
eli tuleeko mieleen alueita missä tarvitsee noin pitkää kaapelia? tai onko se yleistä... ei ole itselle osunut, mutta olenkin enempi puskailija.
--- Lainaus päättyy ---
Kyllä niitä joskus sattuu kohdalle - olikohan Alatalossa viimes, kun piti vetää lähes koko johto suoraksi.
Mulla on vanhasta kypärästä irroitettu "irtoremmi" pikalukolla pitämässä johtonipun ojennuksessa. Normisti aukaisen vaan tarvittavan määrän, kun iso nippu ei lämpene liikaa vaikkei ole kokonaan suorana.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta