rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?  (Luettu 19487 kertaa)

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.06.2015 kello on 13:52
Kesäloma lähestyy ja mietintää siitä miten sen viettäisi koirien kanssa.
Mielessä pyörii ajatus parin-kolmen tonnin pienen vaunun hankkimisesta kesäkodiksi.
Vetoauto on ja kärryä osaan peruuttaa, maalaisjärkeä aimo annos löytyy enkä ole hui-kauhistus-tyyppiä, mutta ajoneuvotekniikasta ymmärrys nolla.
Vaunuksi riittäisi pieni ja kevyt vaunu. Autolla saa vetää jarrullista 1300 kg kärryä ja pikku-e puuttuu ajokortista.  Vaunua olisi mahdollisuus säilyttää kylmässä peltihallissa.

Onko mahdoton yhtälö? Saako tuolla budjetilla käyttökelpoisen vaunun, jolla voisi heittää kesäaikaan pari-kolme tuhannen kilometrin lenkkiä ilman suurempaa huolta tekniikasta toki perushuolto huomioiden? Suosituksia merkeistä ja malleista? Ikähaarukka näyttäisi osuvan budjetillani 80-luvulle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #1 : 16.06.2015 kello on 18:13 »
Varmasti aika tiukka tilanne tolla budjetilla.. mutt ei aivan mahoton jos viell vähä hyvää tuuria matkass..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
  • Strömma Kemiönsaari
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #2 : 16.06.2015 kello on 18:32 »
No naapuri tossa tarjos telisoliferia 2japuolella tonnilla täyspitkällä etuteltalla ja uudella jääkaapilla ja ihan siisti sellainen 90-luvun 6102i.
Siinä ihan hyvät sisätilat ja silleen mut taitais painot tulemaan vastaan.

Ite aloittaisin harrastuksen mahdollisimman kevyellä vaunulla jossa kuitenkin lämmitys pelaisi ja jota olisi mahdollisimman kevyt vetää perässä koska ymmärtäisin että melko kokematon uusi karavaanarin alku on kyseessä vailla sen suurempaa vetokokemusta...mut tietty kaikki tyylillään.

Vielä siitä että näitä rekisteröimättomien kysymyksiä pitää kohdella tietyin varauksin.
                                  t migel

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:54
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #3 : 16.06.2015 kello on 18:41 »

Vielä siitä että näitä rekisteröimättomien kysymyksiä pitää kohdella tietyin varauksin.
                                  t migel

On Nainen ratissa nikillä rekisteröitynyt. Onkohan jostain hyväksyntämenetelmä stä kiinni,  että ei näy tuossa ylhäällä. Näkyi lukemattomissa viesteissä.

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.06.2015 kello on 13:52
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #4 : 16.06.2015 kello on 22:13 »
Aloittaja täällä jatkaa ajatuksiaan. Vetokokemusta on aikoinaan hevoskärrystä ja koirankuljetuskärry stä, mutta asuntovaunua en ole ikinä vetänyt. Eli vihreääkin vihreämpi olen. Totuuden nimissä on sanottava, että en myöskään tiedä asuntovaunuista enkä ylipäänsä tekniikasta yhtään mitään. Taloani kyllä remontoin itse, mutta auton huoltaa ammattilainen. Sen osaan tankata, tarkastaa öljyt ja nesteet sekä vaihtaa polttimot ja tarvittaessa renkaat.

Järki sanoo, että pieni ja kevyt on se mun juttu, jos mikään on mun juttu. Minulla on tosiaan koiria, joiden kanssa liikun koiratapahtumissa ja muutenkin olisi kiva joskus käydä jossakin ilman, että niille hankkii hoitajaa. Ei ole tarvetta pidempiä aikoja oleskella vaunussa, vaan lähinnä ajatuksena se, että maja kulkisi mukana ja koirille olisi parkkipaikka siksi aikaa kun esim. pyörällä kävisi lenkin heittämässä tai uimassa. Vuokraaminen olisi minulle euroissa laskettuna järkevämpi ratkaisu, mutta kuka vuokraa ainakaan useamman koiran omistajalle vaununsa? Käyttö olisi satunnaista ja todennäköisesti vain kesällä. Siksi budjettiakaan ei ole fiksua venyttää ainakaan paljon. Mutta kun on ihan uuno niin ei oikein edes tiedä mitä pitäisi miettiä, kun ajattelee tätä mahdollisuutta, mihin kiinnittää huomiota jne. Toisaalta ajatus kyllä kutkuttelee sen verran, että haluaisin ensin tuumata ja sitten vasta todeta sen mahdottomaksi  :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:57
  • Lempäälä
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #5 : 16.06.2015 kello on 22:26 »
  Kyllä sillä rahalla löytyy vaunu, tuurilla hyväkin. Vaimo osti vajaat 7 vuotta sitten 1350 ekellä, tosin syksyllä. Kaikki toimi, tosin onhan niitä joka vuosi "hieman" paranneltu, osa ihan pakon edessäkin.
  Kyllä vuokraus on kallis vaihtoehto, ja vastuu suuri, oman jos rikkoo voi olla korjaamattakin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #6 : 16.06.2015 kello on 22:40 »
Vetokokemusta on aikoinaan hevoskärrystä ja koirankuljetuskärry stä, mutta asuntovaunua en ole ikinä vetänyt. Eli vihreääkin vihreämpi olen.

Jos olet vetänyt hevosia, kokemuksesi on paljon tämän porukan keskitason yläpuolella!  Thumb

Totuuden nimissä on sanottava, että en myöskään tiedä asuntovaunuista enkä ylipäänsä tekniikasta yhtään mitään. Taloani kyllä remontoin itse, mutta auton huoltaa ammattilainen. Sen osaan tankata, tarkastaa öljyt ja nesteet sekä vaihtaa polttimot ja tarvittaessa renkaat.

Eli osaat sen mitä pitääkin. Ja kun se vaunu tulee, opit koko ajan lisää. Ei siinä kopissa ole mitään ihmeellistä tekniikkaa. Ja se mikä on ihmeellistä, sitä Sinun ei tarvitsekaan ymmärtää.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
  • Jo vain !
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #7 : 16.06.2015 kello on 22:41 »
Ostoilmoitus Nettikaravaaniin ja Tori.fi:in niin kyllä saat ehdotuksia .
Sitten vain linkität tarjokkaita tänne niin saat varmasti ensialkuun hyviäkin neuvoja .
Siitähän se tutustuminen vaunuihin alkaa .
Ja käy vaunuliikkeissä katsomassa niitä kalliimpiakin ja toivottavasti ehjiäkin niin on mihinkä verrata.
Mutta tuo hankintahintasi rajaa vaunut jo niin iäkkäiksi että täysin ehjä ja kuiva vaunu on kyllä lottovoitto .
Ennemminkin on valittava minkälaisia vikoja vaunussa sietää aluksi ja voiko ne mitenkä korjata ajan kanssa .

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.06.2015 kello on 13:52
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #8 : 17.06.2015 kello on 10:13 »
Eläinkärryn vetäminen ainakin on opettanut ennakoivaa ajotapaa jos ei muuta :)

Tuosta kunnosta ja hinnasta. Tuskin osaisin itse tehdä kosteussaneerausta, pintoja osaisin kyllä laittaa ja erilaisia varusteita saa kaupasta tai käytettynä.
Samoin jäisi meikäläiseltä tekemättä vaikka nyt pyörän laakerien tai jarrujen korjaukset tai ulkopuoliset metalliosien korjaukset.
Mikä olisi järkevä budjetti näillä spekseillä? Olen miettinyt sitäkin onko minulle järkevä ratkaisu katsastusvapaa pikkuvaunu vai katsastettava, jolloin joku ammatti-ihminen syynäisi sen läpi katsastuksessa?

Ihan nyt noin malliksi heitin tähän muutaman millaisen tyyppisiä olen netistä selannut. Mitä mieltä näistä?

http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Katsastusvapaa_tila_ihme_19601613.htm?ca=12&w=3
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Katsastusvapaa_Sprite_19397348.htm?ca=12&w=3
http://www.tori.fi/satakunta/Piccolo_360__88_14927617.htm?ca=12&w=3
http://www.tori.fi/pirkanmaa/Sprite_Alpine_Xl_89_juuri_kats_ja_2_1_18_asti_18850823.htm?ca=12&w=3
http://www.tori.fi/paijat-hame/Sprite_musketeer_19796226.htm?ca=12&w=3
http://www.tori.fi/paijat-hame/Solifer_500_19469602.htm?ca=12&w=112&last=1
http://www.tori.fi/uusimaa/Hobby_370_TM_DeLuxe__90_19781517.htm?ca=12&w=3
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Adria_390_vm_2000_19765942.htm?ca=12&w=3


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:02
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #9 : 17.06.2015 kello on 10:56 »
Vaunun katsastus ammattimiehen ei ole kummoinen asia. Valot ja jarrut siinä katsotaa ja mahdollisesti ahkera katsastaja vielä katsoo renkaita, sen tarkastuksen takia ei katsastusta vaativaa kannata hankkia.

Itse tykkään pienistä vaunuista ja jos sellainen riittää sinulle sillä on hyvä aloittaa. Mainitsit muutamaan otteeseen koiria, minkärotuisia sinulla on? Asettaako koirat vaatimuksia harrastukselle

*****
  • Matkailija
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:24.06.2015 kello on 13:52
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #10 : 17.06.2015 kello on 13:27 »
Koiria on neljä, keskenään eri rotuisia. Yksi pieni ja kolme keskikokoista. Ei ole sellaista harrastusta, joka aiheuttaisi vaatimuksia esim. kaluston kuljettamiselle tms. Normaalisti mahdutaan kulkemaan farkulla.

Mut hei, mikä on Poksi? Joku idän ihme josta kannattaa pysytellä erossa vai just semmoinen pikkumaja, joka täyttäisi mun vaatimukset?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:02
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #11 : 17.06.2015 kello on 14:04 »
Poksi on pieni kevyt asuntovaunu. Hintapyynnöt käytetyssä yllättävän korkeat

http://www.jyvascaravan.fi/matkailuvaunut/poksi/

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:10
Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
« Vastaus #12 : 17.06.2015 kello on 14:54 »
Tuossa olisi mun syyt Poksin hankintaan....

- on erittäin kevyt matkailuvaunu, jonka oma paino on vain 660kg (N126N) ja 690kg (N126NT). Kokonaispaino on 750kg.
- voi vetää lähes autolla kuin autolla ja keveytensä vuoksi se on vuosikatsastusvapaa .
- kori on tehty lujitemuovista, ja etu on siinä, että ne eivät ruostu, homehdu eivätkä lahoa.

Miinuksena on sitten se hinta käytettynä.

  • Vieras
  • Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
    « Vastaus #13 : 17.06.2015 kello on 16:18 »
    Poksi vois olla todellakin hyvä vaihtoehto.

    Kevyt ja näppärän kokoinen aloittajan tarpeeseen.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
    • Kulkija
    Vs: Hullu ajatus, yksinäiselle naiselle pieni matkailuvaunu?
    « Vastaus #14 : 17.06.2015 kello on 16:46 »
    Minkälaisia koiria kysyjällä on? Voi Poksi käydä pieneksi.

    Onko tarkoitus reissata ulkomailla asti?