rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)  (Luettu 21109 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:13
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #30 : 1.04.2015 kello on 18:50 »
Hormi-ilmiö tehostuu kun lämpimät palokaasut saavat imua aikaiseksi.

Tekeekö se tuon. Palokaasuja tulee isolla liekillä aika paljon ja jos ne tehostavat hormi-ilmiötä verkolla vuoratun ritilän vastus vaikuttaa jotenkin. En sen enempää väitä vastaan, ne muutamat joita olen itse rassanut on ollut varustettuja omalla poistolla palokaasuille. Niin tuo nykyinenkin jääkaappipakastin ja se pysyy kylmänä hyvin todella lämpimissä olosuhteissa

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #31 : 1.04.2015 kello on 19:47 »
Että palamiskaasut vaunuun sisälle ritilän tuntumaan? Mitä jos palotapahtuma jää vajavaiseksi? Poistuuko häkä varmasti ritilän kautta joutumatta sisäilmaan?

Ainakin minun autovanhuksessa on jääkaapin takana oleva koneisito ilmatiivis sisätiloihin nähden.  :)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:10
  • Häme
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #32 : 1.04.2015 kello on 22:26 »
Tutkin jääkaapin takaosaa ja tuuletusaukkoja.

Minulla palokaasut jäävät jääkaapin taakse. Putki ohjaa kaasut yläritilän tasolle, sen taakse. Eli jäävät sisäpuolelle. Tämähän nostaa tilan lämpötilaa.

Kuvissa näkyy systeemi, joka johtaa kaasun suoraan ulos. Olisiko tämä muutos järkevä? Liittyykö ongelmia!

Koti/mökki kaasujääkaapit ottavat palamisilman sisätiloista ja päästävät palamistuotteet sisälle. Käyttöohjeissa ei ole mainittu mitään rajoituksia siitä, minkä kokoiseen tilaan jääkaapin saa laittaa.

Minulla on autossa kuvan mukainen ratkaisu pakokaasujen johtamisesta ritilän kautta ulkoilmaan. Noissa matalissa jääkaapeissa tuntuu oleva kaapin taustan tuuletus ilman puhallinta aika huono. Kesälläkin jo yli +20 asteen lämpötiloissa kaappi jäähtyy huonosti vapaakiertoisella tuuletuksella.

Talvisuojat ovat liian peittävät ja estävät kaapin taustan tuulettumisen. Siksi käytän yläritilässä talvisuojaa vasta yli -15 pakkasissa. Alarititilän talvisuojan voi laittaa halutessaan -10 asteen tienoilla ilman haittavaikutusta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:20
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #33 : 1.04.2015 kello on 22:31 »
Minulla on talvisuoja kovalla pakkasella, vain ala-aukon kohdalla ja se peittää vain polttimen puolen. Yläaukon "peittää" kolme 120mm:n puhallinta. Hyvin pelloo.   ...Se on viisautta.  :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:23
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #34 : 2.04.2015 kello on 00:06 »
Otsikon tyyppimerkintä viittaa vain "perheeseen" - sieltä kaapin sisältä löytyy arvokilvestä oikeampi merkintä RM 436.. (tms)
http://www.dometicmanuals.com/2004%5C821%5C266102FI.pdf
Lainaus
Savukaasujen poisto
Jääkaapin ja ajoneuvon seinän välinen tila, kuva 6, on
tiivistetty asuintilaan nähden. Täten ei voi muodostua
kylmää vetoa (talvisin) eivätkä savukaasut pääse tunkeutumaan
vaunuun. Tässä tapauksessa ei sen vuoksi tarvita
tavanomaista savukaasujen poistoaukkoa -savukaasut
poistuvat ylemmän säleikön kautta yhdessä ilmanvaihtoilman
kanssa.
Huom.: Tämän tyyppisessä ilmanvaihdossa käytetään
samantyyppistä säleikköä sekä ylhäällä että alhaalla - ilman
yhtenäistä savukaasuläpivienti ä. Pakkaukseen mahdollisesti
sisältyvää T-kappaletta ei tarvita tässä tapauksessa.
Alumiininen ohjauslevy (B), kuva 6, syvennyksessä savukaasuputken
(I) yläpuolella helpottaa lämmön poistumista.
Eli ihan noiden asennusohjeiden mukaan (kuva 6a) ylhäällä ja alhaalla L200-ritilät. Vaihtoehtoisesti "parempi" (kuva 6b) L100+pakoputkiritiliä ylhäällä ja alhaala L200.

Koti/mökki kaasujääkaapit ottavat palamisilman sisätiloista ja päästävät palamistuotteet sisälle. Käyttöohjeissa ei ole mainittu mitään rajoituksia siitä, minkä kokoiseen tilaan jääkaapin saa laittaa.
..
Muutamaa manuaalia pläränneenä mulla on jäänyt päinvastainen "kuva" - kuutiot mainittu.. esimerkki;
http://www.sibir.com/media/4629/s55ge_nodafi_m.pdf
Lainaus
Huoneen ilmanvaihdon tulee olla hyvä ja tilavuuden (pituus x leveys x korkeus)
vähintään 30 m3
, eikä huonetta saa käyttää makuuhuoneena, ellei pakokaasuja
johdeta ulkoilmaan.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.01.2016 kello on 01:17
  • Test
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #35 : 3.04.2015 kello on 11:17 »
Otsikon tyyppimerkintä viittaa vain "perheeseen" - sieltä kaapin sisältä löytyy arvokilvestä oikeampi merkintä RM 436.. (tms)
http://www.dometicmanuals.com/2004%5C821%5C266102FI.pdfEli ihan noiden asennusohjeiden mukaan (kuva 6a) ylhäällä ja alhaalla L200-ritilät. Vaihtoehtoisesti "parempi" (kuva 6b) L100+pakoputkiritiliä ylhäällä ja alhaala L200.
Muutamaa manuaalia pläränneenä mulla on jäänyt päinvastainen "kuva" - kuutiot mainittu.. esimerkki;
http://www.sibir.com/media/4629/s55ge_nodafi_m.pdf

Taidanpa kuitenkin tehdä muutoksen ja ohjaan palokaasut ulos. Tämän lisäksi tuuletin.
- hyvä postaus, kiitos!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 08:13
  • Jaa mitä että?
Vs: Electrolux jääkaappi ei kylmene ( tyyppi C40/110)
« Vastaus #36 : 8.07.2015 kello on 13:56 »
Tulipahan tehtyä semmoinen havainto, että Dometicin ison jääkaapin 230 vastus on aika rajoille mitoitettu. Kun verkon jännite lisääntyneiden leiriytyjien myötä putosi 214 korville, niin ei jaksanut enää jäähdyttää. Heti kun vaihtoi kaasulle niin alkoi jäähtyä. Eli alle 10% jännitteen lasku riittää siihen, ettei sähkövastus jaksa jäähdyttää. Mikään muu ei siis ole muuttunut kuin jännite.