Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Vaunun lataus ajossa
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: nestori78 - 13.03.2015 kello on 20:33 ---Akkujen välillä vain 6m kaapelia 3m pluskaapelia ja 3m miinuskaapelia?
--- Lainaus päättyy ---
Akkujen välinen kaapeli on hyvä olla paksu, noin 25 neliötä minimi, mutta muuten kaapeli vääntäminen on täysin turhaa. 2,5 neliöllä lataa akkua aivan hyvin. Tämä on minun mielipide ja ei saa aiheuttaa väääntämistä.
SeaSharky:
Hanki vain takakonttiin vaikka 300w halpa invertteri ja vedä siitä vaunuun normaali 220v, joka lataa akut, ei tule merkittäviä häviöitä, invertterin hyötysuhde on senverran hyvä. Nykyautoissa on takakontissa tupakansytytinpisto ke johon tulee virta, vain kun autossa on virrat päällä.
Itse tekisin ainakin näin.
SeaSharky:
Toisaalta auton sisällä tulee häviötä, kun akku on yleensä konehuoneessa ja sieltä tulee usein melko ohut johto takakontin pistokkeelle. Useimmissa Volvoissa akku olisi hyvässä paikassa tällaiseen toimintaan.
kimi:
Ja monessa tuolle pistokkeelle tulee jatkuva virta.
K.E.V:
Minkähänlainen on laillinen kaapeli ja toteutus kun aletaan paksuasähköä siirtämään kulkimesta toiseen. Olen noita vaunuja pitemmänaikaa käyttänyt ilman mitään ongelmaa ajon aikaisesta latauksesta ja akun täyttymisestä. Vuosittain liikkeellä puolitoistakuukautt a. Akku on takakontissa ja hyvä kaapelointi vieressä olevalle vetokoukulle.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta