Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut

Vaunun painosta vetoauton suhteen

<< < (6/11) > >>

ea:

--- Lainaus käyttäjältä: Teukka-74 -  7.03.2015     kello on 08:15 ---Nyt aletaan jo puhumaan jo sellaisista yhdistelmistä että hups heijaa. Perhevaunu ja vaikka tila-auto ,kuten meillä
on kaukana tuosta. Isolla pakulla saar repiä vähänkään isompaa vaunua. Tuskin monelle on tämmöinen arkirealismia.
Sitä en kiellä, etteikö tuolloin ole vetoauto se joka tilanteessa kuin tilanteessa vie ja käskee  Thumb :)

--- Lainaus päättyy ---

Mutta eikös tuollaisten tilautojen kokonaismassat ole luokkaa 2200-2800kg?
Tuon minun teoriani mukaan voisi vaunu painaa luokkaa 1500-2000 kg
kuormattuna. Itse olen törmännyt siihen, että tila-autojen vetomassat on
aika vaatimattomia. Ja pakubusseissa tehot on vähän alhaisia.

Alan:
Mun mielestä asia ei ole ihan yksiselitteistä painojen laskentaa, vaan myös vetoauton ominaisuuksilla, kuormauksella, renkaiden kunnolla, laadulla ja rengaspaineilla sekä kitkavetopään olemassaololla on iso merkitys. Vaunun aerodynamiikallakin arvelisin olevan merkitystä, oma kun oli aikanaan melkoisen pystykeulainen niin asiaa tuli pohdittua.

Riittävä teho ja vääntö on erittäin tärkeää, ja niitähän saa nykyaikaiseen turbodieseliin helposti lisää.

TT-V:
Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.

Solikan omamassa 1150 ja kokonaismassa muistaakseni noin sata kiloo enemmän...

Autolla sit saakin vetää 1900kg omamassan ollessa 1670kg ja kokonaismassan 2200kg. Ei vaadi vielä pikku eetä vaikka se taskusta löytyykin. Mutta hyvä siinä et voi välillä vaimonkin laittaa rattiin.. lisäksi ei jää jalkoihi mäessä yms ko koneessa on 425 nm.

Liian usein ostetaan se just riittävä 1.6 bensa ja sillä sit yritetään huuattaa mäet ylös. Kulutus huutaa yli kympin ja kone käy kovilla. Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla

ihaa:

--- Lainaus käyttäjältä: TT-V -  7.03.2015     kello on 15:03 ---Itsellä yhdistelmänä mb e 270 cdi sekä 552L solifer.
Iso diesel menee vaunu peräs 8 litralla ja vääntää nätisti pikku kierroksilla

--- Lainaus päättyy ---

Mersu pesee sitten taloudellisuudellaa n vastaavan kokoluokan autot mennen tullen, taitaahan tuolla vaunun massallakin olla merkitystä mutta kuitenkin, vähällä menee.

MarkoA:
Jep suurimmalla osalla tekee tiukkaa päästä tuohon ilman vaunua...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View