rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kosteusvahinkoisessa vaunussa yöpyminen?  (Luettu 25157 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Vs: Kosteusvahinkoisessa vaunussa yöpyminen?
« Vastaus #30 : 7.03.2015 kello on 13:23 »
Paljon on tullut asiaa.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, pahimmat/myrkyllisimmät homeet ei haise. Meillä rakentamisajan asumisesta - alle puoli vuotta - on kärsitty reilu 15 vuotta.
Maakellarin haju ei ole yleensä myrkyllistä ja otsonointi vaan poistaa hajuongelmia...jos silmät, nenä tai keuhkot aistii ongelmia, älä oleskele edes turhaa minuuttia. Homeongelman voi aistia ehkä puolen minuutin ajan sisään mentyä ja sen jälkeen aistit on turrutettu hyväksi aikaa...

Mikäli hajulliset homeet eivät ole vaarallisimpia pitäisikö sitten oikeasti pelätä hajuttomia homeita? Käytännössä ihan kaikkia asumuksia? Vai miten hajuton home havaitaan? Puretaan kaikki palasiksi ja testataan labrassa pala palalta?

Ehkä ei sittenkään?

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #31 : 7.03.2015 kello on 13:26 »
Minulla wokkelo seisonut 4 vuotta käyttämättä,taatusti on hometta,mutta jos otan sen käyttöön,perustellinen siivous,sitten muutaman päivän otsonointi,kesä menee näin !

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:17
« Vastaus #32 : 7.03.2015 kello on 13:27 »
Mikäli hajulliset homeet eivät ole vaarallisimpia pitäisikö sitten oikeasti pelätä hajuttomia homeita? Käytännössä ihan kaikkia asumuksia? Vai miten hajuton home havaitaan? Puretaan kaikki palasiksi ja testataan labrassa pala palalta?

Ehkä ei sittenkään?

Meillä testattiin siten, kun koko perhe sairastui mm. astmaan, tyttärien verikokeista ne homeet näkyi.
Asunnossa ei ollut minkäänlaista hajuongelmia, mutta mm. silmät oireili kuivumalla.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
  • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
« Vastaus #33 : 7.03.2015 kello on 14:31 »
Meillä testattiin siten, kun koko perhe sairastui mm. astmaan, tyttärien verikokeista ne homeet näkyi.
Asunnossa ei ollut minkäänlaista hajuongelmia, mutta mm. silmät oireili kuivumalla.

Kyllähän tuo on havaittu..Ostamamme talo oli homeessa.. :( Isännän astma paheni,ekavekaralle puhkes iho-oireet ja mulla alkoi hengitys vinkuun..tolleen astmaattiseen tyyliin.

Hittoon siitä oli lähettävä..Kon viimein saatiin terveempi asumus,nii lapsen allergia katosi,mun hengitys normalisoitui,,ja ukon astma....   Helpottui hiukan..eihän se ny paranekkaan..

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:41
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: kosteusvahinkoinen vaunu yöpyminen?
« Vastaus #34 : 7.03.2015 kello on 14:33 »
Ulkoa imettävästä ilmasta peräisin olevasta kosteudesta ainakin osa tiivistyy kylmän ulkokuoren sisäpintaan, mikäli sisällä on ulkoilmaa lämpimämpää.

Uudessa kalustossahan ulkopinta on laminoituna vettymättömään, kaasutiiviiseen lämmöneristeeseen = ei siis ole sitä kylmää, sisäilman kanssa tekemisissä olevaa pintaa (mitä nyt ilmanvaihtoaukoissa) ja ns. kastepiste jää tällöin myös tuonne eristekerroksen sisään. Vaan kun eriste on kaasutiivistä materiaalia (esim. XPS:ää tai uretaania), ei siellä eristeessä ole sitä kosteata ilmaakaan joka siellä mihinkään tiivistyisi Thumb

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:32
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
« Vastaus #35 : 7.03.2015 kello on 14:37 »
Noissa altistumisherkkyyde ssä ihmiset ovat erilaisia.  Joku kestää kauemman ajan altistumista joku altistuu hyvinkin lyhyen ajan aikana.
Olen sitä mieltä että tuota omaa rajaa ei kannata hakea.  Seuraukset ovat hyvin ikäviä.  Ongelmat eivät rajoitu noihin saastuneissa tilossa oleskeluun vaan oireilua esiintyy myös muualla ja altistus tuo helposti mukanaan myös herkempää altistumista erilaisiin allergioihin.
Jos mahdollista kannattaa homeiseen paikkaan jossa vietetään pidempiä aikoja hankkia sellainen ilmanputsari joka esim. sähköisesti poistaa mahdollisimman paljon noita epäpuhtauksia ja pitää laite puhtaana.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:23
  • Kotkan poikii ilman siipii
« Vastaus #36 : 7.03.2015 kello on 22:59 »
Itse olen altistunut homeelle muutaman kerran ja täytyy sanoa että määrätynlaisen homeen mun nokka haistaa heti ja silloin on heti lähdettävä pois. Oon jopa saanut vihamiehiä kyläillessä kun  oon sanonut etten voi teillä ollakun on hometta ilmassa.
Meillä oli matkaajan auto joka oli todella märkä,mutta siellä kyllä voin ihan hyvin olla,ei mitään oireita vaikka viikon oli.oon kyllä sitä mieltä myös ettei kostea vaunu ei ole välttämättä homeessa.

Sent from my iPad using Tapatalk

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:10.11.2025 kello on 09:31
« Vastaus #37 : 8.03.2015 kello on 02:04 »
Kyllä hometilassa oleilu on terveytensä tuhoamista.Ei kannata nukkua tilassa jossa on nimen omaan toksista hometta tai sädesientä, eli aktiinobakteereita. Mulla on kahdella lapsella eskarista hankittu homeyliherkkyysalle rgia ja reaktiivinen astma . Nuorin sai sen aktiinobakteereista ( 800x STM suositusten ylitt.arvot) Vanhin ilmeisesti samasta paikasta koska ongelma oli jo tuolloin tiedostettu.
Verikoe kertoi pahoinvoinnin, nenäverensyöksyjen ja anafylaktisten reagointien syyn. Pakko on sanoa, että sellainen vitsaus on, mitä ei toivo edes vihamiehelleen. Vois puhua ihan "homekoirasyndroomas ta"negatiivisessa merkityksessä.
Tunnistaa pahimmillaan ihan sisäilman muutoksen, kun ilmastointikone esim menee koulussa puoliteholle. Olen vierestä nähnyt kuinka altistuminen eräässä tilassa johti kohtaukseen minuuteissa. On käyty kotikouluakin.
Talvella saatiin diagnoosi neljän vuoden taistelun jälkeen. Karvat nousee mulla heti pystyyn kun hän sanoo "iskä, täällä on jotain"Tai "mä en tuonne tuu, eikä sunkaan kantsis". Tai kun selvästi huomaa esim tavaratalossa, että menee meistä selvästi eri reitille. Elikkäs alitajuisesti väistää jonkun kohdan. Eräässä myytiin kastuneita ja homeisia eristemattoja muovikääreessä, tyttö huomasi, sanoi meille ja myyjät tutki ja totesi havainnon oikeaksi ja matot meni heti hävitykseen.
Viime pohjosen reissu oli mennä totaalisesti pieleen, kun matkaparkin saunassa kävi ja yöllä oli tukehtua keuhkolimaan.Onneks i oli lääkkeet mukana. Kun ihminen altistuu liian rajusti, niin se elimistön puolustusmekanismin laukaisija ottaa kierroksia sellaisistakin, mitä terve ei edes havaitse.. Nämä homejutut liia helposti mennään olankohautuksin meillä Suomessa. Esim USA:ssa ja Briteissä ongelmat on tiedostettu ajat sitten ja siellä on enemmän tietoakin. Meillä luultavimmin säätyypin muutos kosteampaan on vasta nyt tehnyt asiasta päivän ilmiön.

Homeiset rakenteet pääsääntöisesti kannattaa purkaa ja hävittää.Ja pitää muistaa että homeet ja sädesienet leviää itiöinä.Toiset on vaarattomia, toiset toksisia.

http://www.ositum.fi/index.php?p=Terveyshaitat

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #38 : 8.03.2015 kello on 08:51 »
Meillä luultavimmin säätyypin muutos kosteampaan on vasta nyt tehnyt asiasta päivän ilmiön.

No tämäkin talvi on mennyt 90% tuossa 0-pinnassa +/-5 astetta keikkuen täällä PK-seudulla. Joku luokkaa viikon jakso taisi jossain vaiheessa olla kun olitiin tuolla -10...-15 välillä, mutta se siitä. Ja ennen kuin tämä tulee mukaan noihin rak.määräyksiin, veikkaan että tässä pyörähtää vielä vuosi jo toinenkin. Kosteuteen ja rakenteiden hengittävyyteen tulee kiinnittää entistäkin enempi huomiota, kunnon ilmanvaihdosta nyt puhumattakaan. Saas nähdä mitä nämä nykymuodin mukaiset 0-energia yms. talot ovat tuossa sanotaan nyt 20..30v päästä, kuinka moni niistä on erilaisissa ongelmissa :-X

Ja jos/kun niitä pöpöjä sitten tulee rakenteisiin, niin sekin pitäisi tajuta mitä ne on, miten ne sieltä pitää poistaa ja mihin kiinnittää huomiota. Vähän sama kuin antibioottien kanssa. Ne perhanat kun tappavat mennessään myös ne hyvät pöpöt ja taas vajaalla kuurilla muodostavat resistiivisiä pöpökantoja, niin valitse tuosta sitten se "sopiva" lääke kulloiseenkin tilanteeseen :-X

• Karavaanari
« Vastaus #39 : 8.03.2015 kello on 09:49 »
Uudessa kalustossahan ulkopinta on laminoituna vettymättömään, kaasutiiviiseen lämmöneristeeseen = ei siis ole sitä kylmää, sisäilman kanssa tekemisissä olevaa pintaa (mitä nyt ilmanvaihtoaukoissa) ja ns. kastepiste jää tällöin myös tuonne eristekerroksen sisään. Vaan kun eriste on kaasutiivistä materiaalia (esim. XPS:ää tai uretaania), ei siellä eristeessä ole sitä kosteata ilmaakaan joka siellä mihinkään tiivistyisi Thumb

Näin varmaankin teoriassa. Nyt sitten vain listaa autoista ja vaunuista, missä asiat ovat edes periaatteellisesti näin! Eli eriste joka paikassa kaasutiivistä ja kaasutiiviisti kiinni joka paikassa ulkokuoressa.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #40 : 8.03.2015 kello on 10:45 »
Nyt sitten vain listaa autoista ja vaunuista, missä asiat ovat edes periaatteellisesti näin!

No miten olisi:

kohdassa 11:30
https://www.youtube.com/watch?v=ohL99k0rb_U

kohdassa 9:50
https://www.youtube.com/watch?v=b-pC9IZazZI

oikeastaan koko vaunu samaa ideaa, liitoksia myöten
https://www.youtube.com/watch?v=Y4n0V1scV_w

Kun vertaat noita vaikka tähän:
https://www.youtube.com/watch?v=XYJpav7Sx5M

Niin "hiukka" on erilaiset seinärakenteet, ekojen ollessa tosiaan laminoituja, jälkimmäisen lähempänä perinteistä talonrakennusta, villoineen yms, mutta lasikuitulevy ulkokuorena. Siinä voi sitten funtsia kumpiko rakenne noista oikeasti toimii, vuodesta toiseen vettymättömänä ::)

• Karavaanari
« Vastaus #41 : 8.03.2015 kello on 12:29 »
Entäpä lista muusta 99,99%:sta Suomen kamaralla jo olevista matkailulaitteista?

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #42 : 8.03.2015 kello on 16:36 »
Entäpä lista muusta 99,99%:sta Suomen kamaralla jo olevista matkailulaitteista?

Noin nopsasti googlattuna, kelpaisiko LMC Thumb

https://www.youtube.com/watch?v=3EUVsByXDtQ

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
« Vastaus #43 : 8.03.2015 kello on 17:37 »
Taas unohdetaan nuissa kosteus ongelmista. Että ne on suurimmaksi osaksi ulkopuolisesta syystä johtuvia. Joko joku sauma vuotaa tai rakenne vika suunnittelussa. Tai tuuletus toimi. Edelleen kään ne ei itsekseen mätäne.

• Karavaanari
« Vastaus #44 : 8.03.2015 kello on 19:02 »
Noin nopsasti googlattuna, kelpaisiko LMC Thumb

https://www.youtube.com/watch?v=3EUVsByXDtQ

Ja tuo koskee kuinka suurta osaa Suomen LMC kalustosta? Niin ja olet myös varma, että eriste joka paikassa "kaasutiivis" tai ehkä paremminkin täysin kosteutta imemätön?
Miten höyrytiivis on kennorakenne?