Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Monikidepaneli vs. ohutkalvopaneli
Teukka-74:
Käymäni keskustelu Tuontiliikkeen kanssa. Osapuolen nimeä en viitsi tässä vaiheessa laittaa mutta panelipäivien jälkeen jos
tämä osoittautuu perättämäksi tiedoksi niin nimi tulee, jolle voi osoittaa OIKEAA TIETOA.Eli:
Minä:
"Paljonko tuollaisella ohutkalvopanelilla on latausvirta eroa esim.monikidepaneli in(vastaavan kokoiseen wateissa)? Olen menossa ostamaan tuota teidän ohutkalvopanelia."
Tuontiliikkeen vastaus:
"Tervehdys!
Ennen lataussäädintä virta on huomattavasti pienempi, koska jännite on huomattavasti suurempi.
Lataussäätimen jälkeen virta on täsmälleen sama. 100W ohutkalvopaneeli lataa täsmälleen samalla maksimivirralla kuin 100W monikidepaneeli."
Rölli:
--- Lainaus käyttäjältä: Teukka-74 - 21.03.2015 kello on 15:03 ---Käymäni keskustelu Tuontiliikkeen kanssa. Osapuolen nimeä en viitsi tässä vaiheessa laittaa mutta panelipäivien jälkeen jos
tämä osoittautuu perättämäksi tiedoksi niin nimi tulee, jolle voi osoittaa OIKEAA TIETOA.Eli:
Minä:
"Paljonko tuollaisella ohutkalvopanelilla on latausvirta eroa esim.monikidepaneli in(vastaavan kokoiseen wateissa)? Olen menossa ostamaan tuota teidän ohutkalvopanelia."
Tuontiliikkeen vastaus:
"Tervehdys!
Ennen lataussäädintä virta on huomattavasti pienempi, koska jännite on huomattavasti suurempi.
Lataussäätimen jälkeen virta on täsmälleen sama. 100W ohutkalvopaneeli lataa täsmälleen samalla maksimivirralla kuin 100W monikidepaneeli."
--- Lainaus päättyy ---
tuossahan ei ollut mitään uutta,tottakai saman tehoset panelit tuottaa suoralla auringon valolla saman verran,
testin tarkoitushan oli verrata epäsuoran valon sekä erityyppisten säätimien vaikutusta lataukseen.
ja vaunu / auto asennuksessa suoraa auringon valoa on erittäin harvoin saatavissa suomen olosuhteissa
Jgahpir:
Tämä Rollin tutkimusaihe on se mielenkiintoisin asia. Käytännön tasolla se paljonko amppeeritunteja saa päivän aikaan kerätyksi eri olosuhteissa.
Jos on katto täynnä paneelia, monikiteestä tulee vähän enemmän tehoa samalta paneeli pinta alalta, koska hyötysuhde on parempi. Mutta lieneekö tuo niin maata kaatava ero.
Sata wattia on sata wattia vaikka voissa paistas ;D
Teukka-74:
Eikun minä ajattelin että materiaaleilla olisi eroja.
Auringon tuottama energia on vakio, oli vastassa sitten vaikka alumiini kansi :laugh:
Rölli:
lähtökohtanen jatus mulla on vaunun katoll olevan panelin tuotto käytettyä euroa kohti... ku ei kellää normi vaanarill oo intressii siottaa vaunun katto täyteen paneelia , va kohtuu hinnall saaha nippa nappa riittävä sähkön tuotto... me ku ollaan nii hyvii säästään oikees paikass :D
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta