Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Nettikaravaanista poimittua (m-autot)
Rauno:
--- Lainaus käyttäjältä: palokurki - 7.01.2015 kello on 11:20 ---http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/a-5881/1424065
Tämmöinen ois kanssa Alde-pannulla varustettu. Mitenkäs talviominaisuudet ja eristykset? Tietääkö kukaan?
Muistakin aiantuntevista neuvoista kiitollinen. :)
--- Lainaus päättyy ---
Mulla on tuollainen 5881 vm2005 kohta 4 vuotta, mutta truma lämmittimellä ja lattiaan olen laittanut sähköllä lämpiävän maton, seinissä on tosiaan styroksi. Lämpö on riittänyt, oltu n-20c ja ohjaamoon on lämpöpeite ulkopuolelle. Vähemmän käytämme autoa talvella kuin kesällä. En ole jäänyt talvella kiinni kinoksiin ja olen sillä aina liikkumaan päässyt(nastoilla renkaat, kitkoista ei kokemusta) ilmajouset takana auttoi, siirtää painopistettä enemmän eturenkaille. Auto on pikkusen yli 6m pitkä ja suht ketterä. Takatalliin kaipaisi luukkua myös kuskinpuolelle. Wc/suihku ihan toimiva, suihkua meillä tarvittu vain harvoin. Jääkaappi saisi olla isompi ja ylhäällä. Keittiö on muuten ok. Repsikan penkkiin olen laittanut kääntömekanismin, se oli hyvä hankinta. Ollaan autoon oltu tyytyväisiä, on juuri meidän 4 hengelle passelipeli, ei tarvi pöytiä ym.. Käännellä yöasentoihin... Kilometrejä kohta 220 000 ja 2,3 jtd koneella, ei ole ollut isoja remppoja, paitsi kytkin vaihdettiin parivuotta sitten. Lisäksi perssoninlaakerit, startti, iskarit, jakohihnaa ym. Pientä ja keväällä pitää jarruja aukoa ja katsoa pitääkö niille kohta jotain tehdä. Syksyllä ruostesuojautin auton, kun sillä vielä meinataan joku vuosi kurvailla...
palokurki:
Kiitos asiantuntevista kommenteista. Minulla auto tulee ympärivuotiseen käyttöön, joten taitaa kattelut Hymereihin kääntyä
(kunnes innoissani laitan jonkun muun teille ihmeteltäväksi). ::)
Styroxin U-arvo taitaa olla muita eristeitä huonompi ja jostakin luin mahdollisista kosteusvaaroista. Lämpiäähän huonompieristeinenk in auto talvella jos lämmitysteho riittää ja kaiketi nestekaasulämmittim et ovat niin tehokkaita, että ei kovilla pakkasillakaan palella tarvitse.
K.E.V:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakennuseriste
--- Lainaus ---Tyypillisesti eristeen eristyskyky perustuu ilmaan, joka on suljettu eristerakenteeseen. Lämmöneristeen eristyskykyä mitataan lämmönläpäisykertoi mella, jonka arvo hyvillä nykyeristeillä on suuruusluokkaa 0,022 W/(Km²)lähde?. Esimerkkejä lämmonjohtavuudesta (lambda declared): BauderPIR 0,022 W/(Km²), Kingspan(Fenoli) 0,020 W/(Km²), Finnfoam (XPS) 0,037 W/(Km²), Styrox (EPS) 0,037 W/(Km²) ja Paroc (mineraalivilla) 0,035 W/(Km²
--- Lainaus päättyy ---
Catiska:
Kyllä noilla lämmittimillä periaatteessa tarkenee. Jos vertaan edellistä ja nykyistä kulkinetta niin molemmissa tarkenee. Toisessa on seinän vierustat kylmät, alkovin etuosa kylmä, ohjaamo viileä, lattia viileä, lämmitin äänekäs kun joutuu lämmittämään suurella teholla ja suulakkeita on vähän. Kaasuakin kuluu reilusti.
Mutta, keskimäärin molemmissa tarkenee :-)
Mutta jos se oikeasti on teillekin tulossa aktiiviseen talvikäyttöön niin kannattaa tarkkaan katsoa mitä ostaa.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: Rauno - 7.01.2015 kello on 20:39 --- ilmajouset takana auttoi, siirtää painopistettä enemmän eturenkaille.
--- Lainaus päättyy ---
Ei se painopiste minnekään siirry. Valitettavasti. Perä kun nousee, auto kyllä näyttää siistimmältä ja on yleensä parempi ajaa mutta yhtä kevyt on kela kuin ennenkin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta